Hej

Behöver lite råd innan jag (just nu gankska arg) tar kontakt med ett större bolag imorgon som levererat något till grannen. När benna varutransport lämnar så kör den på vår häck och skadar den allvarligt (flyttad ca 30 cm), i går kväll. Det är redan polisanmält och då detta rör sig om en stickväg så vet vi att det är dem säkert.

Det ör givetvis smitning, läste på 50/50 är det körkortet i 2-3 månader eller bara varning, men är det bolaget som ersätter eller mitt försäkringsbolag som ersätter häcken? Ska jag överhuvudtaget ringa dem imorgon eller bara mitt försäkringsbolag?

Är dessutom ett större logistikbolag med blå lastbilar som utför själva transporten om det har betydelse.

Som sagt man är lite f-bnd så jag skriver detta först innan man tar det bolagsmässiga. Några råd?.

Hur f-n ersätts en häck?

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är chaufförens försäkringsbolag som ska ersätta skadan, dvs chauffören är ansvarig.

Jag hade erbjudit bolaget att dra tillbaka polisanmälan om de tar fakturan för en trädgårdsmästare som återställer häcken.

Hemmakatten skrev:
Det är chaufförens försäkringsbolag som ska ersätta skadan, dvs chauffören är ansvarig.
Trafikförsäkring: Bilens...

D
ZNK skrev:
då detta rör sig om en stickväg så vet vi att det är dem säkert.
Hade du förväntat dig något annat än smitning på en stickväg??? ;)

• Gilla
henq
  • Laddar…
Ok, men i detta fall är bilen/förare tredjepart? Måste väl gå via huvudleveranören eller ska jag köra genom mitt försäkringsbolag?

Måste ha gungat till rejält i po#%bilen. Inte så smart kanske att bara dra...

Mikael_L
pelpet skrev:
Jag hade erbjudit bolaget att dra tillbaka polisanmälan om de tar fakturan för en trädgårdsmästare som återställer häcken.
Kan man ta tillbaka en polisanmälan?

Har polisen kännedom om ett brott ska dom väl (måste dom väl) utreda brottet, även om anmälaren plötsligt drar tillbaka sin anmälan?

Efter anmälan så har det ju direkt blivit ett myndighetsärende, eller ...?

Hemmakatten
Räknenisse skrev:
Trafikförsäkring: Bilens...
Ja, du har naturligtvis rätt, bilens trafikförsäkring är det som står för skadan

Vi hade för några veckor sedan en leverans och spridning av 30 ton kross på vår infartsväg. Chauffören ringde och sa att han kört av vår brevlåda (en sån där stor veckobrevlåda), han var tvungen att väja för en bil som kom i hög fart. Popnitarna i botten hade gått av och han ville komma på kvällarna för att fixa brelådan. Detta var 3:e eller 4:e gången nån kört sönder brevlådan och vi blev faktiskt så glada att någon var så ärlig och ringde att maken sa att han fixar det själv. Chauffören hade dessutom gjort ett utmärkt jobb med spridningen.

Hoppas TS har en likadan ärlig chaufför.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Hemmakatten
Mikael_L skrev:
Kan man ta tillbaka en polisanmälan?

Har polisen kännedom om ett brott ska dom väl (måste dom väl) utreda brottet, även om anmälaren plötsligt drar tillbaka sin anmälan?

Efter anmälan så har det ju direkt blivit ett myndighetsärende, eller ...?
Precis, ett brott enligt Brottsbalken kan man inte bara backa från. Polisen kommer dock ha svårigheter med bevisföringen och förmodligen lägga ner ärendet.

Ungefär som när någon obskyr person fick tag på mitt kortnummer och drog 4 x EUR 100 under juli månad som jag inte såg förrän jag fick kontoutdraget för två veckor sedan. Spärrade kortet och polisanmälde. Fick brev från polisen tre dagar senare att förundersökningen var nedlagd...

Om det hade gällt hustrumisshandel eller andra grövre brott hade man lagt mer krut på ärendet. Anledningen till att jag är så säker på detta är att jag suttit som nämndeman i sex år och att jag varit med och bildat en kvinnojour i den kommun jag bodde i då.

Redigerat:
Jo, troligtvis lägger de ner det men i detta fall kan man i princip hitta förövaren lätt. Misstänker min framgång att nå fram till en trafikförsäkring ligger i att hitta fram dock så....det blir vär själv är bäste dräng misstänker jag.

Hemmakatten
Du vet ju viiket bolag som skötte transporten. Rin grannen och fråga om tidpunkt och ring sedan bolaget för att få reda vilken bil det var. Bolaget måste ha trafikförsäkringar på sina bilar och är det egna företag/bilar chauffören har får du gå på chauffören.

DIY_freak skrev:
Dagens bästa !:D:D

Ingen som tror att chauffören kommer att neka?
Det lär vara omöjligt att bevisa, utan ord mot ord, och då får ts ta det på sin egen försäkring.
Efter avdrag för självrisk så blir det troligen inte många kronor kvar.

DIY_freak skrev:
Humor! 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.