thomasx skrev:
Men snälla nån, läser du inte ens texten du själv citerar!?!?!?

" I den mån det är skäligt skall konsumenten ersätta näringsidkarens kostnader för vad som ej kan återlämnas, dock högst med ett belopp som motsvarar dettas värde för konsumenten.
Har tjänsten utförts till en del och häver konsumenten avtalet beträffande återstående del, har näringsidkaren rätt till betalning med ett belopp som motsvarar priset för tjänsten i dess helhet med avdrag för vad det kostar konsumenten att få den återstående delen utförd."

Så NEJ, det är inte så att allt ska återgå, det beror på omständigheterna, och i ett fall som TS är det högst normalt att det arbete som trots allt har utförts till nytta för kunden, också ska ersättas, precis som lagen DU citerar föreskriver.
Jag skrev att utgångspunkten är att alla prestationer ska utgå, sen finns det praktiska omständigheter som gör att detta inte är möjligt vilket jag tyckte var tydligt genom citatet av lagtexten.

thomasx skrev:
Motsvarande skrivning som den här ovan finns även i avtalslagen.
Nej, det gör det inte.

Plåthuset skrev:
2. En hävning innebär att parteras prestationer ska återgå. ...
Du skrev onekligen att "en hävning innebär att parteras prestationer ska återgå".

Plåthuset skrev:
Verkan av en hävning är att parternas respektive prestationer ska återgå. Är hävningen korrekt, såsom TS hävdar, finns det formellt sett inget absolut behov av att bestrida fakturan. Om TS istället har sagt upp avtalet till förtida upphörande kan det däremot förhålla sig annorlunda.
Här var det citat jag egentligen avsåg, samma sak där. Du skriver till och med att TS inte ens behöver bestrida fakturan. Vilket hon självklart ska göra, hon ska även betala den del av arbetet som är skäligt.

O
Hårklyverier.... ;)

Själv har jag insett att Plåthuset efter många duster där jag har varit ganska korkad i mitt beteende. Besitter än bra kunskap om juridikens underbara värld...

För TS kan det vara långt ifrån hårklyverier om någon kommer och påstår att hävningen av avtalet inte är giltig. Därtill är det just juridik det handlar om, och då är skillnaden på någonting som ska ske, och någonting som kan ske väldigt stor, och kan vara helt avgörande. Något man bör fundera lite kring när man börjar ifrågasätta folk här i forumet som ber om hjälp, och alldeles särskilt om man börjar antyda att de inte behöver bestrida fakturor de inte anser att de ska betala, då är man, tycker jag, ute på väldigt tunn is.

Om man har fått en faktura man anser att man inte ska betala, så ska man alltid bestrida den.

Sluta lägg ord i min mun thomasx. Jag har inte sagt att hävningen inte är giltig, jag har sagt att det skulle kunna vara så.

Sen skrev ju även jag att jag tycker att TS ska bestrida den för att undvika onödiga problem. Om TS är tvungen att bestrida den har vi inte tillräckligt med info för att veta.

Hur går det med hänvisningen till avtalslagen?

O
thomasx skrev:
För TS kan det vara långt ifrån hårklyverier om någon kommer och påstår att hävningen av avtalet inte är giltig. Därtill är det just juridik det handlar om, och då är skillnaden på någonting som ska ske, och någonting som kan ske väldigt stor, och kan vara helt avgörande. Något man bör fundera lite kring när man börjar ifrågasätta folk här i forumet som ber om hjälp, och alldeles särskilt om man börjar antyda att de inte behöver bestrida fakturor de inte anser att de ska betala, då är man, tycker jag, ute på väldigt tunn is.

Om man har fått en faktura man anser att man inte ska betala, så ska man alltid bestrida den.
Tja...nu syftade jag på din och Plåthusets diskussion....

Plåthuset skrev:
Sluta lägg ord i min mun thomasx. Jag har inte sagt att hävningen inte är giltig, jag har sagt att det skulle kunna vara så.

Sen skrev ju även jag att jag tycker att TS ska bestrida den för att undvika onödiga problem. Om TS är tvungen att bestrida den har vi inte tillräckligt med info för att veta.

Hur går det med hänvisningen till avtalslagen?
Och jag har inte uttryckligen sagt att du uttryckligen sagt det. Men jag tänker faktiskt ändå påstå att det är just det du har menat med dina inlägg, då du har gjort klart och tydligt att du inte tror att någon som inte vet hur en faktura bestrids kan häva ett avtal korrekt. Och som jag redan påtalat har vi olika uppfattning där, jag menar att man som konsument inte nödvändigtvis måste formulera ett juridiskt dokument för att häva ett avtal, tvärtom hävs avtal muntligen dagligen av konsumenter i olika sammanhang.

Odjuret skrev:
Tja...nu syftade jag på din och Plåthusets diskussion....
som handlar om TS...

