Vi byggde hus för ett år sedan och nu ska även granntomten bebyggas, det är mycket berg så sprängning krävs. Nu undrade sprängfirman om vi är villiga att vara med och betala för att de ska spränga extra försiktigt nära vår tomt där vi har sparat en bergsknalle. Det handlade om cirka 6000 kronor. Inte jättemycket pengar. Men det handlar väl mer om principen, ska vi behöva betala för att vara säkra på att grannen INTE spränger sönder vår tomt eller är det grannens ansvar?

Låter vansinnigt.

Mig veterligen har en sprängare strikt ansvar, och skador på din fastighet ansvarar sprängaren för.

Se till att dokumentera allt som kan ta skada redan nu.

• Gilla
kristianbe och 7 till
  • Laddar…
M
Är ju en bra idé att fota av grundmuren osv på huset också, eller ja - allt som kan ta skada.

Ja vårt hus har blivit besiktat och allt sånt, jag frågar mer om principen, ska vi betala för att grannen inte ska spränga önder tomten?s

Självklart inte!

• Gilla
Enolf och 8 till
  • Laddar…
Självklart ska ni inte betala för det. Det är sprängarens/uppdragsgivarens ansvar att se till att sprängningen inte orsakar skador. Mitt svar hade blivit att jag noterar att ni själva noterat att det finns risk för skador på min fastighet så om dessa skador skulle uppkomma kommer det ju att se extra dåligt ut för firman om de inte vidtar alla säkerhetsåtgärder som överhuvudtaget går att utföra.

Låter oerhört fräckt av firman och grannen också för en delen om hen varit inblandad.

• Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
P
missk79 skrev:
Ja vårt hus har blivit besiktat och allt sånt, jag frågar mer om principen, ska vi betala för att grannen inte ska spränga önder tomten?s
Man ska komma ihåg att syftet med besiktningen är att sprängaren ska kunna slippa ansvar för skador som inte orsakats av sprängningen (vilket är helt i sin ordning). Besiktningen är inte för din skull. Det betyder att de letar främst efter skador som redan existerar för att kunna visa att skadan redan fanns innan sprängningen.

Vill du ha koll ska du själv dokumentera sådant du är rädd om som *inte* har skador för att sedan om något händer kunna påvisa att de inte fanns innan sprängningen.

• Gilla
thorflot och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, men nu backade de direkt, vi behöver inte betala och de ska se till att inte spränga på vår tomt. Skönt

• Gilla
Enolf och 8 till
  • Laddar…
Se till att få en faktura för extra försiktig sprängning men meddela senare att du inte tänker betala fakturan kan vara bra att visa upp senare när du fått skador för det låter inte som ett seriöst företag du har att göra med.

Det som gissningsvis kan bli ett problem är värderingen av den där sparade bergsknallen. Dvs. OM de skadar ditt berg, och du har rätt till skadestånd. Vad kan det bli för värdering. Gissningsvis väldigt låg.

missk79 skrev:
Vi byggde hus för ett år sedan och nu ska även granntomten bebyggas, det är mycket berg så sprängning krävs. Nu undrade sprängfirman om vi är villiga att vara med och betala för att de ska spränga extra försiktigt nära vår tomt där vi har sparat en bergsknalle. Det handlade om cirka 6000 kronor. Inte jättemycket pengar. Men det handlar väl mer om principen, ska vi behöva betala för att vara säkra på att grannen INTE spränger sönder vår tomt eller är det grannens ansvar?
Det låter som utpressning. Är det HA som spränger? :)

En seriös firma ska ha en ansvarsförsäkring som täcker minst 10MSEK.

• Gilla
sy97jgu och 2 till
  • Laddar…
O
Kanske en ny affärsidé? Vill du att vi tar hänsyn till ditt hus får du betala extra. just nu endast 6000kr per kvm hus!:D

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Om någon ska betala så är det väl isf grannen, jag har haft ett helt gäng med olika sprängbesiktningar, ett jäkla skit de där.

Det har alltid varit sista minuten för de som spränger här i området med, trots att det är helt uppenbart att det är berg på tomten så väntar man in i det sista med besiktningarna och nästan tvingar folk till att ta ledigt för att släppa in besiktningskillen.
Jag är alltid med vid besiktningen så man har koll lite på vad de tittar efter, har ju iaf fått uppfattningen att man nog bör få ner handen i ev sprickor innan det kan klassas som en skada pga sprängning...

Om sprängaren är anlitad av Camorran, så kan det vara en god idé att överväga att betala 😉 annars självklart inte.

Det är nästan på gränsen till polisanmälan för utpressning.

Pumba skrev:
Om någon ska betala så är det väl isf grannen, jag har haft ett helt gäng med olika sprängbesiktningar, ett jäkla skit de där.

Det har alltid varit sista minuten för de som spränger här i området med, trots att det är helt uppenbart att det är berg på tomten så väntar man in i det sista med besiktningarna och nästan tvingar folk till att ta ledigt för att släppa in besiktningskillen.
Jag är alltid med vid besiktningen så man har koll lite på vad de tittar efter, har ju iaf fått uppfattningen att man nog bör få ner handen i ev sprickor innan det kan klassas som en skada pga sprängning...
Mätarna sätts alltid upp så nära sprängningstillfället som möjligt, man hyr ju dem.

Besiktningsprotokoll finns och tillhandages till sprängentreprenören innan projektet startar, om de inte är ett jättejobb, då sker de löpande.

Du behöver inte få ner handen ;) de är bara tok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.