Hej!
Köpte ett hus i September 2014 och allt var frid och fröjd fram tills vintern kom.
Vi backar bandet till innan något kontrakt blev påskrivet.. Det finns ju alltid(?) ett frågeformulär i foldern av huset som ägaren får svara på lite praktiska frågor så som exempel, man har upptäckt några fel som den ev nya ägaren bör veta. En av dessa frågor löd "har du upptäckt några brister i isolering ,väggar golv tak ?"
Givetvis fanns det inga brister enligt säljaren och jag frågade även muntligt om huset höll värmen eller om det var mycket "kallras" och fick även där intygat av paret som sålde huset att de höll värmen på vintern och EJ fanns något kallras. Skall tilläggas att de är ett gammalt hus (1930) och även "bara" två glasfönster. Element finns på dom (O)isolerade väggarna, två kaminer i huset och även en värmepump..
Vi hade en besiktningsman där som besiktigade huset ,och givetvis kunde han ju inte säga hur huset höll värmen på vintern en varm Augustidag. Alla som kommer hem får ha skor på sig för att de är såpass "varmt"i huset. (Det säger väl en hel del?)
Vi har haft "våran" besiktningsman här hemma 3 gånger efter husköpet och han hade med sig en värmekamera för att mäta hur varmt de egentligen var i alla rummen. Element var på och även full blås i båda kaminerna.(Även värmepumpen) Resultatet visade 10 Celsius på yttervägg , 15 Celsius på golvet och i rummet där kaminen stod på FULL låga var det 20 Celsius..
Har även pratat med grannar runtomkring som varit inne i huset långt innan vi köpte det (och inga förändringar har gjorts för att "bättra" på värmen) och dom säger att huset är kallt som f*n...
Tycker det är högst märkligt att personer, alla som varit i huset (förutom säljarna och mäklaren) tycker att det är kallt..
Som sagt huset var gammal men renoverat kök och badrum så vi fastnade för de äldre yttre med det fräscha nya inre, FÖRUTSATT att det skulle hålla värmen..
Skall även tilläggas att min fru lider av en sjukdom som gör att hon får kraftig ledvärk och muskelvärk vid kyla (Och för henne är det kallt när de är 10 Celsius ute)
Detta framfördes också till mäklare och säljare, men ändå fanns det inga problem med att hålla värmen i huset på vintern.
Är det någon annan där ute som varit med om liknande "hus skojjare" för just nu känns att bäcksvart trots att sommaren ligger och trycker runt hörnet .
Tacksam för alla svar , råd eller om någon varit i liknande situation.
Med vänliga Hälsningar!

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt läge. Tyvärr är ett problem med frågan husägarna svarade på att den är väldigt subjektiv. Det finns folk som vill ha 25 grader inne, sen finns det de som tycker 15 grader är OK. Så ifall säljarna tillhör den senare kategorin så har de kanske inte ens ljugit om de tyckt att temperaturen varit OK inne. Så det är nog svårt att bevisa att de ljugit, men ett tips är ju att ta upp det med dem och se hur de reagerar. Det kan vara bra att ha med ett vittne vid samtalet eller spela in om det är via telefon.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Det kommer alltid överraskningar när man köper ett hus, oavsett om det är splitternytt eller begagnat. Jag fick dieseloljespill i marken på köpet, och självklart blir det jag som skall sanera.

Tyvärr och beklagligt, så tror jag det billigaste ni kan göra är att lösa problemet själva snarare än att processa.

Lycka till och jag hoppas det löser sig för er på ett smidigt sätt.

Som lbgu är inne på vet ni ju faktiskt inte om säljarna har ljugit.
Med tanke på din hustrus sjukdom måste jag säga att ni verkar ha gjort en utomordentligt dålig undersökning av huset innan köpet, särskilt när det var fråga om ett 30-talshus. Att ställa några öppna frågor och förlita sig på subjektiva svar från säljarna tycker jag inte duger för att klaga i efterhand.

• Gilla
flygrc och 3 till
  • Laddar…
Ett hus från -30 som det inte gjorts någon tilläggsisolering på får man nog utgå från att isoleringen i väggarna är dålig, beroende av material så kan den även sjunka ihop så det bara blir luft på vissa platser. Gamla hus kunde ha kolstybb, sågspån, etc, som isolering och i vissa fall endast plankväggar.
Nu framgår det inte om det gjorts någon tilläggsisolering sedan 30-talet.
Jag säger som i tidigare inlägg, vad är kallt utifrån olika subjektiva bedömningar, så att utifrån detta påstå att säljaren skulle vara en "hus skojare" är nog lite magstarkt.
Tror att ni har en kraftig uppförsbacke här om förutsättningarna är ett 30-talshus och ingen tilläggsisolering gjord.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag håller med övriga i tråden. Hus från 30- talet har normalt sett ingen isolering överhuvudtaget, eller möjligen lite ihopsjunken sågspån i väggarna. Så det hade varit förvånande om huset hade varit välisolerat. Vi har ett 30 talshus, så jag vet.

Men därmed inte sagt att huset måste vara kallt, men det kan vara väldigt dyrt att hålla uppvärmt.

Hur är det med värmekällan i huset? Om man ex. bytt från oljepanna till bergvärme eller annan värmepump. Så behöver man ofta byta radiatorerna också, värmepumpar skall helst värma huset med så låg temperatur som möjligt, de är effektivare då. Så man kan behöva sätta radiatorer med större yta som avger värme. Så de kan avge lika mycket energi, fast vid lite lägre temperatur.

