Det finns en lag som säger att konsumenten har 14 dagars ångerrätt vid köp som bl.a. sker i ens eget hem. Ett typexempel på ett sådant köp är när man skriver avtal med hantverkare i sitt eget hem enligt advokatbyråer jag talat med och kunnat läst mig till på nätet.

Har konsumenten rätt till 14 dagars ångerrätt men inte informeras om detta i kontraktet så övergår ångerrätten automatiskt till 1 års ångerrätt för köparen har jag läst bl.a. på konsumentverkets hemsida..

Jag har nu suttit och gått igenom flertal hantverkarkontrakt skrivna senaste året och inte i ett enda står det att köparen har 14 dagars ångerrätt. Några av kontraktet är även från stora etablerade företag. Men när jag kollar på olika hantverkarföretags hemsidor skriver de där att de har 14-dagars ångerrätt.

På byggaren.se har jag även läst att ett misslyckande att informera om ångerrättrn i princip betyder att köparen kan skriva kontrakt, få arbetet utfört inom ett år och sedan ångra sig och vägra betala efter att arbetet är slutfört.

Samtidigt har jag läst i andra juridikforum att ångerrätt inte gäller om det avser en vara/tjänst som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar.

Kan inte avtal med en hantverkare vara en sådan tjänst? Hantverkaren gör ju sitt arbete utifrån konsumentens anvisning.

Vidare har man inte rätt till ångerrätten om näringsidkaren begärts till platsen där avtalet slutits.

Någon som vet vad som gäller egentligen?

Har man 14-dagars ångerrätt vid avtal med hantverkare?

Har hantverkare en skyldighet om att upplysa om denna ångerrätt?

Begär en konsument en näringsidkare att komma när man själv ringer näringsidkaren? Vad jag vet har jag aldrig begärt en näringsidkaren att komma till mitt hus...jag har bara ringt och sagt att jag ex tänkt dränera om och de har då erbjudit sig att komma...

Redigerat:
Du är helt ute och cyklar.

Redigerat:
Om jag fattar det rätt så gäller detta en relativt ny lagändring. Och troligen finns det ännu inga rättsfall.

De fall du tar upp, där ångerrätt inte gäller är troligen tillämpbara på många men inte alla hantverkartjänster.

I många sammanhang där en lagtext ger utrymme för den här typen av helt orimliga tolkningar, att ex. beställa hem en målare som målar en hel lägenhet kan mycke tväl bli klart på någon vecka, och sedan "ångar sig" och vägra betala, det är orimligt. Då kan man behöva läsa och tolka även förarbeten till lagen. Det är ofta där som skillnaden mellan oss amatörer och riktiga jurister kommer in. Och det är ofta pga. förarbeten till lagen som oväntade tolkningar faller.

jag skulle gissa att den här lagändringen har kommit fram för att hindra eller försvåra för de oseriösa dörrförsäljarföretag som går omkring och säljer larminstallationer, asfaltering av garageuppfarter osv.

Ångerrätten gäller ju när det kommer dörrknackare som säljer saker. De allra flesta hantverkare kommer ju bara hem till dig om du har ringt dem och bjudit in dem för att ge dig en offert och då gäller inte ångerrätten. Hos oss har vi titt som tätt säljare från larmfirmor som ringer på för att sälja larm. Dock så vill de aldrig sälja direkt utan de vill boka en tid först, ibland så snart som bara en kvart senare. Skälet till det är att så fort man har bokat en tid så flyger ångerrätten ut genom fönstret och då sitter man fast i den deal som de säljer på en.

fast om man läser de länkade artiklarna, så låter det som den nya lagändringen förstärker ångerrätten till en nivå som kan bli helt orimlig i vissa fall.

Om det är så som länkarna påstår så kommer det inte att gagna konsumenten utan bara göra så att seriösa hantverkare drar sig mer och mer för att jobba mot konsument och sen kommer de oseriösa som skiter i alla regler att ta jobben mot konsumenterna istället.

