DIY_freak skrev:
Jag är ganska säker på att man inte skall flytta in möbler före slutbesked.

[länk]

Ta i bruk
• En byggnad får inte tas i bruk innan
slutbesked utfärdats
• Ta i bruk innebär att man inte får flytta in
möbler och börja inreda

.
.

[länk]

Vad menas med att ta i bruk

Byggnadsverk får normalt sett inte tas i bruk utan slutbesked eller interimistiskt slutbesked. Vad som menas med begreppet "ta i bruk" är därför av stort intresse. I lagtexten och i förarbetena förklaras detta begrepp inte närmare. När det gäller byggnader för bostadsändamål finns det ett rättsfall som klargör vad som menas med "ta i bruk". Enligt domen ska det anses att byggnaden har tagits i bruk när möbler har flyttats in. För andra byggnader kan det vara svårare att avgöra om de har tagits i bruk. Det gäller till exempel när det behövs någon form av inredning för att det ska gå att ta emot patienter i en vårdlokal, kunder i en butik eller bedriva verksamhet i en industrilokal. För detta finns det ännu inga vägledande rättsfall. Avgörande kan i sådana fall vara om det är fråga om fast eller lös egendom och om inredningen krävs för att lokalerna ska kunna användas för sitt syfte. (MMD Växjö 2013-03-01 Mål nr 4611-12)
Nej Ta in möbler OCH börja inreda verkar dumt. Att ställa in möbler och kartonger i en hög på väl val plats fick jag veta är ok- Detta bedöms inte utgöra fara såsom att ställa ut möbler i hela boendet och därmed också ge sken av att ha tagit det i bruk.

D
kallun skrev:
Nej Ta in möbler OCH börja inreda verkar dumt. Att ställa in möbler och kartonger i en hög på väl val plats fick jag veta är ok- Detta bedöms inte utgöra fara såsom att ställa ut möbler i hela boendet och därmed också ge sken av att ha tagit det i bruk.
Man får inte ställa in möbler och man får inte börja inreda. Läste du inte det andra stycket från Boverket som jag citerade där det står att man inte får börja möblera och det?

Att börja använda byggnaden som lagerlokal är strikt taget också att börja ta den i bruk.

DIY_freak skrev:
Man får inte ställa in möbler och man får inte börja inreda. Läste du inte det andra stycket från Boverket som jag citerade där det står att man inte får börja möblera och det?

Att börja använda byggnaden som lagerlokal är strikt taget också att börja ta den i bruk.
Jodå. Jag har som sagt uttryckligen frågat Stadsbyggnadskontoret om detta och då fått till svar att det ej räknas som att man börjar möblera/inreda om man ställer in möbler för förvaring. Högst rimligt anser jag varför jag gärna tror att de besked jag fått är korrekta. "Möbler flyttats in" som det står i texten tolkar jag som att de flyttats in till sin möblerade plats. Att möblera eller flytta in är inte är detsamma som att stapla en hög möbler i ett utrymme.

D
kallun skrev:
Jodå. Jag har som sagt uttryckligen frågat Stadsbyggnadskontoret om detta och då fått till svar att det ej räknas som att man börjar möblera/inreda om man ställer in möbler för förvaring. Högst rimligt anser jag varför jag gärna tror att de besked jag fått är korrekta. "Möbler flyttats in" som det står i texten tolkar jag som att de flyttats in till sin möblerade plats. Att möblera eller flytta in är inte är detsamma som att stapla en hög möbler i ett utrymme.
Men om du använder ditt nybyggda hus som en lagerlokal för dina möbler så kan det mycket väl anses som att "ta det i bruk". Huset är de-facto i bruk och gör nytta för dig, även om du inte bor i det.

Att du sedan har talat med en enskild tjänsteman på ditt stadsbyggnadskontor är ju möjligtvis intressant för dig och MÖJLIGTVIS förbindande i ditt fall men knappast för någon annan. TS kan knappast komma och säga att "någon annan på byggahus hade talat med en tjänsteman på ett annat stadsbyggnadskontor som sagt att det var OK att flytta in möblerna". Om inte TS stadsbyggnadskontor är av samma mening som ditt, så hade de väl närmast hånskrattat åt en sådan argumentation.

I många fall så anser de sig ju inte ens ansvariga när de själva informerar fel, så de lär knappast ta ansvar för vad några kollegor i en annan kommun har sagt. Det händer ju också att tjänstemän svarar fel ibland...

Dessutom kan man ju undra när (vilket datum) det var du talade med den där tjänstemannen och när du gjorde dina sökningar du talar om. Du borde ju kunna göra om de där sökningarna och hitta lite belägg för din tolkning även nu i så fall?

Redigerat av moderator:
Jag vet vad jag skulle gjort i TS fall och hur jag skulle värdera risken att åka på repressalier. TS får göra sin egen bedömning.

D
kallun skrev:
Jag vet vad jag skulle gjort i TS fall och hur jag skulle värdera risken att åka på repressalier. TS får göra sin egen bedömning.
Det har ju knappast att göra med huruvida det är OK att flytta in möbler före slutbesked eller inte... Man kan ju snatta godis i en matbutik också då om man resonenar ur ett strikt ekonomiskt perspektiv.