Redigerat:
kyligavillan skrev:
....En av dessa frågor löd "har du upptäckt några brister i isolering ,väggar golv tak ?"
Givetvis fanns det inga brister enligt säljaren och jag frågade även muntligt om huset höll värmen eller om det var mycket "kallras" och fick även där intygat av paret som sålde huset att de höll värmen på vintern och EJ fanns något kallras. Skall tilläggas att de är ett gammalt hus (1930) och även "bara" två glasfönster. Element finns på dom (O)isolerade väggarna, två kaminer i huset och även en värmepump..
------
Är det någon annan där ute som varit med om liknande "hus skojjare".....
Som andra varit inne på - säljarna har kanske inte alls ljugit. Frågan är ju om de upptäckt/misstänkt brister, men du som köpare tar det nekande svaret som att det inte fanns några brister. Skillnaden att man väger in olika tolkning kan tyckas hårfin, men i ditt fall kan följden av den som synes vara stor.

Och vad är en brist ? Jämför du med ett modernt hus är isoleringen i ett 30-talshus, ja t.o.m. ett 70-tals rena katastrofen och en verklig "brist". Men säljarna - som visste hur 30-talshus är - kan mycket väl ha alldeles rätt i sina svar.

Alla fönster kallrasar mer eller mindre. Ett modernt fönster mycket mindre. Men ett simpelt tvåglasfönster från 1930 har så dåligt U-värde att det genom fysikens lagar blir kallt under och nedanför oavsett. Det var aldrig bättre ens när det var nytt. Kör man inte radiatorn som (oftast) sitter under fönstret så rasar kalluften vidare och ger en kalluftkudde på golvet. Så är det, helt enkelt.

Vänder mig också emot uttrycket "husskojare". Jag ser inte att säljarna farit med någon osanning, utan det bottnar tyvärr snarare i att ni har olika referenser. Det positiva med ett 30-talshus är att de just kan ha ett charmigt utseende, det negativa att det sannolikt fortfarande är just ett typiskt 30-talshus - i sin uppbyggnad. Det är svårt att hitta 30-talshus som är modernt isolerade.

Och de som renoverats och isolerats upp får ofta andra problem efter ett tag, då äldre konstruktioner inte är anpassad för att vara täta och välisolerade....

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack för alla svar, även om jag inte blir klokare :)
Men säg såhär att om jag skulle bjuda in 10 oberoende personer (Och dessutom grannar som säger det är kallt sen innan) hade alla sagt att det är kallt och dom hade misstänkt brister i isolering. Då kan man ju tycka att tidigare ägarna också borde känt av kylan efter 5 år i huset. Det är det som stör mig något så fruktansvärt, därav ordet "Hus skojjare"
Sen visst kan ju alla tycka olika om vad man tycker är kallt. Men ni måste väl hålla med om att 10 grader är inte acceptabelt, och inte går under begreppet "ett varmt hus" ?
Ingen som varit med om liknande situationer eller har något bra råd om hur vi skall gå tillväga.?
Med Vänliga Hälsningar

Det känns som ni har ett svårt läge. Inget konkret att gå på rent juridiskt tyvärr i mina ögon. Mindre ärliga säljare finns det gott om tyvärr.

Var det inte 20 grader?

Det låter som du fiskar efter medhåll, men jag vet inte om det har någon praktisk betydelse i det här fallet? Att alla du pratr med håller med kan bero på artighet likväl som objektiv bedömning. Misstänker att säljarna kan hitta 10 personer som tycker huset är OK de också.

O
Att försöka driva en process i en fråga där svaret är högst subjektivt.... känns ungefär som att försöka köra upp för en isig backe med sommar däck...

Sedan måste jag fundera lite, varför inte köpa ett nytt hus när situationen är som den är? Istället för ett hus som är byggt på -30 talet? Dock beklagar jag verkligen din frus ledvärk, det låter verkligen inte lätt.

S
Tanken har inte slagit dig att just dom, kanske har upplevt huset som lite kallt, men samtidigt så var dom själva medvetna om att det var ett 30tals hus och därför inte upplever det som en "brist i isoleringen" sett till husets ålder och att det inte är tilläggsisolerat.

Mitt hus är isolerat med ett lager 90 isolering, med dagens mått mätt är det bristfälligt, men med byggårets mått mätt är det varken bra eller dåligt.

• Gilla
flygrc
  • Laddar…
Men 10 grader var om jag fattade rätt det som mättes upp på väggen, inte en rumstemperatur?

Och ett hus från 30 talet har brister i isoleringen per definition, men det tyckte de inte på 30 talet.

Men jag upprepar, vad är det för uppvärmning av huset? Och hur gammal är värmekällan?

Då jag tror det är lönlöst att få säljarna att ta ansvar så är det nog bättre att lägga energin på få ett varmare hus.
Har ni sett till att det inte drar någonstans? Även ifall huset är oisolerat så kan det göra jättemycket ifall man kan täta alla dragiga fönster, dörrar + andra ställen där det är otätt.

Värmesystemet är ju uppenbarligen otillräckligt. Hur värmdes huset innan värmepumpen? Ett oisolerat hus skulle ju passa för vedeldning, det borde ju bli varmt ifall man kunde trycka runt nästan kokande vatten istället för det ljumma vatten som värmepumpen ger.

Om ni tätar (mer eller mindre) alla springor/otätheter/mm så måste ni sätta in FT(X)-ventilation, för dagens springor/otätheter ser till att huset ventileras och mår bra.

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.