Hej,

Nån som vet vad som gäller egentligen?
Jag vill såklart inte skriva under då jag avgick min post som ledamot för 2 månader sen.

SMSet är från ordförande i föreningen.
Tycker att hans svar är väldigt komiskt :rolleyes:
Skärmdump av sms-konversation där ordförande ber en tidigare ledamot skriva under årsredovisningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan trycka "Stefan Löven" på ett papper men inte f-n tror jag att han kommer hit och skriver under.
Nu vet jag inte vilken slags förening det är frågan om men har du begärt och beviljats utträde och ej längre är medlem så har du någon anledning att bry dig om det hela?
Vad jag vet kan man inte tvingas att skriva på någonting.

Men du har varit både ledamot och medlem under det gångna året? Det året som årsredovisningen gäller?

Fotografen skrev:
Jag kan trycka "Stefan Löven" på ett papper men inte f-n tror jag att han kommer hit och skriver under.
Nu vet jag inte vilken slags förening det är frågan om men har du begärt och beviljats utträde och ej längre är medlem så har du någon anledning att bry dig om det hela?
Vad jag vet kan man inte tvingas att skriva på någonting.
Det gäller en Brf

tio_Pepe skrev:
Men du har varit både ledamot och medlem under det gångna året? Det året som årsredovisningen gäller?
Det stämmer. Jag har dock inte varit ledamot under hela räkenskapsåret.

Ska/bör jag ändå skriva under?

tommib
Om du har deltagit i verksamheten så ska du skriva under. Rent formellt kommer du t.ex. inte undan ansvar om ansvarsfrihet inte beviljas (extremt ovanligt) bara för att du flyttar.

Ärligt talat, vad är det som hindrar dig? Står det saker du inte kan stå för? I så fall hoppas jag att du skriftligen reserverade dig i protokollet.

Nej, man kan inte skriva Stefan Löfven på ett papper och begära att han ska skriva under men har man varit styrelseledamot bör man ta sitt ansvar och stå för det man gjort.

• Gilla
maah
  • Laddar…
tommib skrev:
Om du har deltagit i verksamheten så ska du skriva under. Rent formellt kommer du t.ex. inte undan ansvar om ansvarsfrihet inte beviljas (extremt ovanligt) bara för att du flyttar.

Ärligt talat, vad är det som hindrar dig? Står det saker du inte kan stå för? I så fall hoppas jag att du skriftligen reserverade dig i protokollet.

Nej, man kan inte skriva Stefan Löfven på ett papper och begära att han ska skriva under men har man varit styrelseledamot bör man ta sitt ansvar och stå för det man gjort.
Det är inget som hindrar mig. Ville bara veta att det är ok trots att jag inte är kvar på posten.
Tack för tydligt svar.

tommib
När jag läser mitt svar igen låter det ganska hårt, det var inte meningen.

Det är en helt normal situation att man skriver på årsredovisningen efter att man avgått från sin post. Den bör ju egentligen vara påskriven till årsstämman men min erfarenhet är att det är något man tar samtidigt som stämmoprotokollet... även det skrivs ju under av avgående styrelse.

Ett undantag skulle t.ex. kunna vara att du lämnat din post just för att du var skiljaktig i någon fråga av stor vikt (även om jag inte juridiskt är säker på hur det blir, om man enväldigt kan besluta att lämna posten). Det beror lite på vad som står i stadgarna.

Lycka till i nya boendet!

Ditt svar låter rimligt tommib. Biten med ansvar köper jag.
Men säg att jag hade avgått min post som ledamot efter halva räkenskapsåret eller en månad.
Ska jag fortfarande skriva under?

När ska en suppleant gå in och ta över om en ledamot slutar?

Det är sittande styrelse som ska skriva under.

tommib
Sittande styrelse för det året årsredovisningen gäller ja. Normalt skriver man som sagt på inför årsstämman, och därmed är det den styrelsen som gäller. I praktiken kan det ske efteråt och då hamnar man i den här situationen.

En ny styrelse kan inte i efterhand skriva på föregående års årsredovisning, det blir liksom lite fel. Typ som att jag skulle skriva på för Stefan Löfven på ett frihandelsavtal.

När suppleanter går in regleras i stadgarna. Samma gäller ledamöter som lämnar efter en månad eller ett halvår.

Edit:

Angående stämmoprotokollet så får jag medge fel i förra posten. Det skrivs under av stämmans ordförande (som vanligen, men inte nödvändigtvis, är sittande ordf i föreningen), sekreterare (samma) samt justeringspersoner.

Nej.
"Samtliga styrelseledamöter vid dagen för undertecknandet" enligt Bolagsverket.

tommib
Hmm..... Det var intressant. Då "får" man inte skriva under i efterhand alltså. Samtidigt var det ju tydligt att man som ledamot inte kan vägra. Lite konstigt att det är dagen för undertecknande som gäller, reglerna är nog anpassade för företag och inte för en samfällighet där saker lätt blir liggande...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.