Med anledning av den här artikeln blir jag lite nyfiken:

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4138806.aos

Hur ser juridiken ut runt en P platsförsäljning?

Är det en bostadsrätt? Eller är det betalning för ett hyreskontrakt? För det kan väl knappast vara en egen avstyckad fastighet?

Står såhär i texten: "I samma förening" så jag antar att det är lite som en bostadsrättsförening.

Men det skulle ju betyda att de har egna andelstal för varje parkering.

Det normala är ju att en p_plats antingen hör till bostadsrätten, att använda för medlemmen, eller möjligen hyra ut. Eller att det finns en begränsad mängd som medlemmar får hyra av föreningen, enl. någon sorts kölista.

hempularen skrev:
Men det skulle ju betyda att de har egna andelstal för varje parkering.

Det normala är ju att en p_plats antingen hör till bostadsrätten, att använda för medlemmen, eller möjligen hyra ut. Eller att det finns en begränsad mängd som medlemmar får hyra av föreningen, enl. någon sorts kölista.
Ja uppdelat i andelar lär det nog vara, men kösystem är det ju inte eftersom man köper sin "parkeringsrätt". Det är inte ens säkert att fastigheten har något annat än just parkeringar.

Idag kan man även ha tredimensionella fastigheter vilket innebär att man kan dela en byggnad i flera fastigheter. Så tex källarplanet med parkeringar kan vara en fastighet, markplanet med lokaler är en och resterande våningar med lägenheter an annan fastighet.

O
Normalt brukar inte föreningar godkänna juridiska personer som medlemmar... Men när det gällde garageplatsen såldes den till en juridisk person. Det är också en fråga hur det fungerar....

Jag googlade lite på det. Verkar som framförallt en del nybildade föreningar faktiskt har separata bostadsrätter för parkeringsplatser.

Läste stadgarna för en förening där en P-plats hade sålts för 750 000. Det framgick att föreningen har hembudsrätt om platsen säljs till någon som inte har en vanlig bostadsrätt i huset. Och om föreningen utnyttjar sin rätt så skall den ersätta ägaren med skäligt belopp. Jag skulle vara rätt orolig att betala 750 000 för något där en annan part har rätt att lösa in varan för "skäligt belopp".

...fast det är väl inte riktigt så hembudsrätten funkar? Det är väl så att om någon i föreningen vill sälja rätten till sin plats, så har föreningen första tjing på att köpa den, och ersätter ägaren med skäligt belopp. Det blir väl aldrig så att någon köper rätten till platsen av förre ägaren, och DÄREFTER kommer föreningen och säger "nej, den där ville vi ha" och ersätter den nya köparen med ett mycket lägre belopp.

b8q skrev:
...fast det är väl inte riktigt så hembudsrätten funkar? Det är väl så att om någon i föreningen vill sälja rätten till sin plats, så har föreningen första tjing på att köpa den, och ersätter ägaren med skäligt belopp. Det blir väl aldrig så att någon köper rätten till platsen av förre ägaren, och DÄREFTER kommer föreningen och säger "nej, den där ville vi ha" och ersätter den nya köparen med ett mycket lägre belopp.
Precis, rätten är innan den säljs inte efter.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det var formulerat så att vid en affär så skall köparen beviljas medlemskap precis som det gäller för vanliga bostadsrätter, men där innan medlemskapet beviljas så kan föreningen välja att köpa den för "skäligt belopp". Om det är solklart att skäligt belopp är detsamma som den skall säljas för så är det väl en sak. Men om föreningen kan komma fram till att skäligt belopp är 10 000 istället för 750 000...

Fairlane
Blir det inte en rätt osäker investering ändå?
Jag köper rätten till parkeringsplatsen för 1 miljon. Efter 2 år vill jag sälja den och hoppas att jag får tillbaka pengarna, men då väljer föreningen att köpa den till ett skäligt pris (vad nu det är?). I värsta fall kan ju förenignen köpa in den för ett skäligt pris och sälja vidare för 2*skäligt pris? Kan det fungera så?

Det var det jag funderar över. Visserligen så är troligen ett verifierat marknadspris som ju upp kommer ifall du säljer den på öppna marknaden, ett starkt bevis för vad som kan vara en skälig nivå. Men om det inte finns klart utsagt att den skäliga ersättningen måste vara lika hög som det försäljningpris de intervenerar mot, så skulle det kännas osäkert att betala så mycket för en P-plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.