Först sa du att det var helt OK att flytta in möblerna. Nu säger du att det är värt risken? Är det så jag skall tolka ditt inlägg?

DIY_freak skrev:
Det har ju knappast att göra med huruvida det är OK att flytta in möbler före slutbesked eller inte... Man kan ju snatta godis i en matbutik också då om man resonenar ur ett strikt ekonomiskt perspektiv.

Först sa du att det var helt OK att flytta in möblerna. Nu säger du att det är värt risken? Är det så jag skall tolka ditt inlägg?
Jag uppfattade att TS ville ha hjälp med att besluta hur de skulle agera i det beskrivna fallet. Jag hoppas mina synpunkter/erfarenheter varit TS till hjälp! Om inte, får TS bortse från inläggen som trots detta varit i välmening.

Jag är fullkomligt ointresserad av att skapa eller lösa ett juridiskt-teknisk konundrum av frågan så försök att inte tolka mitt inlägg för mycket för det leder nog ingen vart...

D
TS frågade om man kunde göra adressändring till tomten och planerade att lagra möbler hs Shurgard och bo på hotell. Frågan var aldrig om man kunde flytta in möblerna, vilket bestämt avråds ifrån om man inte vill riskera att betala sanktionsavgifterna och få slutbeskedet försenat. I det aktuella domstolsfallet försenades slutbeskedet med nästan 2 år om jag uppfattade det rätt, eftersom byggnadsnämnden (eller vilka det nu är) vägrade utfärda slutbesked förrän fallets rättsliga prövning var avslutad.

En liten fortsatt fundering på detta ämne.
Vi har slutsamråd om c:a 2 veckor.
Som jag förstår det så får vi inte flytta in möbler, men vi har i vårt kontrakt med Älvsbyhus att vi skall byggstäda samt lägga ut en plast i grunden. För att göra dessa åtgärder så behöver man belysning.
Är det OK att montera in lampor?
Så här i juletider är det ju dessutom lite ljusstakar som skall upp så småningom, kan man anse att det är OK att sätta in, eller är även det att ta huset i besittning?

Snailman
Bestämmelser känner jag inte till, men vet en snubbe som byggde ett nytt hus på en annan tomt en bit från sitt gamla (hus/tomt), folkbokförde sig i det nya huset som var färdigbyggt (antagligen för att slippa fastighetsskatten) men bodde kvar i det gamla huset, pga lite högt pris så tog det mer än ett år att sälja nya huset, och under hela denna tid var de folkbokförda i det nya huset, och ingen alls var folkbokförd i det gamla huset (som de bodde kvar i)

Detta kollades via birthday.se så jag vet ej om det är folkbokföringsadresserna som står hos birthday?

Är lite osäker om det var nya eller gamla bygglovbestämmelserna på nya huset

Redigerat:
Min tanke om det är att fastmonterade lampor är som fastmonterade köksmaskiner (ok), medan ljusstakar är mer som en sorts möbel (inte ok).
Det är dock den som har slutsamrådet som bestämmer - inom rimlighetens gränser.

Snailman
linusgranberg skrev:
Så här i juletider är det ju dessutom lite ljusstakar som skall upp så småningom, kan man anse att det är OK att sätta in, eller är även det att ta huset i besittning?
Ett argument är ju att förhindra inbrott genom att huset ser bebott ut för eventuella tjuvar om det är ljusstakar som i grannhusen.

haavard skrev:
Min tanke om det är att fastmonterade lampor är som fastmonterade köksmaskiner (ok), medan ljusstakar är mer som en sorts möbel (inte ok).
Det är dock den som har slutsamrådet som bestämmer - inom rimlighetens gränser.
Går det inte citera flera på detta forum?
Aja men de lampor (ljusstakar) som vi avser sätta in är ju för att vi skall kunna utföra de jobb som vi ålagts, städa, lägga in plast.. ?
Enl ditt argument så skulle det alltså vara ok att montera in en badrumsmöbel i huset trots att vi valde bort denna på ordern från fabrik? Och alltså skall montera in den själv.

Håller med dig Snailman, det var ett av mina argument också, så nu står det ljusstakar inne (dock enkelt att ta bort dessa dagen före slutsamrådet)

harry73
Det är absolut ok att montera in ett badrumsmöbel, vitvaror, nätvärksinstalllation, fasta lampor, gardarober, mm. Det är ju saker som man lämnar kvar när man sälja huset och som därför är en del av huset. Det spelar ingen roll om de ingår i dit entreprenadkontrakt eller om du ordnar dom själv (som seperat delentreprenad)
Den kommun som kommer efter dig för att du sätter några ljusstakar i fönsterbänken får inte ett enkellt liv i tidningarna, och jag tror inte heller att de kommer att göra det

linusgranberg skrev:
Går det inte citera flera på detta forum?
Snailman skrev:
Ett argument är ju att förhindra inbrott genom att huset ser bebott ut för eventuella tjuvar om det är ljusstakar som i grannhusen.
Att citera flera inlägg går fint ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.