15 086 läst ·
26 svar
15k läst
26 svar
Kakel släpper i badrum / bostadsrätt
Om det är gjutna betong väggar kan det då vara plattsläpp pga krympning?
Då brukar plattorna resa sig, det är starka krafter.... och fogen brukar vara det som håller i
10 år är kanske i mesta laget innan det visar sig?
Då brukar plattorna resa sig, det är starka krafter.... och fogen brukar vara det som håller i
10 år är kanske i mesta laget innan det visar sig?
Moderator
· Stockholm
· 56 244 inlägg
Begreppet dolda fel hanteras för vllor i jordabalken. Där finns paragrafer om säljarens ansvar för fel i en såld fastighet.Mats Lj skrev:
Vid köp av en bostadsrätt gäller istället köplagen, dvs. samma lagrum som om du köper en beg. cykel på blocket. I köplagen finns paragrafer med liknande formulering som i jordabalken. Lagarna är dock inte identiskt lika på dessa delar.
Men i båda lagarna står det ungefär att köparen har rätt till kompensation om fastigheten/varan har felaktigheter som köparen inte rätteligen borde räkna med.
Och i båda lagarna finns undantagsparagrafer som säger att köparen inte har rätt att kräva ersättning för fel som borde ha upptäcks vid en noggrann undersökning av fastigheten/varan.
En av de tydligaste skillnaderna mellan jordabalken och köplagen är att för fastigheter gäller säljarens ansvar för fel som upptäcks upp till 10 år efter köpet. Varor som köps enl. köplagen kan man bara reklamera i 2 år.
Sedan finns det (tror jag) en gråzon när man är första ägare till en bostadsrätt, då köper man ev. från ett exploateringsbolag, och då borde istället konsumentköpslagen gälla, men jag är osäker.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
om det är så mycket som har släppt så måste det väl kännas att det verkligen har släppt?
Är det verkligen betongväggar då? Låter ju märkligt om en sån stor yta skulle släppa och sen hänga ihop utan nå större problem för måste man verkligen ha tätskikt/folie på rena betongväggar?
Är det verkligen betongväggar då? Låter ju märkligt om en sån stor yta skulle släppa och sen hänga ihop utan nå större problem för måste man verkligen ha tätskikt/folie på rena betongväggar?
Moderator
· Stockholm
· 56 244 inlägg
Jo tätskikt skall det vara även på betong. Men där är det fortfarande godkänt med rollat tätskikt, behöver inte vara folie. Men jag tror att många firmor kör folie som standard.
Tack för svar hittills här kommer en bild på eländet. Är kanske lite svårt att se utbuktningen, syns mest på andra raden nedifrån. Försäkringsbolagen verkar backa ur eftersom det inte är någon fuktskada.
Inte fått någon större klarhet i detta ännu. Det jag funderar på är om det nu visar sig att felet sitter bakom tätskiktet, dvs underarbetet, vems ansvar blir det då om det anses vara byggfel?
Inte fått någon större klarhet i detta ännu. Det jag funderar på är om det nu visar sig att felet sitter bakom tätskiktet, dvs underarbetet, vems ansvar blir det då om det anses vara byggfel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har pratat med säljaren och de säger att dom inte sett detta.
Vi upptäckte det ca 5 veckor efter att vi flyttade in, hur länge det egentligen varit där har vi ingen aning om. Dock är det troligt att det förvärrats snabbt efter att vi flyttat in annars borde vi sett det tidigare tycker jag.
Vi upptäckte det ca 5 veckor efter att vi flyttade in, hur länge det egentligen varit där har vi ingen aning om. Dock är det troligt att det förvärrats snabbt efter att vi flyttat in annars borde vi sett det tidigare tycker jag.
Det låter ihåligt på området där det buktar ut ja, ovanför och vid sidan av låter det som betong.. Jag tänker att det borde vara bakom tätskiktet som det släppt iom att väggen håller ihop?
Har fixet bakom plattorna verkligen kraft att hålla ihop plattorna på sättet som det gör? Tänker att de borde ramla ner från väggen isf?
Moderator
· Stockholm
· 56 244 inlägg
Vad gäller ansvar så hr du som bostadsrättsmedlem skyldighet att underhålla tätskiktet. OM det är felbyggt från början så är byggaren ansvarig, gentemot föreningen i 10 år. Men det påverkar inte ditt ansvar för tätskiktet.
Det vore väldigt bra för diskussionen om lösning om man vet vilken typ av tätskikt det är. Det finns i princip 3 typer:
Rollat tätskikt, en sorts gummiliknande massa som målas på väggen i tjocka lager.
Foliebaserat, en tät folie som limmas upp på väggen.
Plastmatta. Ungefär samma typ av matta som används i badrum utan kakel, men som man sätter kakel på.
Vid tiden, 2004 - 2005 var de rollade tätskikten vanligast, Men att ett sådant skulle släppa på det här viset, tror jag är närmast omöjligt, i så fall är det snarare plattorna som släppt från tätskiktet.
Om det är en plastmatta eller folie (folie tror jag var väldigt ovanligt då för 10 år sedan) så kan man ju tänka sig att det varit dåligt limmat på väggen.
OM det ex. är plastmatta, så är en fördel att den går relativt enkelt att "lappa". Så om det släppt på en yta så går det att skära bort, limma dit ny matta, och svetsa skarvarna. Även folie finns det lagningsintruktioner för. En skada på rollat tätskikt går i princip inte att laga överhuvudtaget, allt måste göras om.
Det vore väldigt bra för diskussionen om lösning om man vet vilken typ av tätskikt det är. Det finns i princip 3 typer:
Rollat tätskikt, en sorts gummiliknande massa som målas på väggen i tjocka lager.
Foliebaserat, en tät folie som limmas upp på väggen.
Plastmatta. Ungefär samma typ av matta som används i badrum utan kakel, men som man sätter kakel på.
Vid tiden, 2004 - 2005 var de rollade tätskikten vanligast, Men att ett sådant skulle släppa på det här viset, tror jag är närmast omöjligt, i så fall är det snarare plattorna som släppt från tätskiktet.
Om det är en plastmatta eller folie (folie tror jag var väldigt ovanligt då för 10 år sedan) så kan man ju tänka sig att det varit dåligt limmat på väggen.
OM det ex. är plastmatta, så är en fördel att den går relativt enkelt att "lappa". Så om det släppt på en yta så går det att skära bort, limma dit ny matta, och svetsa skarvarna. Även folie finns det lagningsintruktioner för. En skada på rollat tätskikt går i princip inte att laga överhuvudtaget, allt måste göras om.
Klicka här för att svara