Hej,

Har för en månad sedan flyttat in i min första bostadsrätt och hittade såklart en fuktskada direkt. Hur som helst får jag ju nu ett nytt badrum, även om man fick det påtvingat... Nu är då frågan hur man ska gå tillväga. Föreningen kommer täcka rivning, avfuktning och uppsättning av nya gipsskivor. Resten får jag stå för själv. Badrummet är 25 år gammalt förutom mattan som byttes för 9 år sedan, det är ännu oklart om de gjorde något mer när de bytte mattan men det verkar inte som det.

Då det är så gammalt så antar jag att jag inte får så mycket från försäkringsbolaget som för övrigt är Länsförsäkringar. Så frågan är helt enkelt om jag ska skita i att blanda in försäkringsbolaget och istället använda rot-avdraget, förvisso kommer jag inte hinna tills det sänks till 30% men det kanske ändå är mer prisvärt.

Jag vet att vissa har fått boendeersättning när de fått sitt badrum renoverat, i mitt fall blir det säkert två månader då jag måste bo någon annanstans. Är det ovanligt eller vanligt att man kan få det? Om jag nu skulle kontakta försäkringsbolaget, blir jag tvungen att använda den och betala självrisken eller kan jag om jag inte får tillräckligt stor ersättning säga att jag inte vill ha någon ersättning?

Tacksam för vägledning.

Du ska anmäla skadan till din förening. Dom kontaktar sitt försäkringsbolag som utreder orsak och omfattning av skadan. Föreningens försäkring täcker åtgärdandet av skadan, förutom ytskikten, som du får stå för genom din egen försäkring eller så kan du avsäga dig din ersättning och ta kostnaden själv. Om du skulle strunta i att anmäla skadan till föreningen och det senare upptäcks skador på t ex mellanbjälklag kommer du råka illa ut, eftersom du förtigit en pågående skada på föreningens fastighet.

Det är inte säkert att du har rätt till evakuering eftersom du har tillgång till rinnande vatten i köket. Det kan skilja sig lite mellan de olika försäkringsbolagen, så du måste kolla vad LF säger.

Vanbeasten skrev:
Du ska anmäla skadan till din förening. Dom kontaktar sitt försäkringsbolag som utreder orsak och omfattning av skadan. Föreningens försäkring täcker åtgärdandet av skadan, förutom ytskikten, som du får stå för genom din egen försäkring eller så kan du avsäga dig din ersättning och ta kostnaden själv. Om du skulle strunta i att anmäla skadan till föreningen och det senare upptäcks skador på t ex mellanbjälklag kommer du råka illa ut, eftersom du förtigit en pågående skada på föreningens fastighet.

Det är inte säkert att du har rätt till evakuering eftersom du har tillgång till rinnande vatten i köket. Det kan skilja sig lite mellan de olika försäkringsbolagen, så du måste kolla vad LF säger.
Tack för svar. Men även om jag kontaktar försäkringsbolaget, måste jag använda den ersättning jag får? Den kommer ju vara minimal plus självrisk och troligtvis inte lika stor som den jag får för rot-avdrag.

Baconmannen skrev:
Tack för svar. Men även om jag kontaktar försäkringsbolaget, måste jag använda den ersättning jag får? Den kommer ju vara minimal plus självrisk och troligtvis inte lika stor som den jag får för rot-avdrag.
När ditt försäkringsbolag meddelar dig hur stor din ersättning blir har du rätt att bestämma om du vill använda din försäkring eller inte.

Med tanke på badrummet och ytskiktets ålder lär det väl vara i stort sett värdelöst från försäkringsbolagets sida.

O
Huruvida föreningen väljer att anlita sitt FB eller inte spelar i det hela ingen större roll. De kan mycket väl välja att åtgärda detta utan inblandning från FB, detta eftersom deras självrisk oftast är väldigt hög.

Men det kan vara värt att kontakta ditt FB för att se vad de säger om det hela. Därefter tar du hänsyn till vad du väljer att göra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.