5 799 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Vilka ritningar kan jag begära vid nybygge?
Sida 1 av 3
Vi skriver kontrakt om nån vecka på nybyggt hus som beräknas vara klart i dec 2016. 
Allt känns bra hittills och vi kollar alla inredningsval mm just nu.
Vi har hittills fått en (förhoppningsvis skalenlig) planskiss som ser bra ut och även en ritning på höjdskillnader runt om.
Jag undrar lite nu vilka fler ritningar som är brukligt att man får. Typ: el, vatten, nergrävda kablar på tomten (fiber/tele), konstruktionsritning, eller annat som man kan ha nytta av.
Det blir Mjöbäcks entreprenad som uppför huset men beställare är Egnahemsbolaget som vi då köper av.
Allt känns bra hittills och vi kollar alla inredningsval mm just nu.
Vi har hittills fått en (förhoppningsvis skalenlig) planskiss som ser bra ut och även en ritning på höjdskillnader runt om.
Jag undrar lite nu vilka fler ritningar som är brukligt att man får. Typ: el, vatten, nergrävda kablar på tomten (fiber/tele), konstruktionsritning, eller annat som man kan ha nytta av.
Det blir Mjöbäcks entreprenad som uppför huset men beställare är Egnahemsbolaget som vi då köper av.
Vatten osv. ingår i VVS projekteringen. Vet inte om du har avtal med ett konsultföretag om detta. Det är vanligtvis inte många villaägare som anlitar en VVS konsult.
Det finns olika projekteringsskeden/ olika projekteringsfaser. Beroende på vilken/ vilka skeden nu är avtalet levererar konsulten vissa ritningar och handlingar.
Det finns olika projekteringsskeden/ olika projekteringsfaser. Beroende på vilken/ vilka skeden nu är avtalet levererar konsulten vissa ritningar och handlingar.
Ok, tack för ditt svar. Jag har vad jag vet inget avtal med något konsultbolag.
Jag tänker mest så att jag inte gräver av nån kabel det första jag gör i trädgården eller eftersom att vi skall ha vattenburen golvvärme och vill heller inte borra hål i den när jag sätter upp brandvarnare eller liknande.
Jag tänker mest så att jag inte gräver av nån kabel det första jag gör i trädgården eller eftersom att vi skall ha vattenburen golvvärme och vill heller inte borra hål i den när jag sätter upp brandvarnare eller liknande.
Ja, man ska nog vara försiktigt. I regel finns det också en "varningsband" ovanför en el eller vattenledning.
Om man har installerat vattenburen golvvärme kan man också hitta golvvärmeslangarna med hjälp av en värmekamera.
Men som sagt, VVS-konsulter ansvarar för VVS-ritningar. Ofta finns det individuella avtal mellan småhus-byggherren och konsultfirman på vad som ska ingå så att det inte blir för dyrt. Man följer då ibland inte de enskida faserna (projekteringsskeden).
Om man har installerat vattenburen golvvärme kan man också hitta golvvärmeslangarna med hjälp av en värmekamera.
Men som sagt, VVS-konsulter ansvarar för VVS-ritningar. Ofta finns det individuella avtal mellan småhus-byggherren och konsultfirman på vad som ska ingå så att det inte blir för dyrt. Man följer då ibland inte de enskida faserna (projekteringsskeden).
Varför i hela friden skulle BAS-U/P ansvara för överlämning av ritningar?aedwall skrev:
Dessutom är torbeno knappast inblandad i vem som är det eftersom Egnahemsbolaget är byggherre.
Byggarbetsmiljösamordnaren var ett nytt begrepp för mig.
Jag står endast för fiolerna i detta bygge som Freddex helt rätt har uppmärksammat.
Tomten ligger placerad på ett ställe som varit tänkt att bebyggas sen 2003! Men överklaganden har gjort att detta dragit ut nåt sjukt på tiden. Ingen privatperson skulle orka med en sådan segdragen process, man skulle ha valt ett annat läge.
I vilken fas av bygget borde jag få ritningarna?
Jag står endast för fiolerna i detta bygge som Freddex helt rätt har uppmärksammat.
Tomten ligger placerad på ett ställe som varit tänkt att bebyggas sen 2003! Men överklaganden har gjort att detta dragit ut nåt sjukt på tiden. Ingen privatperson skulle orka med en sådan segdragen process, man skulle ha valt ett annat läge.
