12 174 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Grannen kräver månadsavgift för befintligt servitut
Hej!
Jag har nyligen köpt en fastighet med servitut på nyttjande av vatten och avlopp (enskilt) på grannens fastighet.
I servitutet tår följande:
"Rätt för X att ta vatten ur borrad brunn samt nyttja avloppsanläggning på Y
Kostnader för underhåll, renovering samt eventuell nybyggnation av vattentäkt, pumpar, radonavskiljare, avloppsbrunnar och infiltrationer med mera delas lika mellan ovan nämnda fastigheter.
För rör och ledningar från och till respektive anläggningar som används av Y ansvarar och betalar ensam Y."
Låter helt rätt att dela på alla kostnader som uppstår i anläggningen.
Nyss kom grannen över och ville skriva ett avtal med en månadskostnad på 500kr.
Detta UTÖVER det som redan klarlagts i servitutet.
Dom hänvisar till att om man har kommunalt vatten är det vad man får betala för normal användning i ett 2-personers hushåll.
HAr domnågon som helst rätt att kräva det?
För det första tycker jag att det är löjligt att vi ska betala lika mycket som man gör till en kommun, PLUS kostnader för anläggningen.
Det känns som att dom kräver pengar för något dom redan får betalt för när vi delar lika på alla kostnader.
Jag tänker säga att vi kommer fortsätta följa servitutet där det står att vi ska dela på alla kostnader, och vi vill se kvitton/fakturor på dessa. Men de 500 kronorna i "månadsavgift" kan dom glömma.
Vad tycker ni? Vill gärna ha andra åsikter innan jag gör slag i saken
Tack på förhand!
Jag har nyligen köpt en fastighet med servitut på nyttjande av vatten och avlopp (enskilt) på grannens fastighet.
I servitutet tår följande:
"Rätt för X att ta vatten ur borrad brunn samt nyttja avloppsanläggning på Y
Kostnader för underhåll, renovering samt eventuell nybyggnation av vattentäkt, pumpar, radonavskiljare, avloppsbrunnar och infiltrationer med mera delas lika mellan ovan nämnda fastigheter.
För rör och ledningar från och till respektive anläggningar som används av Y ansvarar och betalar ensam Y."
Låter helt rätt att dela på alla kostnader som uppstår i anläggningen.
Nyss kom grannen över och ville skriva ett avtal med en månadskostnad på 500kr.
Detta UTÖVER det som redan klarlagts i servitutet.
Dom hänvisar till att om man har kommunalt vatten är det vad man får betala för normal användning i ett 2-personers hushåll.
HAr domnågon som helst rätt att kräva det?
För det första tycker jag att det är löjligt att vi ska betala lika mycket som man gör till en kommun, PLUS kostnader för anläggningen.
Det känns som att dom kräver pengar för något dom redan får betalt för när vi delar lika på alla kostnader.
Jag tänker säga att vi kommer fortsätta följa servitutet där det står att vi ska dela på alla kostnader, och vi vill se kvitton/fakturor på dessa. Men de 500 kronorna i "månadsavgift" kan dom glömma.
Vad tycker ni? Vill gärna ha andra åsikter innan jag gör slag i saken
6000:- om året för enskilt vatten av granne på landet? Är dom dumma eller?
Kan du ta kostnaden och borra en egen brunn respektive anlägga ett reningsverk eller egen infiltration så bör du nog planera för det.
Servitut och andra fastighetsöverenskommelser ska man ha så lite av som möjligt.
Kan du ta kostnaden och borra en egen brunn respektive anlägga ett reningsverk eller egen infiltration så bör du nog planera för det.
Servitut och andra fastighetsöverenskommelser ska man ha så lite av som möjligt.
Trams, du ska inte betala ett skit förutom vad som är avtalat.
Inte ens motiveringen går ju annat än att skratta åt, visst skulle grannen stå för hela underhållet så kanske man kunde börjat diskutera det men med delat underhåll så försvinner ju det diskussionsunderlaget.
Inte ens motiveringen går ju annat än att skratta åt, visst skulle grannen stå för hela underhållet så kanske man kunde börjat diskutera det men med delat underhåll så försvinner ju det diskussionsunderlaget.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Dom får gärna tycka att ni ska betala men avtalet gäller. Så säg bara lite snällt, tack men nej tack.
