Rubriken är nog lite mer dramatisk än vad det är! Dock, grannen håller på att lägga om taket. Mellan deras fastighet ligger en liten väg som i förlängningen blir en cykelbana. På denna väg ställdes en lastbil som fällde ut stödbenen (utan stödplatta). Det blev ett 3 dm x 1 cm djupt som antingen helt eller delvis ligger på vår uppfart (vägen är kommunens). Företaget använder sig av lituaisk arbetskraft och går inte att prata med. Lastbilschauffören ansåg sig oskyldig och klagade på dålig asfalt (lagd av kommunen fg år efter bredbandsgrävningar).
Beroende på hur man lagar, blir det estetiskt fult och dessutom vet jag som sagt inte om det är helt min eller kommunens mark! Jag har idag mailat kommunen och jag hoppas de tar striden. Min fru bevittnade det hela och chauffören la under stödplattan när han såg att hon sett alltihop!
Lastbilschauffören tyckte man kunde köpa en burk asfalt och laga hålet, men vem tar då ansvaret om det rivs upp i snöröjning eller lossnar av annat! Dessutom, om det delvis ligger på kommunens mark eller om lagningen påverkar kommunens mark och/eller drift så blir det väl mitt ansvar?
Vad kan man begära? Jag har som sagt ingen delaktighet i bygget alls!
Beroende på hur man lagar, blir det estetiskt fult och dessutom vet jag som sagt inte om det är helt min eller kommunens mark! Jag har idag mailat kommunen och jag hoppas de tar striden. Min fru bevittnade det hela och chauffören la under stödplattan när han såg att hon sett alltihop!
Lastbilschauffören tyckte man kunde köpa en burk asfalt och laga hålet, men vem tar då ansvaret om det rivs upp i snöröjning eller lossnar av annat! Dessutom, om det delvis ligger på kommunens mark eller om lagningen påverkar kommunens mark och/eller drift så blir det väl mitt ansvar?
Vad kan man begära? Jag har som sagt ingen delaktighet i bygget alls!
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Innan man går in på massa olika saker så är det ju bara en fråga som gäller är det din mark eller inte?! Är det inte din är det ju bara släppa det du har ju mejlat kommunen så dom vet ju om det nu.
Detta är en skada orsakad av ett fordon som fordonsägarens försäkring bör täcka. Enklaste sättet att hantera detta för dig är att kontakta ditt försäkringsbolag som sedan får regressa ärendet mot fordonsförsäkringen, inklusive din självrisk.
Tack för kommentarerna. Jag har försökt mäta tydligare och jag tycker nog att större delen ligger på kommunens mark! Då borde inte mitt försäkringsbolag vara inblandat och dessutom har vi ingen koll på fordonsägaren.
Till saken hör dock att någon har reparerat skadan! Nu måste jag bara få kommunen att förstå att det är deras ansvar att godkänna samt äga lagningen. Dvs om något händer med reperationen så tänker jag felanmäla till kommunen och förväntar mig åtgärd!
Hittills dock inget svar från kommunen!
Till saken hör dock att någon har reparerat skadan! Nu måste jag bara få kommunen att förstå att det är deras ansvar att godkänna samt äga lagningen. Dvs om något händer med reperationen så tänker jag felanmäla till kommunen och förväntar mig åtgärd!
Hittills dock inget svar från kommunen!
Om skadan ligger på kommunens mark och delvis in på din mark och okänd har lagat skadan hur tänker du att det är din sak att få kommunen ta ansvar för skadan lagningen?
Det räcker väl att få noterat hos kommunen att du inte har med saken att göra och att vem som gjorde skadan?
Det räcker väl att få noterat hos kommunen att du inte har med saken att göra och att vem som gjorde skadan?
Allvarligt talat så tror jag inte kommunen engagerar sig i att lite asfalt är skadat på en väg, särskilt inte ifall någon även lagat det. Det är ju bara att åka ut lite på kommunala vägar för att se hur mycket hål som helst i asfalten. Händer garanterat inte mycket ifall man ringer och anmäler skadad asfalt på vägen.
Klicka här för att svara