Byggahus.se
P
MathiasS skrev:
Nja, jag vet inte om huvudfrågan är den..... Som jag har sagt tidigare så kan man (både E och K) känt till att det kan behövas mer än 300, men att man inkluderat 300 i priset. Jag som konsument måste verifera den uppgiften genom att ta in fler och kompletterande offerter. Vill man verkligen inte få några överaskningar som kund så ska man ju skriva avtalet på det viset också.
Det är jag inte helt övertygad om att det kommer att hålla om tvist uppstår. Varför skulle just 300 ton ingå? Är det inte i så fall bättre att helt exkludera fyllmassorna?

MathiasS skrev:
Det är jag som säger "För kunden blir det dyrt och för säljaren riskabelt". Jag är konsument och det är min personliga och för all del professionella uppfattning. Min poäng är just att detta är en sanning för både E och K och inte bra för någon.

Jag kan ta ett exempel till, om vi orkar:

Jag grävde för pool för några år sedan. Jag bad om och fick ett pris för grävning X Y Z meter. Jag ville givetvis inte att grävaren inkluderade riskpeng för att kunna hantera en sprängning om berg påträffades. Om jag ändå insisterat på det ("jag skiter i om du behöver spränga, ge mig ett pris på en poolgrop") så hade jag fått betala mer en dubbelt pris i onödan. Säljaren måste eliminera sin risk (om han inte är väldigt pressad av konkurrenter) och tar höjd för sprängning och köparen får betala för något som inte behövs.

Saker man inte vet men kan misstänka kan hända kan man inte begära att någon ska absorbera som kostnad. Den som ändå vill ha arbetet utfört får betala om det inträffar.
Men i ditt fall var ju risken begränsad? Du visste storleken på poolen. Du misstänkte att sprängning eventuellt kunde behövas och du kunde även kostnadsuppskatta detta. Du handlade upp entreprenaden till lägsta genomförbara kostnad och tog höjd för eventuella kända merkostnader. Vad hade hänt om E då han påbörjade arbetet upptäckte att vatten sipprade upp till ytan. E blir tvungen att gräva ur ytterligare 2m och dessutom gräva 100m dräneringsdike för att leda bort vattnet.

MathiasS skrev:
Att jobba med riskanalyser och fördelar risker mellan beställare och leverantörer är inget som privatpersoner ska ägna sig åt, det är för svårt.
Självklart måste man göra någon form av riskanalys både från E och K sidan. Om inte kan det lätt gå på tok.

För min del är detta inget krig och jag har inte heller något behov av att vinna diskussionen. Jag tycker att det har varit flera bra kommentarer i tråden.

Trevlig helg alla!

phälle skrev:
Det är jag inte helt övertygad om att det kommer att hålla om tvist uppstår. Varför skulle just 300 ton ingå? Är det inte i så fall bättre att helt exkludera fyllmassorna?

Men i ditt fall var ju risken begränsad? Du visste storleken på poolen. Du misstänkte att sprängning eventuellt kunde behövas och du kunde även kostnadsuppskatta detta. Du handlade upp entreprenaden till lägsta genomförbara kostnad och tog höjd för eventuella kända merkostnader. Vad hade hänt om E då han påbörjade arbetet upptäckte att vatten sipprade upp till ytan. E blir tvungen att gräva ur ytterligare 2m och dessutom gräva 100m dräneringsdike för att leda bort vattnet.

Självklart måste man göra någon form av riskanalys både från E och K sidan. Om inte kan det lätt gå på tok.
Nu tycker jag det börjar bli rundgång på detta, tycker vi har rett ut detta redan en gång tidigare. Om 300ton är bästa uppskattningen och parterna är överens om att det är en uppskattning och vad som händer över de 300 så blir det inget att tvista om, det har du redan bekräftat tidigare och det låter helt vettigt. Bättre att exkludera helt...det kan det ju vara men om nu parterna VILL ha med 300 så ska dom väl få avtala det. Personligen skulle jag vilja ha med den mest troliga volymen och ha tillkommande lass förhandlade från början.

I mitt fall var inte risken begränsad. Ingen visste om berg fanns och berg hade fördyrat arbetet avsevärt, minst dubbla kostnaden. Vad gäller vatten etc, så vet jag inte svaret, hade vi grävt på en underjordisk flod hade vi båda E och K haft problem.....:)

Ja man måste hantera risker man jag antog att du avsåg ett mer gediget riskarbete och fördelning av risker på kommersiella grunder. På någon enkel nivå kan alla göra det ("man kan behöva spränga"), mer avancerat riskarbete och medveten riskdelning som en del av ett pris gissar jag att de flesta svenssons inte klarar av.

Jag har iövrigt inget mer att tillägga tror jag, tycker diskussionen blev riktigt intressant efter en trevande start och vi har klarlagt hur avgänsningar kan göras och samexistera med KTL.

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
P
Jag håller med, jag tror inte vi kommer längre. Jag accepterar att folk har olika uppfattning. Min uppfattning är att om den sakkunnige E och novisen K gemensamt kommer fram till att 300 ton är tillräckligt så kommer E få bära ett större ansvar för feluppskattningen än K om det skulle behövas 500 ton.

Jag tycker att kärnfrågan är om entreprenören i offerten angett en begränsning i ton fyllnadsmassor som är rimlig utifrån de förutsättningar som råder och entreprenören borde känt till eller insett när den lämnade priset.

Vi kan ta ett enkelt exempel som gällde vårt bygge. Sluttningstomt där vi valde en uppmurad grund med platta. Entreprenören hade förutom tillgång till nybyggnadskarta med höjder över tomten och sockelhöjd på plattan även utfört en utgrävning på tomten så alla förhållanden var kända för att lämna en offert. Avtalet som skrevs var ett fast pris och offerten var en bilaga till avtalet. Där angavs antal varv uppmurad lecablock och ton fyllnadsmassa. Jag var på plats när entreprenören insåg att han fullständigt missat höjderna på tomten och insåg att det behövdes mycket mer material. (Det blev ingen diskussion om det men han försökte sen hämta hem förlusten på annat sätt men det är en annan historia)

Så hade det blivit en diskussion så skulle jag hävdad att priset gällde då entreprenören skulle insett vad som krävdes för en färdig grund utifrån tillgängliga handlingar och information. Så jag tror att det kan bli knepigt för en entreprenör om den offererar en färdig grund med en begränsning i fyllnadsmaterial om det utifrån givna förutsättningar inte i närheten räcker till en färdig grund och det sen blir diskussion om pristillägg. Det gäller särskilt om entreprenören låtit bli att informera kunden och inhämtat ett godkännande för extrakostnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.