Hej! Mitt i pågående renovering av badrum så går firman i konkurs. Har väl haft det på känn sedan starten av bygget att allt inte stod rätt till och nu så fick man väl det tyvärr bekräftat. Inte fått tag på dem på en vecka, bolaget borta från offerta.se, brabyggare osv och status på allabolag är "konkurs inledd" sen onsdags. Ser också att de redan startat upp ett nytt bolag med liknande namn, och jag pratade med en fristående säljare som jobbar med dem som sa att "pågående uppdrag inte ska påverkas".

Jag gissar att de finns fler som har hamnat i liknande situation, så jag tänkte höra mig för vad jag har att vänta mig. Lite kring status och avtal:
-Vi ska betala 50% när det är klart att kakla väggar, och resten vid godkänd slutbesiktning. I skrivande stund har de kvar att täta golv, regla väggen där det tidigare satt en dörr, byta ett fönster och sätta en skvallerlucka där nya rör är påkopplade, så vi är ju inte vid "färdigt att kakla" än.
-Jag gissar att de önskar att arbetet går över i nya bolaget de har startat, hur fungerar det? Vad händer med "säkert vatten" certifieringar osv?
-Avtalat slutdatum är passerat sedan lite mer än en månad, med avdrag på 1,5% för varje passerad vecka. Hur fungerar det med det nya bolaget?

Så, jag gissar att en konkursförvaltare kommer kontakta mig. Sitta still i båten eller vara proaktiv och hitta någon annan att slutföra? Alla råd tages tacksamt emot.
mvh
Måns

Viktigast: Betala absolut ingenting till någon ny firma som kontaktar dig och påstår att de "tagit över kontraktet".

Du har fortfarande ett avtal med bolaget som gått i konkurs (konkursbolaget). Konkursbolaget styrs nu av ett konkursbo (en annan juridisk person än konkursbolaget) som företräds av en konkursförvaltare, vanligtvis en advokat. INGEN annan företrädare för konkursbolaget har rätt att företräda konkursboet såvida inte kk-förvaltaren godkänner det. Konkursboet har rätt att fullfölja avtalet och i sådant fall är det inte mycket som ändras. Det förutsätter dock att det finns anställda i konkursbolaget som kan fortsätta jobba. Om det inte finns det kommer inte kk-förvaltaren bry sig om ditt avtal mer än om det finns pengar att kräva in. Konkursbon kräver ofta in pengar slentrianmässigt utifrån en kundreskontra, men du bör sannolikt inte betala någonting eftersom du har motkrav i form av en ofullständ entreprenad.

Mitt tips är att kontakta konkursförvaltaren och förklara läget. På så sätt kan du få bekräftat hur förvaltaren avser att hantera ditt avtal. Utifrån den info du får från förvaltaren kan du ta upp en diskussion med en alternativ firma. Det behöver inte vara fel att träffa ett avtal med "det nya bolaget" men du gör säkrast i att ha en oerhört baktung betalningsplan.

• Gilla
Remco och 5 till
  • Laddar…
Några kommentarer från en icke-expert:
(Jag förutsätter att det "nya" bolaget startats av samma innehavare som det "gamla", men att det inte finns någon uppgörelse mellan konkursförvaltare och det nya bolaget.)
- Du har ett avtal med det "gamla" bolaget, det "nya" bolaget har du inte mera avtal med än du har med "Nisses.bygg & kebab i Jokkmokk AB"
- Därav följer att det är konkursförvaltaren du ska lyssna på, inte någon representant för det nya bolaget.
- Betala absolut inte det nya bolaget för arbete och material som det gamla stått för. Här finns det nog en risk att nya bolaget försöker fula sig och undanhålla fordringar från konkursförvaltaren och fakturera i nya bolaget.
- Du har inget avtal om förseningsvite med det nya bolaget. Ta höjd för en rejäl försening och håll inne pengar till det gamla bolaget. Har du redan betalat så är du nog rökt på den punkten.
- Om du låter det nya bolaget fortsätta arbetet där det gamla slutade utan att stämma av med konkursförvaltare så kan man nog anse att det är du som har brutit avtalet.
Jag tycker du ska försöka få tag på konkursförvaltaren så fort som möjligt. Dels för att kolla upp om denna har tänkt att slutföra pågående projekt eller om det blir upp till dig att hitta någon som slutför det. Dels för att försöka komma överens om hur förseningsvitet ska hanteras och hur ni ska värdera det arbetet som redan är gjort så att du egentligen vet hur mycket du är skyldig det gamla bolaget. Om det blir upp till dig att slutföra så kanske det är smidigt att anlita det nya bolaget eftersom dom redan är insatta i jobbet, men se som sagt upp så att dom inte försöker fulfakturera dig för tidigare jobb.

• Gilla
hars
  • Laddar…
Jag tog in offerter från en entreprenör som skulle kunna vara den du skriver om. Tog en annan entreprenör med en hårsmån.

Börjar firman på B?

Gör som Plåthuset skriver.
Fotografera hela arbetet nogsamt och även övrigt levererat material som inte används ännu.

• Gilla
Remco
  • Laddar…
Har du bråttom med att få jobbet klart? Kontakta konkursförvaltaren och fråga om de avser att leverera färdigt.

Annars vänta...

/N

Hej alla!
Blev uppringd av konkursförvaltaren nu på seneftermiddagen som mycket riktigt förhörde sig om jag var intresserad av att slutföra uppdraget, då de anställda ju var tillgängliga en månad till (statliga lönegarantin). Jag är ju såklart intresserad av att få klart mitt badrum så snabbt som möjligt, vilket jag svarade, men såhär i efterhand känns det inte lika bra. Vad händer med garantier, certifieringar, försäkringar osv? Bolaget finns ju inte längre? Lite oklart just nu.