Tack för alla svar! Då är jag inte helt borta i mitt tänkande. Ska kolla kostnad för eget. Och fixar vi eget så tror jag inte grannen krånglar med att nolla servitutet och på så vis komma undan eventuella dumma krav 
Om ni delar samma pump så är det väl lämpligt att dela på elkostnaden för denna samt ev tömning av avloppet, inget annat förutom det som anges i servitutet.
Vi är 5 i familjen och betalar totalt mindre än 6000kr för sophämtning, kommunalt vatten inkl förbrukning och kommunalt avlopp.
Vi är 5 i familjen och betalar totalt mindre än 6000kr för sophämtning, kommunalt vatten inkl förbrukning och kommunalt avlopp.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 130 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 130 inlägg
Min granne får betala mig 400 kr något om året för servitutet på min avlopps anläggning för tömningen.
Att ts ska betala 500 kr i månaden är bara trams.
Ts ska betala den faktiska kostnaden för tömning av skit brunnen och inget annat.
Ev underhåll ska delas lika mellan parterna.
Att ts ska betala 500 kr i månaden är bara trams.
Ts ska betala den faktiska kostnaden för tömning av skit brunnen och inget annat.
Ev underhåll ska delas lika mellan parterna.
Jag håller helt med övriga att grannens förslag inte har någon kontakt med verkligheten. Hoppas du får honom att inse det bara så det inte blir en grannfejd,
Grannen verkar ju inte riktigt ha fattat det här med servitut och att det kan ses som en gemensam anläggning, utan tycker att det är orättvist att du får använda "hans" vatten.
Undrar hur han skulle reagera om du sa "Javisst, det låter bra, jag har ofta tänkt på hur bekvämt det vore med kommunalt vatten. Skriv på här bara" och så plockar du fram ett kontrakt med följande innehåll:
- Grannen står för kostnaden att avregistrera servitutet.
- Grannen ersätter dig med 50% av anläggningens värde.
- Grannen garanterar att vattnet håller motsvarande kvalitet som kommunalt vatten och förbinder sig att fortlöpande ta prover för att säkerställa detta.
- Grannen garanterar en viss tillgänglighet. Om fel uppstår på anläggningen så får grannen ordna alternativ försörjning, t.ex genom att en tankbil parkeras i närheten.
- Grannen får sin femhundring varje månad.
Grannen verkar ju inte riktigt ha fattat det här med servitut och att det kan ses som en gemensam anläggning, utan tycker att det är orättvist att du får använda "hans" vatten.
Undrar hur han skulle reagera om du sa "Javisst, det låter bra, jag har ofta tänkt på hur bekvämt det vore med kommunalt vatten. Skriv på här bara" och så plockar du fram ett kontrakt med följande innehåll:
- Grannen står för kostnaden att avregistrera servitutet.
- Grannen ersätter dig med 50% av anläggningens värde.
- Grannen garanterar att vattnet håller motsvarande kvalitet som kommunalt vatten och förbinder sig att fortlöpande ta prover för att säkerställa detta.
- Grannen garanterar en viss tillgänglighet. Om fel uppstår på anläggningen så får grannen ordna alternativ försörjning, t.ex genom att en tankbil parkeras i närheten.
- Grannen får sin femhundring varje månad.
Hej ! Varför skall grannen ersätta TS med 50 % av anläggningens värde ?
Tillgänglighet finns ingen kommun som garanterar kvalite eller liknande finns en skock case med detta Partille, Östersund osv....har du tur finns det nån sunkig brandpost eller sjö nån ställe...
Känns mer som det handlar om att andra personer skall hetsa TS..
Mer naturligt torde vara att prata med servitutsinnehavaren, kommer inte ihåg om det var tjänande eller belastande elller vad det nu hette..
//Goerana
Tillgänglighet finns ingen kommun som garanterar kvalite eller liknande finns en skock case med detta Partille, Östersund osv....har du tur finns det nån sunkig brandpost eller sjö nån ställe...
Känns mer som det handlar om att andra personer skall hetsa TS..
Mer naturligt torde vara att prata med servitutsinnehavaren, kommer inte ihåg om det var tjänande eller belastande elller vad det nu hette..
//Goerana
Klicka här för att svara