2 750 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Bodelning och skatt...
Sida 1 av 2
Jag och min fru kommer troligen separera. Vi är gifta och äger 50% var i huset som vi fortfarande färdigställer. Hon har träffat en ny kille och vill skiljas Husbygget påbörjades 2008 och jag har lagt alla inkomster och besparingar på detta hus. Vi har två barn mellan 5-12 år. Min fru har varit sjukskriven sedan husbygget påbörjades förutom studier under 2 år och endast haft inkomster från försäkringskassan.
Vi har lån på 3 miljoner och husets värde ligger på ca 6,5 miljoner
Jag har för att kunna försörja familjen och samtidigt skjuta till pengar till bygget använt möjligheten till expansionsfond i min enskilda firma och på så vis skjutit upp skatt under 6 år.Den summan är hög och jag undrar nu om detta kommer bli problem vid en ev skilsmässa. Hon har även studielån.
Hur blir en ev bodelning i detta fall. Har jag något för att jag betalat stora delar av bygget genom att ta ut högre lön och samtidigt skjutit upp skatteinbetalningar. Jag har även hittills betalt nästan 80 % av familjens räkningar och önskar bo kvar om jag kommer ha råd att lösa ut min fru.
Hur ska jag räkna och tänka i detta fall ?
Vi har lån på 3 miljoner och husets värde ligger på ca 6,5 miljoner
Jag har för att kunna försörja familjen och samtidigt skjuta till pengar till bygget använt möjligheten till expansionsfond i min enskilda firma och på så vis skjutit upp skatt under 6 år.Den summan är hög och jag undrar nu om detta kommer bli problem vid en ev skilsmässa. Hon har även studielån.
Hur blir en ev bodelning i detta fall. Har jag något för att jag betalat stora delar av bygget genom att ta ut högre lön och samtidigt skjutit upp skatteinbetalningar. Jag har även hittills betalt nästan 80 % av familjens räkningar och önskar bo kvar om jag kommer ha råd att lösa ut min fru.
Hur ska jag räkna och tänka i detta fall ?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om vi håller oss till det strikt formella, så är alla era tillgångar giftorättsgods. Jag tror att det gäller även din firma. Dvs värdet av tillgångar och skulder delas rakt av 50/50. Exakt hur det slår på den uppskjutna skatten i din firma vet jag inte. Där kan du behöva prata med en jurist.
Ok, tack då förstår jag. Antar att även hennes studielån då delas 50% med mig. Hur är det med pengar man har skjutit till under åren av mina inkomster. Har det någon betydelse ?
Rekomenderar att ni tar hjälp av en jurist. Så som du formulerar första frågan så känns det som att du vill försöka få så mycket som möjligt själv vid separationen. Jag kan förstå det i det här skedet eftersom du känner dig sviken av henne.
På sikt tror jag dock det blir mycket bättre om ni hittar en lösning som känns rättvis för båda. Ni kommer ju fortfarande ha barn ihop osv.
Bidrag till familjen handlar dessutom inte bara om pengar. Under er tid tillsammans har ju hon säkert tagit hand om barn och hem under tiden som du tjänat pengar.
På sikt tror jag dock det blir mycket bättre om ni hittar en lösning som känns rättvis för båda. Ni kommer ju fortfarande ha barn ihop osv.
Bidrag till familjen handlar dessutom inte bara om pengar. Under er tid tillsammans har ju hon säkert tagit hand om barn och hem under tiden som du tjänat pengar.
Hennes studielån borde ingå... Även den enskilda firman. Går det inte att återföra den uppskjutna skatten och räkna av den. Håller med förgående, ta hjälp av en jurist. Sök runt lite på Google först
http://lawline.se/answers/13049
http://lawline.se/answers/13049
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Allt räknas som det ser ut på den dagen ansökan om äktenskapsskillnad lämnas in.
Alltså vad som finns i boet då, oavsett varifrån det kommit. Summan av tillgångar och skulder.
Sen finns också möjlighet att göra en annan fördelning än 50/50, men det förutsätter så klart att det är något som ni är överens om.
Alltså vad som finns i boet då, oavsett varifrån det kommit. Summan av tillgångar och skulder.
Sen finns också möjlighet att göra en annan fördelning än 50/50, men det förutsätter så klart att det är något som ni är överens om.
Det jag undrar om det är någon idé att tänka tanken att ha råd att lösa ut henne.
Om jag ska ta över lånet och samtidigt låna upp huset så blir det nog omöjligt med så stort lån.
Om jag ska ta över lånet och samtidigt låna upp huset så blir det nog omöjligt med så stort lån.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast studieskulder tror jag hr en särställning, osäker på om de skall räknas in.
I allmänhet ska de betraktas som vilken skuld som helst. http://lawline.se/answers/7513hempularen skrev:
Ska skulderna dras av från en ev värdering av huset eller ska man kvitta skulder mot varandra.