9 868 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Entreprenör i konkurs under pågående uppdrag
Vår tanke är väl att börja om med att ta in offerter och hitta en nivå där bägge parter känner sig trygga, att vi får de papper försäkringsbolagen kräver, och att ny entreprenör eventuellt backar bandet dit de känner sig nöjda att ta vid.winzhangout skrev:
Och det är vi ju, men ändå hamnade man härPlåthuset skrev:
För övrigt, stort tack för saklig genomgång, mycket matnyttigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Jaa, iallafall vissa försäkringsbolag kräver att du har kvalitetsdokument från firman som utfört arbetet, den dag det blir en skada.
Ibland hjälper det inte hur väl man än förbereder sig.hars skrev:
Tänk dock på att ni inte ensamt avgör frågan. Huvudregeln är att konkursboet har rätt att självt välja om det ska träda in i konkursbolagets avtal. Den rätt som ni har är att ni kan kräva att konkursboet inom en skälig tid meddelar er om boet kommer att inträda i avtalet. Om boet väljer att träda in i avtalet är det upp till er att häva avtalet om ni inte vill ha kk-boet som motpart. Häva kan ni dock inte göra efter eget godtycke. Om konkursboet träder in i avtalet men bryter mot någon av sina förpliktelser, eller de övriga krav som ni har rätt att ställa på boet, ger det er en rätt att häva köpet (och kräva skadestånd), alternativt att ni har befogad anledning att förutsätta att boet inte kommer att uppfylla sina åtaganden.
Om boet väljer att inte träda in i avtalet bör ni också skicka en hävningsförklaring till konkursbolaget (riktad till kk-bolaget, men ställt till kk-boet) samtidigt som ni anlitar en annan entreprenör.
Via de som varit här och jobbat vet vi att de inte har egna elektriker eller egna rörmokare, så hur de ska färdigställa ett badrum med befintlig personal är lite oklart. För de tar väl inte in underentreprenörer i det här läget? Så vår linje kommer då vara att de inte kan färdigställa enligt avtal och vi har därmed rätt att häva köpet. Någon nämnde att ett alternativ var att avbeställa köpet (ställt mot att häva) men lite oklart just nu vad det skulle ge för fördelar eller krävde för förutsättningar.Plåthuset skrev:
Jodå, boet kan välja att ta in underentreprenörer. Det bör de göra om värdet av att färdigställa arbetet och få betalt av er överstiger kostnaderna.hars skrev:Via de som varit här och jobbat vet vi att de inte har egna elektriker eller egna rörmokare, så hur de ska färdigställa ett badrum med befintlig personal är lite oklart. För de tar väl inte in underentreprenörer i det här läget? Så vår linje kommer då vara att de inte kan färdigställa enligt avtal och vi har därmed rätt att häva köpet. Någon nämnde att ett alternativ var att avbeställa köpet (ställt mot att häva) men lite oklart just nu vad det skulle ge för fördelar eller krävde för förutsättningar.
Nej, ni ska inte avbeställa. Ni har visserligen den möjligheten enligt konsumenttjänstlagen men en avbeställning berättigar leverantören till viss ersättning.
42 § KtjL: "Avbeställer konsumenten tjänsten innan den har slutförts, har näringsidkaren rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen skall motsvara det pris som skulle ha gällt, om avtalet endast hade avsett vad som har utförts.
Näringsidkaren har vidare rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning för förluster i övrigt på grund av att han har underlåtit att ta på sig annat arbete eller på grund av att han på annat sätt har inrättat sig efter uppdraget. [...]"
Mitt råd är att ni kontrollerar om möjligheten att häva avtalet är uppfylld. Om inte bör ni låta kk-boet färdigställa arbetet. Ni skulle kunna ha möjlighet att begära att kk-boet ställer säkerhet för att de kommer att uppfylla sina tidsmässigt mer långtgående förpliktelser, exempelvis gällande garantier.
Det är dock mycket möjligt att kk-boet frivilligt avstår från att träda in i avtalet om förvaltaren förstår att det kommer att bli alltför krångligt. Byggentreprenader är inte en förvaltares favorit.
Min poäng är dock att om kk-boet vill fullfölja och ni vägrar utan att ha grund för det kommer ni att ha en advokat som motpart som hanterar denna typ av frågor varje dag. Advokaten kommer också att vara processbenägen, dels eftersom hen är satt under tidspress (lönegarantin är tidsmässigt begränsad), dels eftersom förvaltaren kan ta betalt för den tid hen lägger ner på att processa mot er.
Hej!
En uppdatering kring det här då, ville vänta ut slutbesked från KF först.
För att börja med konkursförvaltaren: Som väntat kom de till insikten att de inte kunde slutföra något arbete (var ju egentligen bara två arbetsledare som var anställda i bolaget verkar det som), vilket följdes av ett bud på 10 000 som var ospecificerat var det egentligen kom ifrån. Men det mumlades något om att det var nästan halvvägs, med avdrag för förseningsvite mm. Vilket vi väl dels kände var en summa tagen ur luften, dels inte motsvarade vår synvinkel, vilken var att vi snarare borde bli kompenserade om något. Vi hade ju ganska bra avtal, med förseningsvite och rätt till skadestånd vid avtalsbrott (bla hantverkarformuläret), sen påpekade vi att för att vi ska få de garantier som det avtalats om måste det mesta ändå göras om vilket minskar färdigställandegraden avsevärt, samt att det även blir fördyrat då vi inte kan nyttja årets rot. Så vi spaltade helt enkelt upp de kostnadsposter firmans insats åsamkat oss och landade då i en negativ total om man utgick från den färdigställandegrad som KF utgick från, varpå de släppte det. KF kändes inte särskilt processbenägen heller men man kämpar väl inte onödigt mycket för att få ut 10 papp från en privatperson.
