Hej!

Är medlem i vägföreningen där sommarstugan ligger. De senaste åren har vägen vid snöfall endast delvis plogats. Den plogas fram till sista åretruntboende, de sista ca 150 metrarna blir inte plogade. Självfallet ligger min stuga som en av de två sista på vägen, båda dessa är då fritidshus. Frågan är; har inte föreningen krav på sig att HELA vägen plogas? Ska villigt erkänna att jag inte alls har koll, hoppas någon här har...

Till saken kan möjligen höra att föreningen fått bidrag (från staten eller kommunen vet jag ej men kan ta reda på) för att åtgärda en brant backe som blir knappt farbar om vintrarna. Har något svagt minne av att jag läst/hört något om att om förening tagit emot bidrag så räknas vägen som allmän och SKALL vinterväghållas.
Såvitt jag vet baseras årsavgiften dessutom på huruvida fastigheten är permanent- eller fritidshus, detta kanske kan betyda att då fastigheten är en sommarstuga så kan jag inte kräva vinterväghållning?

Självfallet kan jag helt enkelt gå och prata med någon i styrelsen men jag vill ha torrt på fötterna först då jag tror att förhållandet grundar sig i en konflikt mellan en granne och plogaren och att styrelsen inte vill stöta sig med grannen. Detta är dock bara en misstanke.

Någon som har koll? Vad behöver jag ge mer för info för att det ska vara möjligt att veta?

Mvh,
ToRy

harry73
Kan mycket väl vara att fritidshus inte betalar för snöröjningen och att de därför bara snöröjer så att det gynnar alla permanentboende. Vill du utnyttja huset även vintertid, då kan du säkert föreslå att du räknas som permanentboende, då blir vägavgiften högre men får du också snöröjning

D09
Låter ekonomiskt rimligt att man inte plogar till hus som inte används vilket gynnar alla i föreningen

Har ni frågat styrelsen om ni kan få det plogat vid behov t ex ni ska vara där 1 vecka på vintern.

Annars så skiljer det nog inte mycket att ändra sin boendeform som föreslagits

Skillnaden i avgift mellan fritidshus och permanent motiveras i hur mycket man använder vägen och därmed sliter på den.

Det är är rimligt att inte snöröja till hus som inte används. Men rent formellt så skall föreningen ge samma service till alla fastigheter.

Statsbidrag och allmän väg, handlar mer om att du inte har rätt att neka allmänheten att åka på vägen om man tagit emot bidrag.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Självklart ska hela vägen plogas oavsett om det är permanent- eller fritidsboende. Även fritidsboende använder sin stuga på vintertid. Att avgiften är lägre för fritidsboende är som hempularen skriver beroende på att vägen inte slits lika mycket. Det är viktigt ur ett samhällsperspektiv att räddningstjänst m.fl. kan ta sig fram på vågen. Kan inte tänka mig att det i stadgarna står att man bara ska ploga för de permanentboende.

Om du har tillgång till samfällighetens förvaltningsberättelse så borde det framgå där om årsavgiften skiljer mellan fast boende kontra de som ej bor där permanent och vad som skiljer i så fall. Oftast vägavgift, eller vatten som skiljer.

Bob_the_builder
Avgiften är med säkerhet differentierad genom att respektive fastighet har olika andelstal. Grundfrågan känns spontant enkel att svara på - hela vägnätet ska snöröjas, men samtidigt kan det faktiskt vara så att styrelsen kan fatta avvikande beslut i frågan.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I vår vägförening plogas hela vägnätet oavsett fritidshus eller permanentboende, och vi skulle aldrig acceptera något annat eftersom vi är ute i stugan vintertid varje år och inte skulle kunna komma fram ens med 4WD och hög markfrigång om det inte plogades ordentligt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Olika i olika vägföreningar, vill jag påstå.
Det borde finnas ett styrelse- eller stämmobeslut ang vinterväghållning, detta är är då protokollfört så ta reda hur det förhåller sig och läs protokollet.

Du kan ringa plogaren och fråga vad han vill ha för att ploga till dig. Antingen varje gång han är där eller vid (ditt) behov.

Troligt att ni bara får bidrag för vägen fram till sista permanentbodda hus.
Kan inverka så att man snöröjer dit det finns kostnadstäckning.

Kolla anläggningsbeslutet, där finns klart svar. Finns det en särskild andelstalsserie för vinterväghållning och er fastighet inte är med så behöver vägen inte plogas.
Är det ett vägnät kan också olika vägar ha olika driftbestämmelser, dvs att en viss sträcka inte ska vara plogad. Framgår också av anläggningsbeslutet.

Viktigt att ha koll på, styrelse eller stämma kan inte besluta att inte ploga en väg om det inte finns stöd för det i anläggningsbeslutet. Ring/besök Lantmäteriet och kolla vad som står i akten.

Min spontana gissning är att vägen ska plogas då du säger att det är en vägförening. Inte jättevanligt att man beslutade om olika driftsåtgärder vid den tiden, iom att vägföreningar är sådana som är tillkomna enligt EVL, dvs före anläggningslagen kom 1972.

Hemmakatten
Det första TS ska göra är att läsa anläggningsbeslutet frpn Lantmäteriet. Det är bara att ringa så skickar de det till dig. Det andra är att läsa stadgarna för vägföreningen. Dessa kan man få från styrelsen eller om föreningen har en hemsida. Vägrar styrelsen tillhandahålla stadgarna (vilket de inte har rätt att göra) får TS ringa Lantmäteriet igen och be om vägföreningens stadgar. Stadgarna ska finnas hos LM och vid varje eventuell ändring så ska de (stadgarna) skickas till LM. Det tredje är ju att prata med styrelsen. Men gör inte det förrän de första frågorna är utredda. Det sitter allt för många "småpåvar" i olika samfällighetsföreningar som ser samfälligheten som ett eget litet kungarike där man kan styra och ställa efter eget bevåg. Så se till att du har "på fötterna" innan du pratar med styrelsen. Kolla också med räddningsverket, är säker på att brandbil ambulans, polis mm kräver plogat till alla fastigheter.

En samfällighetsförening (vägförening) är skyldig att hålla vägen farbar året runt för bl.a utryckningsfordon och renhållning! Att ert hus inte är ett permanentboende är oväsentligt i frågan. Ansvaret gäller hela vägen som ingår i vägföreningen (om inget annat är avtalat på årsmötet)
Skulle något hända (tex att ni kör av vägen) för att vägen inte är underhållen korrekt så blir vägföreningen ersättningsskyldig!

Vad beträffar årsavgiften så har den att göra med slitage (som tidigare nämnts) på vägytan. Här betalar man utefter ett andelstal. Detta bestäms via Lantmäteriet. Som "regel" betalar sommarboende hälften så mycket i avgift som en permanentboende.

Så för att svara på din fråga; Ja! Hela föreningens väg skall plogas om inget annat är avtalat (detta skall då finnas dokumenterat i ett mötesprotokoll)

P.S. Jag sitter med i styrelsen i en samfällighetsförening.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vår förening får bara bidrag från trafikverket till sista permanentboende och som resultat av detta så har fritidshusägare längre in fått bekosta plogning själv. Om det sedan är rätt eller inte vet jag inte men så har det varit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.