O
Marcussjogren skrev:
Jag hade faktiskt inte heller drämt ner en kniv för allt vad tygen håller om jag visste att det låg kabel under, men det kanske inte fanns något bättre sätt för att få loss plattan?
Men man hade ju definitivt försökt knäcka fogen på ett mildare sätt till att börja med.
Det finns naturligtvis mycket bättre sätt en att köra ner kniven rätt ner... När man som sagt var vet om att det finns golvvärme. Då kan man tycka att de borde varit mer försiktiga. Så jag tycker det är klantigt gjort av hantverkaren. Det kanske var så att hantverkaren började försiktigt med att få upp plattan men det lyckades inte....
Tycker inte vi ska hänga hantverkaren innan vi vet mer om hur han har utfört resten av uppdraget.
Vi får hoppas att han har gjort ett bra jobb annars!
 
Inte fackmannamässigt utfört av hantverkaren bedömer jag. Denne borde ju ha krafsat bort fogen och sedan försökt ta loss plattorna med ett stämjärn eller något annat verktyg som inte huggs rakt ner när han vet att det finns golvvärme under. Att denne sagt att golvvärmen kan gå sönder spelar ingen roll, man kan inte friskriva sig från kravet att utföra sitt jobb fackmannamässigt. Och att det eventuellt var svårt att ta loss plattorna med de verktyg han hade med sig är ingen ursäkt, isåfall skulle han ha hämtat en borrhammare med flatmejsel eller liknande - inte kört ner en kniv på det sättet.

Om hantverkaren inte går med på en väldigt bra förlikning (t.ex. att du betalar nytt klinker men hantverkaren tar resten av kostnaden inkl golvvärme) så tycker jag att du åtminstånde ska kolla upp det med stadens konsumentrådgivare och troligen också bestrida den del av fakturan som rör detta. Då blir det upp till hantverkeran att stämma sig om han inte är nöjd med dig, och det blir ett småmål och ingenting du behöver vara rädd för (kan inte blir särskilt dyrt).
 
Ang. att kolla med värmekamera. Nu finns det väldigt billiga värmekameror. Blir billigare att köpa en egen kamera än att anlita en firma för värmefilmning. Den billigaste FLIR kameran kostar ca. 2500kr, är en tillsats till din telefon.
 
Finns ju möjlighet att dela på "ansvaret" också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.