Jag tycker att du löpande borde ha tillgång till de ritningar som kan vara av nytta för dig. Rimligtvis har du ju också godkänt en planritning och fasadritning innan de omvandlas till att ingå i bygghandlingen. Om jag vorde dig skulle jag vilja och förvänta mig ett övertagande av samtliga ritningar som ingått i bygghandlingen.
fråga om du kan få några redan nutorbeno skrev:Byggarbetsmiljösamordnaren var ett nytt begrepp för mig.
Tack. Jag vill mest stämma av med nån som gjort detta tidigare. Jag frågar helt enkelt efter samtliga ritningar. Det är väl dessa som ligger till grund för det jag skriver kontrakt på. Detta är ju utan konkurrens den största affär jag någonsin kommer göra
I första skedet kanske det är mest intressant med plan-, fasad-, och sektionsritning samt situationsplan. Det är ju mest troligt i någon av de som det kan komma att göras någon löpande ändring och då är det bra att ha de andra som referensmaterial för påverkan på övriga delar.
När allt är klart tycker jag du ska överta alla de ritningar som ingått i bygghandlingen. Men, tänk på att t.ex en elritning är inget du kan titta på när du borrar i en vägg, den talar mer om vad som styr vad och vilka material som dragits från en punkt till en annan, men sällan(aldrig) i så fina linjer och exakta böjar som på ritningen.
För de flesta är det som du säger den enskilt största affären man gör, så kosta på dig att va lite frågvis och säg till om du tror det felar. Det är alltid lättare att rätta till innan allt är klart.
När allt är klart tycker jag du ska överta alla de ritningar som ingått i bygghandlingen. Men, tänk på att t.ex en elritning är inget du kan titta på när du borrar i en vägg, den talar mer om vad som styr vad och vilka material som dragits från en punkt till en annan, men sällan(aldrig) i så fina linjer och exakta böjar som på ritningen.
För de flesta är det som du säger den enskilt största affären man gör, så kosta på dig att va lite frågvis och säg till om du tror det felar. Det är alltid lättare att rätta till innan allt är klart.
BYGGARBETSMILJÖSAMORDNARE FÖR PLANERINGEN OCH PROJEKTERINGEN (BAS-P)Freddex skrev:
(AML 3:7a, AFS 1999:3 § 11-12b)
Byggarbetsmiljösamordnaren för planeringen och projekteringen ansvarar för följande
BAS-P ska samordna tillämpningen av relevanta arbetsmiljöregler som under varje skede av planeringen och projekteringen ska följas i fråga om såväl byggskedet som brukandet av byggnaden eller anläggningen. Det gäller särskilt då frågor om planeringen av arbetsmoment som ska utföras samtidigt eller efter varandra avgörs och när tidsåtgången för sådana arbetsmoment beräknas.
BAS-P skall delta i planeringen och i ledningen av projekteringen.
BAS-P skall samordna planeringen och projekteringen med avseende på arbetsmiljön, så att de som medverkar vid planeringen och projekteringen tar hänsyn till varandras planer och lösningar. Samordningen ska leda till att utförandet av olika delar av projektet samt av konstruktioner, installationer och liknande inte sammanfaller i ”tid och rum” under byggskedet på ett sådant sätt att risk för ohälsa eller olycksfall uppkommer.
BAS-P skall upprätta eller låta upprätta en arbetsmiljöplan.
BAS-P skall utarbeta slutdokumentationen över objektet. Dokumentationen ska vara färdigställd då arbetena avslutats. Den ska beskriva objektets konstruktion och utformning samt de byggprodukter som använts, allt i den omfattning som är av betydelse för säkerhet och hälsa vid arbete med drift, underhåll, reparation, ändring och rivning av objektet.
De två sista punkterna, arbetsmiljöplan och slutdokumentation, är direkt straffsanktionerade och ett delat ansvar med byggherren (uppdragstagaren).
Frågor på detta?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Frågan är vilken form av entreprenad det är fråga om och vad som står i köpekontraktet. Fick själv ett brutalt uppvaknande om detta när jag ville besiktiga enligt Hus-AMA och det visade sig att det var entreprenad avtalet med objekts beskrivning som var reglerande.
Jag tycker TS är rätt ute och jag skulle ha krävt handlingar och ritningar för granskning INNAN man gjuter plattan så ev fel kan undvikas. Har KA gått igenom egenkontrollen för markarbetena?
Jag tycker TS är rätt ute och jag skulle ha krävt handlingar och ritningar för granskning INNAN man gjuter plattan så ev fel kan undvikas. Har KA gått igenom egenkontrollen för markarbetena?