Jag vill tack för er vilja att ge den bästa hjälp och information till mig utiftån den delvis oklara fråga jag ställde.
mvh

Snoflinga skrev:
Jag vill tack för er vilja att ge den bästa hjälp och information till mig utiftån den delvis oklara fråga jag ställde.
mvh
:thumbup: Hoppas det löser sig för dig! Berätta gärna hur det gick i slutändan. :)

Följdfråga, fick ett svar idag på mitt bestridande, ska jag bestrida det igen eller ska jag nu bemöta varje påstående /svar från dem?

Du behöver inte bestrida igen. Ett bestridande är ett bestridande och det gäller.
Hur du bör agera beror lite på vad de svarade. Men rent strikt behöver du egentligen inte göra något mer så länge du har betalat vad du anser att du ska betala. Sedan beror det helt på vad som sägs och din strategi. Man kan ha olika strategier här. Allt från total tystnad och hoppas att de ger upp till tillmötesgående med vilja att betala mer för att förlika, eller något däremellan. Om du berättat mer detaljer kring läget och vad de skriver, är det lättare att ge tips och råd kring alternativ. Men det kan också vara läge att be om juridisk rådgivning i detta läget. T.ex. Villaägarna kan bistå med det kostnadsfritt om du är medlem där.

Rent kort kan man väl säga så här att du kan överväga att svara på det som du tror skulle kunna leda framåt. Att bara tjafsa finns ingen anledning till. Det kan ni göra i domstolen sen och ju mindre de vet om dig då desto bättre. Men det är alltid bra att försöka lösa detta innan domstol. Det blir så mycket billigare och mindre jobbigt då 😉

Snoflinga skrev:
Jag har nu fått en specifikation på det arbete som är utfört och använt material, det är bara det att, de har rivit men de har rivit för mycket som nu behöver återställas av annan snickare, de har börjat regla och sätta papp men även det kommer annan snickare att behöva ta bort för att göra rätt.

Antal timma är också för mycket, för detta arbete som omfattar flera försök, att göra om för att göra rätt.
Ok, det är nu det börjar bli klurigt. (och det finns risk för att vissa här i forumet kommer att börja ifrågasätta dig på olika sätt och vis, men jag kommer att utgå från att det är så som du säger, även om det alltid finns två sidor av en tvist)

Ni har alltså kommit överens om att jobbet ska göras på löpande räkning?
Finns det ett skriftligt avtal på jobbet, vad som ska göras, och timkostnad?
Har hantverkaren gett dig någon prisuppgift?

Jag skulle säga att hantverkarens specifikation har en ganska stor tyngd som specifikation för vilket arbete som är gjort och hur lång tid det har tagit. Om du har noterat tiden de har varit där löpande när de jobbat hos dig, dag för dag, så finns helt klart ett värde i det, särskilt om du därtill har någon annan person som kan vittna om att det du säger stämmer, angående deras närvaro, antal timmar de jobbat. Annars är risken att ord står mot ord och då tror jag att hantverkarens tider väger tungt. Alltså viktigt med dina noteringar att de är noggrant förda.

Sedan tittar man så klart också på om hantverkarens uppgivna tider är rimliga mot jobbet som gjorts. Då är det bra om du har bilder som visar hur det såg ut innan, gärna hur det såg ut under tiden, och hur det ser ut nu. Så ta bilder snarast om du inte gjort det redan. Så att du kan visa tydligt vilket arbete som faktiskt utförts.

Du behöver också kunna visa att de faktiskt har gjort mer än vad som beställts, dvs, det behöver lämpligen finnas någon skriftlig information som visar omfattningen av det beställda arbetet, och gärna då bilder som visar att de gjort mer. Annars är risken att t.ex. en domstol anser att det har förvisso uppstått ett missförstånd, men snickaren har gjort jobbet och bör få betalt för det, och att de anser att du borde varit tydligare med vad som ska göras. Min uppfattning är att har en hantverkare gjort ett jobb, så bör han få betalt för det, om det inte varit tydligt att han inte skulle göra det eller att det ingick i t.ex. ett fast pris. Du behöver alltså kunna visa eller göra troligt att de gjort för mycket eller borde insett att det inte skulle ingå.

Sedan behöver du också kunna visa att arbetet inte är fackmannamässigt. Återigen är bilder viktigt, samt uttalanden från din nya snickare som stöd till dina påståenden. Men återigen alltså, fota fota fota.

Jag tycker att du bör informera din snickare om de fel som du anser föreligger. Samt informera om vilket belopp du beredd att betala (kanske redan har betalat) och hur du kommit fram till det. Om du inte har betalat det belopp du anser att du bör betala, så gör det. Då har du gjort rätt för dig. Om kostnaden att återställa det de har ställt till är större än det belopp du rimligen kunde betala för deras arbete, så kan det till och med bli så att du anser dig ha ett krav på hantverkaren.

Ja, det blev lite nu, hoppas att det är till hjälp :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.