Tillkommande material på faktura markentreprenad

14k läst  95 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa!

Hoppas på lite feedback på några funderingar jag har angående en faktura vi precis har fått på markarbetet till vårt nya hus.

Det är så att vi fick en faktura på tillkommande krossmaterial på 201,14 ton vilket är ungefär 34000, 300 ton ingick i kontraktet vi skrev. Saken är att den enda kontakten angående tillkommande material va detta "vi vill meddela om att bortkörning av schaktmassor har överstigit 5 lass och att det förmodligen blir mer krossmaterial som behöver köras dit. Vi kommer att meddela senare om vad det rör sig om för kostnad." Jag uppfattar mailet jag fick som att det inte är helt säkert att det kommer behövas och om det skulle bli så skulle jag bli kontaktad med priset, vilket jag aldrig blev och då antog jag att dom klarade sig med de 300 ton krossmaterial som var med i avtalet.

Har vi nån rätt som konsumenter här eller är vi bara naiva och att det är lika bra att bara betala?

Tack på förhand

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja det beror väl lite på hur avtalet är formulerat. Om det var fastpris, så är huvudspåret att entreprenören måste meddela om fördyringen när situationen uppkommer, innan de utför det tillkommande arbetet. Men om det är akut (vilket det i princip alltid är när dyra maskiner står och vänta)r så får entreprenören under vissa omständigheter fortsätta med det tillkommande arbetet utan att först få OK.

I det här fallet har du iofs fått en luddig varning, men ingen uppgift om storleken på tillkommande arbete. Det sakll som sagt meddelas direkt när situationen uppstår.

OM vi antar att du är skyldig att betala (vilket du troligen inte är), så har du rätt att få ut ett detaljerat underlag, dvs. fraktsedlar på materialet, entreprenören måste kunna visa papper på att drygt 500 ton levererats.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Vi hade ett fastpris på 378750 för markarbete och grund. Fraktsedlar fick jag med i fakturan och jag räkna ihop det och då uppgick vikten till 494,9 ton. Kollade även datumen på fraktsedlarna och kom då fram till att dom köpt in 71 ton extra innan dom ens skickat mailet till mig. Blir så förvånad och irriterad att dom inte meddelar sånt innan eller inte ens efteråt, att man ska behöva få reda på det genom en faktura känns väldigt dåligt och oprofessionellt.

Har dom gjort fel här? Och isånafall hur bör jag gå vidare med det? Eller är jag bara bitter?

Med vänlig hälsning

4. P
    Medlem Nivå 5
    Baserat på de uppgifter du lämnat skall du stå på dig. Betala inte mer än vad ni kommit överens om.

Dina rättigheter och skyldigheter regleras av konsumenttjänstlagen. Du har köpt en markentreprenad, inte 300 ton grus. Som lekman kan man inte utgå från att du skall kunna uppskatta vilken mängd fyllmassa som behövs. Entreprenören, som har expertkunskaper, bör däremot kunna göra en detaljerad uppskattning av mängden fyllmassor. Han har dessutom erbjudit dig entreprenaden till ett fast pris. Då står han även risken för fel i kalkylen. I ditt fall har han ju räknat rejält illa, det felar 68%.

Det du beskriver är inget ovanligt. det verkar vara en branschsjuka. Det finns många liknande trådar här på forumet. Man misstänker nästan att detta är något som satts i system. Jag råkade själv ut för samma scenario när jag byggde nytt hus 2005. Jag stod dock på mig och vägrade betala. Jag utsattes i och för sig för en del otrevliga påtryckningar från entreprenören och hus leverantören. Till sist gav dock entreprenören upp.

5. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Kolla kontraktet noga.
    Vid de tillfällen vi byggt hus har kontraktet för grundarbeten varit ett fastpris. Dock har just schakt och uppfyllnad varit undantagna för det är svårt att göra en korrekt bedömning av de momenten.

Oftast är det en standardschakt med uppfyllnad som ingår i grundpriset med friskrivningen att överstigande arbeten, transporter och uppfyllnad utförs på löpande räkning. Vilket schaktdjup och vilken mängd uppfyllnad som ingår kan variera kraftigt.

• Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 2
    Hade entreprenören återbetalt om det understigit 300 ton?

Fastpris är fastpris och det kan slå åt båda hållen.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaa. Det verkar ju som det fastprisavtal som finns innehåller en friskrivning om att avtalet gäller för upp till 300 ton fyllnad. Det tror jag är en rätt vanlig friskrivning. Och också rätt rimlig.

Dvs. eftersom behovet varierar väldigt från fall till fall, så skulle ett rent fastprisavtal utan friskrivning kanske behöva skrivas på 1000 ton eller mer.

De mängder som tas upp "fritt" i fastprisavtal kan låta mycket, men räcker ofta bara om tomten skulle vara en asfalterad lastbilsparkering innan bygget startar.

• Laddar…
  8. O
    Bannad · Nivå 15
    Det gäller att lusläsa avtalet. För om det inte är helt fast så blir det svårt att vinna på att bråka med firman.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Även om firman har rätt att utöka mängden mot vad som antagits i det fasta priset, så gäller ändå konumenttjänstlagen om hur det skall aviseras. Har entreprenören inte följt aviseringsreglerna, så har entreprenören ingen formell rätt att fakturera för extraarbetet.

Nu har ju entreprenören gjort en luddig avisering, när de redan hade överskridit mängden med ca 30%. Det är möjligt att entreprenören med den aviseringen skulle klara sig om det här går till domstol, jag vet inte.