Lite slöa kan man nog kalla KF då vi hela tiden fått ta fram materialet åt dem, istället för tvärtom som det borde varit, men men...
Byggaren hörde av sig och var intresserad av att fortsätta i sin nya firma "som han egentligen tänkt ha åkeriverksamhet i" men han är inte välkommen, to put it lightly.
Nu letar vi hantverkare och det är lite av en utmaning att hitta en nivå på hur många steg bakåt man ska gå för att alla ska känna sig trygga.
Men, som sammanfattning vad jag lärt mig: Sitt still i båten, invänta KFs bud, och ha bra avtal. Tack för alla råd längs vägen, har varit guld värt!
En uppdatering kring det här då, ville vänta ut slutbesked från KF först.
För att börja med konkursförvaltaren: Som väntat kom de till insikten att de inte kunde slutföra något arbete (var ju egentligen bara två arbetsledare som var anställda i bolaget verkar det som), vilket följdes av ett bud på 10 000 som var ospecificerat var det egentligen kom ifrån. Men det mumlades något om att det var nästan halvvägs, med avdrag för förseningsvite mm. Vilket vi väl dels kände var en summa tagen ur luften, dels inte motsvarade vår synvinkel, vilken var att vi snarare borde bli kompenserade om något. Vi hade ju ganska bra avtal, med förseningsvite och rätt till skadestånd vid avtalsbrott (bla hantverkarformuläret), sen påpekade vi att för att vi ska få de garantier som det avtalats om måste det mesta ändå göras om vilket minskar färdigställandegraden avsevärt, samt att det även blir fördyrat då vi inte kan nyttja årets rot. Så vi spaltade helt enkelt upp de kostnadsposter firmans insats åsamkat oss och landade då i en negativ total om man utgick från den färdigställandegrad som KF utgick från, varpå de släppte det. KF kändes inte särskilt processbenägen heller men man kämpar väl inte onödigt mycket för att få ut 10 papp från en privatperson.
Lite slöa kan man nog kalla KF då vi hela tiden fått ta fram materialet åt dem, istället för tvärtom som det borde varit, men men...
Byggaren hörde av sig och var intresserad av att fortsätta i sin nya firma "som han egentligen tänkt ha åkeriverksamhet i" men han är inte välkommen, to put it lightly.
Nu letar vi hantverkare och det är lite av en utmaning att hitta en nivå på hur många steg bakåt man ska gå för att alla ska känna sig trygga.
Men, som sammanfattning vad jag lärt mig: Sitt still i båten, invänta KFs bud, och ha bra avtal. Tack för alla råd längs vägen, har varit guld värt!
Jag hade nog övervägt att färdigställa med den nya firman OM han då kunde lämna garanti/dokumentation för hela arbetet. Inte för att garantin hade varit så mycket värd, men det hade åtminstone funnits papper på det.
Vad jag förstått har ni fått arbetet hittills i princip gratis, så det borde väl kunna bli en rimlig kostnad, jämfört med om någon ny skall riva upp allt som gjorts och börja om från början.
Vad jag förstått har ni fått arbetet hittills i princip gratis, så det borde väl kunna bli en rimlig kostnad, jämfört med om någon ny skall riva upp allt som gjorts och börja om från början.
Jag tycker också att ni kan färdigställa med den nya firman, fast med lite annat upplägg. Hantverkarna är ju redan inne i jobbet och vet vad som har gjorts, och halva jobbet är klart. Ni kan ändra upplägget så att ni teoretiskt gör renoveringen själva men köper hantverkartimmar i form av arbetsmoment. Då får ni såklart ingen garanti förutom på de nya momenten men timpenningen kan ju anpassas därefter.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Fast om nya firman inte har för avsikt att hålla på med bygg, så är det väl rätt tveksamt att släppa in dem. Hur blir det då med BKR certifiering? Det låter dessutom som firman egentligen inte hade egen personal, om jag fattar tidigare inlägg rätt? Då är det ju risk att de hyr in helt nya okvalificerade personer.
Hade förutsättningarna varit lite annorlunda (där jag hade mer insyn i verksamheten och relationen till byggaren var annorlunda) så hade jag nog gått vidare med den ursprunglige entreprenörens nya firma. Men, de senaste tre månadernas duckande av telefonsamtal, obefintliga kommunikation, ryckiga arbete, missar ("den där dörren ska sättas igen, det vet du va?" "ska den? den var en jävla tur du sa det nu") och faktumet att rörmokare och el var underentreprenörer som inte kommer jobba med dem igen, gör att förtroendekapitalet är helt och hållet förbrukat. Eventuella garantier är antagligen bara värda pappret de skrivs på, då jag inte skulle vara ett dugg förvånad om han startar upp ett nytt "åkeribolag" om tre år igen.
Enda anledningen skulle vara att jag har ett bra förhandlingsläge, men som sagt av anledningar ovan finns det inte på kartan.
Enda anledningen skulle vara att jag har ett bra förhandlingsläge, men som sagt av anledningar ovan finns det inte på kartan.
Klicka här för att svara