Har förlorat mitt körkort samt kontokort, troligen har jag råkat ut för ficktjuvar. Vid förlust av ID-handling kan man göra en förlustanmälan till UC genom ett telefonsamtal för 95:-.
ID-kapning har man ju hört talas om. Exempelvis finns det risk att någon ska lyckas med att ta ut pantbrev i en fastighet och få ut stora belopp genom att belåna dessa. Men om man inte har någon fastighet, vilka andra risker finns det och är det värt 95:- att anmäla?

Hemmakatten
Spärra kredit/bankkortet via din Internetbank. Polisanmäl(via internet) förlusten av körkortet, vilket krävs för att du kan ansöka om nytt körkort. Du kan köra bil medan du väntar på nytt körkort. Att betala 95:- till UC ser jag ingen vits med. Och det är ingen risk att någon skulle begära lagfart på din fastighet på ett dygn. Snarare att någon beställer varor i ditt namn men om du spärrar kortet nu så är risken minimal.

Redigerat:
Jag har vidtagit de åtgärder som Hemmakatten nämner. Men eftersom körkortet är på drift är jag ändå orolig för att det kan användas på olika sätt. En UC-anmälan kanske kan hindra att jag utsätts för bedrägeri.

Den enda som blir glad av det är UC som får dina 95 kr. Tjänsten är bara falsk säkerhet.
Du vet ju inte att en eventuell kredit kollas mot UC, även om de är störst på kreditupplysningar.

Isåfall behöver du göra motsvarande anmälan (om det går) till Soliditet, Creditsafe, Bisnode mfl.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sen är det rätt sjukt av UC att ta betalt för det. Eftersom de säljer kreditupplysningar till sina kunder så borde de ju vara intresserade av att du blivit av med körkortet eftersom de då kan råda sina kunder till försiktighet i frågan. Skulle jag vara kund hos UC skulle jag vara rätt sur om UC genom att kräva betalt kanske inte ger korrekta upplysningar. Snarare borde väl UC betala för att få tillgång till vetskapen att ditt körkort är stulet så att de kan serva sina kunder bättre.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O
Jag börjar fundera på om inte dessa id kapnings försäkringar är farligare för ekonomin?
Det finns psom helst anledning att ge uc 95kr.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Det finns psom helst anledning att ge uc 95kr.
psom?

Ingen som...

Av svaren här att döma är det onödigt att göra en förlustanmälan till UC för 95:-. Man kan misstänka att UC försöker tjäna pengar på människors oro.

Ja, precis så.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.