10. T
    Medlem · Nivå 9
    Det är väl bara att slanta upp och gå vidare?

Ställ dig frågan. Hade du sagt ja till den extra kostnaden om de hade aviserat om den?
    Tror du de har använt de extra tonnen? Tror du att de använde de extra tonnen för att de behövdes för att du ska få en bra undergrund?

Om ja på ovan, så är det bara att slanta och gå vidare anser jag.

Oproffsigt av dem kan man tycka. Men heck. Kostnaden hade du nog ändå inte kunnat ducka. Om de nu inte har lurat dig.

Redigerat 23 maj 2016 14:49
    • Laddar…
  11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag ser inte riktigt problemet här.

Du har skrivit ett fastprisavtal där det blandannat ingår 300ton krossmaterial. Du har blivit aviserad att det inte kommer räcka och sedan har leverantören kört på utan att ge dig ett pris på det.

Eftersom du behövde 201,14ton utöver de 300 så är det en kostnad du har vare sig du vill eller inte.

Har du någon anledning att tro att dom blåst dig på priset på dessa överstigande ton? Antagligen inte gissar jag, det är säkert hyggligt marknadsmässigt.

Därmed, som jag ser det, har du inget att gnälla över. Att fika efter att inte betala något bara för att ni inte klubbat ett pris och skrivit avtal är lite halvtramsigt tycker jag. Det är en kostnad du har och sannolikheten för att du skulle låta någon annan köra dit dessa produkter är ju minimal.

Till nästa gång du bygger hus, avtala priset för krossmaterial utöver de 300tonnen. Det är ju i praktiken känt för alla inblandade att 300ton är en osäker siffra, och då kan man lika gärna klargöra villkoren för ev ytterligare material. Klart och tydligt för alla.

Avslutningsvis, du har ingen anledning att känna dig blåst eller lurad, kör på bara och se glad ut, finns inga skäl till annat.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 5
    Det MathiasS anför rimmar illa med konsumenttjänstlagen. Att en näringsidkare lämnar ett fast pris till en konsument innebär just precis att priset är fast. Näringsidkaren har en skyldighet att göra nödvändiga undersökningar (mark förhållanden o.s.v. ) för att förvissa sig att det pris han lämnat är riktigt. Påståendet att "alla vet att 300 ton inte räcker" är ett svagt argument om ärendet skulle leda till en juridisk process. Näringsidkaren har enbart rätt till ytterligare ersättning om han av någon anledning inte kunnat förutse de extra kostnaderna.I detta fall kommer han att svårt att hävda att han inte kunnat förutse att det skulle ske. Han har ju känt till vart grunden skulle anläggas och har även haft möjlighet att besiktiga tomten innan anbudet lämnades.

Jag har också väldigt svårt att förstå hur MathiasS kan undgå att se problemet? Han har möjligtvis en väldigt god ekonomi? För de flesta husbyggare är dock en kostnadsökning på 67% ett ganska stort problem. De faktum att konsumenter erbjuds ett lågt fast lockpris som senare visar sig bli betydligt dyrare är ett ofog. Kanske skulle TS valt en annan entreprenör med ett högre fastpris men som inte krävt tilläggsbetalning?

Jag delar inte MathiasS uppfattning, tvärtom tycker jag att TS har all anledning att känna sig blåst och lurad.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Nej det gör det inte.

Du hittar på egna fakta och baserar dina antaganden på det.

Ett fast pris är fast inom ramarna för kontraktet. I detta fall innebar det, bland annat, att upp till 300ton bergkross ingick enligt TS. Man skulle kunna skriva ett annat avtal utan avgränsningar, men så är inte fallet här enligt TS. Har du några andra uppgifter om avtalets beskaffenhet som vi eller trådskaparen inte känner till?

Nu när du fått det grundläggande förklarat för dig får du lite betänketid, så får du därefter avgöra om du tycker det är relevant att jag svarar på dina andra frågor också, eller om det kanske är så att vi bäst låter dessa irrelevanta uppstötningar falla i glömska.

• Laddar…
  14. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har en ganska bra kunskap om hur konsumenttjänstlagen fungerar. Att erbjuda en grundentreprenad till fast pris innebär att varan är en GRUND, inte grus, armering, betong block och grävning. När man arbetar mot konsumenter har man som näringsidkare en skyldighet att informera om variation i pris. Konsumentens ställning är stark. Konsumentens uppfattning om vad han köpt väger tungt. Det är inte konsumenten som har specificerat att det behövs 300 ton grus, det är näringsidkaren. Om konsumenten uppfattat 300 ton som tillräckligt åligger det näringsidkaren att bevisa att han upplyst konsumenten om att det skulle kunna bli tilläggskostnader.

Det framgår tämligen väl av tråden att TS trott sig ha köpt markentreprenad till fast pris och att han inte förväntat sig några merkostnader.

15. M
    Medlem Nivå 1
    Hej igen, det har blivit lite svar sen jag kollade igår. Tanken med tråden var väl att mestadels få skriva av mig irritionen och få lite input av er alla.

Jo absolut och det är väl så det kommer bli. Svaret till frågan är ja, jag hade sagt okej till det. Det jag tycker är befängt är att inte bli tillfrågad innan det sker för att sedan bara få en faktura, enligt mig så blir det en helt annan situation. Visst hade det handlat om femtusen kr så hade dom kunnat köra på, men när det blir såpas mycket pengar så tycker jag det är helt sjukt att man inte blir tillfrågad.

Sen att det blir sån skillnad från deras uppskattning från början kan ju bara antas att antingen vara inkompetens men troligtvis ännu mer ett lockpris.

Men ja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och blicka framåt åt en härlig inflytt om 3 veckor :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: