(Jag har skrivit detta i annat forum, ment tar gärna emot tips och åsikter här med)

Jag har två "delägda" vägar:
A: Total längd ca 3 km. Två sommarstugeägare med lite skog, två rena skogsägare och ett fastboende original med lite skog. Har inte hittat något skrivet om den här vägen, men det skall finnas fördelningstal sedan tidigare. Bitivs är det en urgammal vägsträckning.
B: Total längd ca 1,5 km. Jag och närmaste grannen, finns vad jag vet bara servitut på att köra där enligt laga skiftet, inget annat. Ren skogsbilväg.

Väg A funkar dåligt. Sommarstugeägarna vill ha vackert grus för att köra personbil på, och skogägarna vill ha för att köra lastbilar. (får inte in släp). Dåligt skick. Originalet som bor ytterst la ner en hel del pengar för att få ut sin skog för några år sedan, en av sommarstugeägarna högg nu och la lite pengar på upprustning innan. Det hjälpte dåligt, vägen är sämre än tidigare. Jag har på de 12 år jag haft skogen inte ens träffat två av delägarna...

Väg B funkar bra, vi delade på en liten upprustning i fjol. Jag försöker lobba på en förlängning av vägen med 700m längs en traktorväg (där det finns servitut). Lär kosta en slant, 100 - 150 kkr?

Läste igår lite om olika sätt att organisera vägar, och för Väg A tror jag en (tvingande) förrättning där man anger standard mm känns vettigt.

Väg B tänker jag mig också en förrättning, men bara för att slå fast det vi är överens om. Helt frivilliga avtal kan ändras, och investeringen är mycket pengar. På 20 år kan ägarförhållanden ändras, så bäst är att man skriver något när man är överens! Det är alltså inte tanke att jag skall tvinga mig till något, utan att vi skall slå fast det vi kom överens om, och att det skall gälla även vid ägarbyte etc.

Kan tänka mig att förrättning är något man lätt skaffar sig ovänner, men har någon lyckats utan att bli osams? Finns det vettiga alternativ i mina fall?

Fungerar det inte så är det ju inte mycket mer att göra än att be lantmäteriet göra en gemensamhetsanläggning, eller uppdatera en befintlig, om det finns fastboende och sträckan är minst en km så utgår ju statligt bidrag om knapp 10.000kr / km och år, samt till kostnaden för att få upp standarden, vilket krävs för att få driftbidrag, vi har även kommunalt bidrag här så de vägarna behöver man aldrig betala något själva på om man sköter dem bra.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.