Sen har de inga egna rörmokare längre verkar det som så undrar lite hur de har tänkt att slutföra det med befintlig personal, eller så har inte KF koll på det än.

Sen informerades KF om vår förseningsklausul vilket ju antagligen gör dem lite mindre sugna att slutföra just vårt projekt. Att låta "nya bolaget" slutföra känns inte alls aktuellt nu när jag landat lite, även om de "kan" projektet, så kan jag deras firma.

De skulle återkomma tis eller ons, så jag sitter still i båten tills dess, men det lutar väl åt att jag avböjer eventuell åtgärd och ber någon ny göra om/slutföra.

HenrikP skrev:
Jag tog in offerter från en entreprenör som skulle kunna vara den du skriver om. Tog en annan entreprenör med en hårsmån.

Börjar firman på B?
Näe, S, men är som sagt antagligen långt från unika :)

Jag tror du ska försöka få någon helt annan att ta över efter som att garantier kommer att gå i stöpet med bolaget när konkursen är avslutad. När vi gjorde vårat badrum så pratade jag med vårat FB och viktigast av att få alla intyg och rapporter. Sen lämnar ju firman 10 års ansvar och det va det som försäkringsbolaget lutar sig i mot om det skulle vara fel i entreprenaden. Sent tycker jag du ska kolla med ditt FB vad dom tycker det är ju dom som kommer lastas med kostnader om något blir fel.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Fick tag på en bekants bekant som är jurist och jobbat med just konkursförvaltningar, som gav rådet att försöka stänga dörren för alla arbetsinsatser från konkursboets sida, vi har inget att vinna på det förutom just att det kaaanske är snabbaste sättet att bli klar (men antagligen inte är det i det här fallet). De har ju en rättighet att försöka åtgärda resterande arbete, men eftersom det är 60% av jobbet kvar och de dessutom har förseningsvite är de nog inte intresserade av det. Kan vi dessutom visa att de inte kan leverera enl ök är det avtalsbrott, och det hade ju varit det skönaste sättet att lösa det på, bara klippa banden.

Ett par problem ni kan få, om inte konkursförvaltaren slutför jobbet, är först att finna någon firma som vill ta över ett påbörjat arbete. Sen kan konkursförvaltaren komma med en faktura på det som redan utförts, för ni har ju fått 40% av arbetet från företaget som gått i konkurs.

hars skrev:
Fick tag på en bekants bekant som är jurist och jobbat med just konkursförvaltningar, som gav rådet att försöka stänga dörren för alla arbetsinsatser från konkursboets sida, vi har inget att vinna på det förutom just att det kaaanske är snabbaste sättet att bli klar (men antagligen inte är det i det här fallet). De har ju en rättighet att försöka åtgärda resterande arbete, men eftersom det är 60% av jobbet kvar och de dessutom har förseningsvite är de nog inte intresserade av det. Kan vi dessutom visa att de inte kan leverera enl ök är det avtalsbrott, och det hade ju varit det skönaste sättet att lösa det på, bara klippa banden.
Det är inget dåligt råd. Den uppsida du har gentemot konkursförvaltaren är dock att du har en möjlighet att få jobbet utfört till ett väldigt bra pris. Konkursförvaltaren har inga kostnader för personalen (den täcks av den statliga lönegarantin under en begränsad period) så alla pengar som konkursförvaltaren lyckas driva in utöver materialkostnader är ren vinst för kk-boet. Det gör att förvaltaren är väldigt förhandlingsvillig (även om det kanske inte låter så vid första anblick). Så OM du kan tänka dig att få jobbet utfört med vetskapen om att du kan få lite mer besvär än normalt att få eventuella fel åtgärdade/kompenserade har du en möjlighet att få ett pris som ingen annan seriös konkurrent kommer att kunna komma i närheten av.

Om du väl kommer överens med förvaltaren om att arbetet ska fortsätta är du dessutom inte en vanlig sketen oprioriterad borgenär utan dina eventuella krav utgör en s.k. massafordran som har företräde framför t.o.m. de flesta prioriterade fordringsägarna.http://www.blinfo.se/ordlista/2013/9/massafordran__6929 Det gör att du kan få garantier för jobb som utförs av boet (det är möjligt att väcka liv även i en avslutad konkurs) men förvaltaren kommer att göra sitt bästa för att friskriva sig från sånt ansvar eftersom det innebär huvudvärk för boet. Återigen innebär det förhandlingsläge för dig.

Är du trygghetsnarkoman väljer du en helt annan entreprenör men du måste då vara beredd på att det kan bli en del jobbig skriftväxling med förvaltaren när denne försöker kräva skäligt betalt för den del av jobbet som redan är utfört.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
hars skrev:
Vad händer med garantier, certifieringar, försäkringar osv? Bolaget finns ju inte längre? Lite oklart just nu.
Det händer exakt samma sak som om bolaget hade gått i konkurs veckan efter att de var klara med ditt jobb.

Det är med andra ord en risk man alltid måste kalkylera med.

• Gilla
hars och 1 till
  • Laddar…
Kolla upp om den som står som företagsledare har flera konkurser bakom sig. Då borde han (för det är väl en man) riskera näringsförbud. Kolla även när hans nya företag startade, var det innan det tidigare företaget konkade?
I så fall så är detta något som borde anmälas.

• Gilla
hars
  • Laddar…
Vet med egen erfarenhet efter ha arbetat på företag som gått i konkurs att det värsta är att nya firman som tar över inte vill lämna garanti på arbeten de inte utfört men som sagt är golvet inte klart och så bör ju iofs nya firman kunna lämna ett kvalitetsdokument iafl. Är själv röris

• Gilla
hars
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.