Vi mår inget vidare just nu...
Vill gärna trygga ena barnbarnets framtid något.
Hur bör man göra om man vill ge en 5 åring typ 500000 utan att föräldrarna ska kunna röra det?

Har hört konton som låsts av bankens jurister.
Detta är vad jag hört av bekanta när dom var tvungen att skydda barns pengar.
Men då var det en förälder som skulle skydda kontona från den andra.
Men iaf banken kunde iaf hjälpa då.
Detta är över 20år sen barnen växte upp blev myndiga och fick sina pengar sen.

Kapitalförsäkring med barnbarnet som förmånstagare.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Glöm inte att barnet inte ska ha tillgång till degen innan han fyllt 25, eller annan valfri ålder.
Min bankchef har berättat om när nyfyllda 18åringar kommer in på banken med sina "polare" och tar ut allt på ett bräde.......

• Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Som skrivet ovan - en kapitalförsäkring. Du kan sätta villkoren.

Kapitalförsäkring låter bra. Om du väljer att inte skänka nu, utan istället testamentera pengar till barnbarnet. Då kan du i testamentet utse en "förvaltare" (osäker på rätt terminologi) som ansvarar för pengarnas förvaltning till barnet blir myndigt. Jag är osäker på om det går att förhindra att barnet får kontroll över pengarna efter q8 årsdagen. Det är jag tveksam till om man kan hindra ens med en gåva idag.

Tänk på att du kan aldrig göra ditt barn arvslöst, så om du skänker bort mer än barnets laglott, så kan gåvan ogiltigförklaras. Det går med lämpliga formuleringar i gåvobrevet att förhindra det (tror jag), det bör du kolla med en riktig jurist.

En släkting på lite håll har gjort ett liknande upplägg, där min (myndige) son pekats ut som förvaltare i testamentet. Släktingen ville ha någon lämpligt ung som förvaltare, så att man kan anta att förvaltaren inte går och dör av ålderskrämpor innan uppdraget är över. Jag var inte jätteförtjust i att sonen fick detta uppdrag, eftersom den person som nu blir delvis "förbigången" har en historik att kunna bli farlig när saker inte går som förväntat.

Tyvärr räcker det inte att sätta en kapitalförsäkring med låst vid tex 25års ålder. Det beror på att det finns en möjlighet att byta bank. Då dödar man kapitalförsäkringen i Bank 1 och man kan med andra ord strunta i att sätta in pengarna i Bank 2. Hade just denna diskussion med min bank i form om vi skulle vilja byta bank. Vad händer med kapitalförsäkringen då? Svaret var efter diverse turer att det går bra. Man bara hänvisar till bankbyte så faller hela kapitalförsäkringen med villkoren.

//Anders

• Gilla
Atom
  • Laddar…
S
Workingclasshero skrev:
Glöm inte att barnet inte ska ha tillgång till degen innan han fyllt 25, eller annan valfri ålder.
Min bankchef har berättat om när nyfyllda 18åringar kommer in på banken med sina "polare" och tar ut allt på ett bräde.......
Jag håller med samtidigt som jag ser ett litet hinder, jag sparar ganska mycket åt min dotter. Å ena sidan vill jag inte att hon har tillgång till kontot vid 18 för att risken att hon festar upp det eller köper bilar eller kläder för alltihop är alldeles för stor. Samtidigt vill jag att hon ska ha tillgång till pengarna om hon t.ex behöver köpa lägenhet för att kunna flytta iväg och plugga längre bort än att hon kan bo hemma.

Det bästa är såklart om barnen först får lära sig hur många arbetstimmar det egentligen går åt för att få ihop nog med pengar för en barrunda eller till en bil.

D09
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Som skrivits tidigare så är kapitalförsäkring det som jag känner till som ett vettigt val, och själv valt:
Går att låsa upp medlen tills förmånstagaren fyller 25 (om så önskas) - Det har jag gjort. (Vill inte att mitt ex ska tömma sparandena för att täcka för sina skulder om jag skulle trilla av pinn...)
Går även att skriva dit villkoret att det ska var enskild egendom.

Om det inkräktar på själva laglotten - här hoppas jag att någon kunnig bygger på om vad som gäller om, och vad som kan hända om barnbarnets pengar påverkar laglotten hos bröstarvingarna.

Dock, om barnet har stora tillgångar - mer än 8 prisbelopp, eller fått egendom med villkor om överförmyndarkontroll så innebär detta visst skydd, men ingalunda fullt ut.
http://www.konsumenternas.se/spara/spara/spara-till-barn/overformyndarkontroll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.