Det börjar ju bli lite för mycket curling i allt i samhället där numera ingen förväntas ta ansvar för sina handlingar utan istället ska man ska ha så mycket skyddsnät som möjligt att rädda sina egna dåliga beslut på.

Varför måste staten utgå ifrån att alla är dumma i huvudet och inte själv har förmåga att ta vettiga beslut nuförtiden ?

Nja så förändrad är den väl knappast.
Lagen i fråga är ju 11 år gammal och det har ju inte varit något större problem sedan dess?

Lagen är ju hyfsat tydlig med att brådskande reparationer eller servicearbeten i kundens bostad är undantagna ångerrätten och även varor som har "tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller har fått en personlig prägel". Med andra ord alla byggarbeten som sker hos en konsument eftersom kunden pekar vart en vägg ska byggas och vilken färg det ska målas med osv.

O
Jag har lite svårt att se att tolkningen att kunden skulle kunna ångra ett påbörjat arbete och få pengarna åter... Eftersom hur ska kunden lämna tillbaka varan? Dessutom har inga pengar bytt ägare... Men eftersom det har kommit upp färg på väggarna så borde konsumenten lämna tillbaka färgen :)

O
Janus82 skrev:
Nja så förändrad är den väl knappast.
Lagen i fråga är ju 11 år gammal och det har ju inte varit något större problem sedan dess?

Lagen är ju hyfsat tydlig med att brådskande reparationer eller servicearbeten i kundens bostad är undantagna ångerrätten och även varor som har "tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller har fått en personlig prägel". Med andra ord alla byggarbeten som sker hos en konsument eftersom kunden pekar vart en vägg ska byggas och vilken färg det ska målas med osv.
Japp... Där slog du huvudet på spiken :) att måla om ett hem är verkligen något som gjorts efter kundens anvisningar. Ofta när man läser i olika webbutiker så brukar de säga att beställningsvaror inte faller under ångerrätten. Nu ska ja vara ärlig att jag har inte funderat på huruvida det verkligen stämmer den tolkning som de gör. Men om det skulle vara så så är väl ett hantverksarbete en beställt tjänst...

Jag har forskat ytterligare och det verkar vara så att så fort du själv kontaktar en näringsidkare och bokar ett möte så gäller inte ångerrätten om du skriver under något.

Däremot har jag svårt att förstå hur en sida som byggaren.se tolkat detta annorlunda.

I lagen står det ju "brådskande arbeten" och "begärt att hantverkaren ska komma till dig". Jag tycker inte alla hantverkstjänster faller under dessa kategorier då alla arbeten inte är brådskande och många företag erbjuder ju gratis inspektion av ex fönster eller tak och det är ju denna inspektion jag har beställt. Säger de efter inspektionen att mina fönster måste bytas och jag skriver under på det så har ju hantverkaren tagit initiativ till en försäljning. Jag som konsument beställde ju bara en besiktning och det var därför jag bjöd hem hantverkaren...

Går nog att vrida och vända på det där i all oändlighet och svårt att hitta ett bra svar innan ett rättsfall uppstår. Men jag tycker iaf inte det är solklart att man inte ska ha 14-dagars ångerrätt. Det är samtidigt heller inte solklart att man ska ha det.

Såg inte att den var 11 år gammal. Undrar hur gamla länkarna var.

Byggare.se är publicerad 20e augusti 2015. Övriga länkar är också från förra året så jag vet inte om den ändrats eller om det tillkommit något nytt då. Något lär ju ha hänt då iaf eftersom de på byggaren.se skriver om "de nya reglerna".

Redigerat:
Och länken från advokatfirman var ju från maj 2016 så det verkade ju vara nya rön.....

Nu blir man ju nästan lite nyfiken, är det så att ngn. först nu kommit på möjliga "oönskade" effekter av lagen. eller är det advokatfirman som försöker bygga upp ett case som de sedan mot god ersättning kan erbjuda en lösning på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.