5 157 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
överenskommelse arbetstidsavtal vid ny anställning
Sida 1 av 4
hej!
börjar vid årsskiftet en ny anställning.
jag gick ner lite i lön men fick istället 5 dagars extra semester.
och gick med på att inte få övertidsersättning vid vissa toppar som kan uppstå utan istället timme för timme.
allt okej så långt och 30 dagar semester finns med i mitt anställningsavtal
ni vill min nya arbetsgivare få ner följande på papper:
jag tycker vissa saker verkar mindre förmånligt för mig? eller är detta standard?
med hänsyn till tjänstemannaavtalets §4 och arbetstidsavtalets §1 mom 3 träffas följande överrenskommelse.
xxx(jag)
får i utbyte mot särskild övertidskompensation 30 semesterdagar enligt tjänstemannaavtalets §9 mom3 för fullt intjänandeår.
tjänstemannen undantas också från arbetstidsavtalet §2-5
tjänstemannen skall även undantas från bestämmelserna om restidsersättning enligt tjänstemannaavtalets §8 mom 1
för arbetat tid utäver det för (arbetsgivaren)gällande arbetstidsmåttet för heltidsanställd har tjänstemannen möjlighet att erhålla ledighet enligt principen timme för timme då tillfälleges. denna ledighet kan ej utbytas mot kontant ersättning.
överenskommelsen gäller från 180101 och förlängs därefter ett år i taget med tre månaders ömsesidig uppsägningstid.
börjar vid årsskiftet en ny anställning.
jag gick ner lite i lön men fick istället 5 dagars extra semester.
och gick med på att inte få övertidsersättning vid vissa toppar som kan uppstå utan istället timme för timme.
allt okej så långt och 30 dagar semester finns med i mitt anställningsavtal
ni vill min nya arbetsgivare få ner följande på papper:
jag tycker vissa saker verkar mindre förmånligt för mig? eller är detta standard?
med hänsyn till tjänstemannaavtalets §4 och arbetstidsavtalets §1 mom 3 träffas följande överrenskommelse.
xxx(jag)
får i utbyte mot särskild övertidskompensation 30 semesterdagar enligt tjänstemannaavtalets §9 mom3 för fullt intjänandeår.
tjänstemannen undantas också från arbetstidsavtalet §2-5
tjänstemannen skall även undantas från bestämmelserna om restidsersättning enligt tjänstemannaavtalets §8 mom 1
för arbetat tid utäver det för (arbetsgivaren)gällande arbetstidsmåttet för heltidsanställd har tjänstemannen möjlighet att erhålla ledighet enligt principen timme för timme då tillfälleges. denna ledighet kan ej utbytas mot kontant ersättning.
överenskommelsen gäller från 180101 och förlängs därefter ett år i taget med tre månaders ömsesidig uppsägningstid.
kommer aldrig vara med i något fackförbund igen.
men åter till frågan, någon som kan tolka detta?
men åter till frågan, någon som kan tolka detta?
jag är inte chef, men krävde ändå 6 veckors semester för att jag ens skulle börja på nya jobbet
jaa sa han det kan vi ordna, men då måste vi gå på ett chefsavtal vilket innebär att du för 6 veckors semester samtidigt som du förlorar rätten till extra övertidsersättning. och det accepterade jag alltså.
eller rättare sagt jag fick välja mellan 6 v semester eller möjlighet till extra övertidsersättning
så jag gissar väl att det är detta chefsavtals tillägg då.
men någon som kan förklara vad restidsersättningen innebär?
jag kommer troligen bara jobba på ett och samma kontor dit jag pendlar varje dag, påverkas jag då?
sedan det om att överenskommelsen gäller 1 kalenderår i taget, kan de 5 extra semesterdagarna då sägas upp av arbetsgivaren? det finns ju noterat 30 dagars semester i anställningsavtalet
jaa sa han det kan vi ordna, men då måste vi gå på ett chefsavtal vilket innebär att du för 6 veckors semester samtidigt som du förlorar rätten till extra övertidsersättning. och det accepterade jag alltså.
eller rättare sagt jag fick välja mellan 6 v semester eller möjlighet till extra övertidsersättning
så jag gissar väl att det är detta chefsavtals tillägg då.
men någon som kan förklara vad restidsersättningen innebär?
jag kommer troligen bara jobba på ett och samma kontor dit jag pendlar varje dag, påverkas jag då?
sedan det om att överenskommelsen gäller 1 kalenderår i taget, kan de 5 extra semesterdagarna då sägas upp av arbetsgivaren? det finns ju noterat 30 dagars semester i anställningsavtalet
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det betyder att du får samma lön oavsett hur mycket du arbetar. Du får ingen ersättning för resa utanför normal arbetstid, kostnad får du ersättning för men inte tid. Kommer jobbet inte innebära mycket övertid och resor är det lugnt.
Byta övertid mot 5 dagar semester plus högre lön brukar vara vanligt
Byta övertid mot 5 dagar semester plus högre lön brukar vara vanligt
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag missade timme för timme. Då är det ju inte så illa
då är det ungefär som jag trott.
det kommer säkert bli en del resor för utbildning etc. redan planerat 1 i januari.
innebär det att jag inte heller får betalt för denna restid, säg man åker tåg 5 på morron och kommer hem 9 på kvällen? då är det 8 timmars arbetsdag?
det kommer säkert bli en del resor för utbildning etc. redan planerat 1 i januari.
innebär det att jag inte heller får betalt för denna restid, säg man åker tåg 5 på morron och kommer hem 9 på kvällen? då är det 8 timmars arbetsdag?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Restidsersättning är att du i vissa avtal har rätt till en reducerad lön när du reser. Det gäller då tid som du faktiskt färdas, med flyg, bil, tåg osv. Om en sådan resa sker utanför ordinarie arbetstid så har du alltså normalt rätt till lön.
Antag att du skall vara på ett möte i Paris kl. 08.30 på Måndag. Du reser på söndag kväll. Resan inkl. resa till och från flygplatser, väntetid vid gaten osv. tar 5h.
Då har du rätt till lön, fast på en nivå som ofta är lägre än din ordinarie lön, för den restiden.
När du väl är framme vid hotellet i Paris på kvällen, så slutar du få lön. Men har givetvis din vanliga lön på Måndagen när mötet börjar.
Skulle resan ske under ordinarie arbetstid, så har du din vanliga lön medan du sitter på planet. Kolla den punkten mot det refererade avtalet, inte så bra om du vanligen reser mellan kunder 4h om dagen, och inte får någon lön för de 4 timmarna.
Det är alltså denna speciella restidslön som du avsäger dig.
Jag har som anställd aldrig fått restidsersättning. Däremot har jag haft det i konsultavtal numera när jag driver eget i vissa fall. Jag sysslade för några år sedan delvis med utbildning, jag och 5 andra konsulter drog runt och utbildade under några år ca. 8000 personer i ett globalt bolag i en speciell teknik. Jag vistades då 2- 4 dagar åt gången på något av kundens kontor någonstans i världen. Restiden debiterades med en nivå som motsvarade 1/3 av timersättningen för den tid jag höll kursen (som låg 2ggr högre än min normala taxa som teknikkonsult).
Utöver restidsersättningen har du rätt till traktamente, som framförallt vid utlandsresa är betydande. Och traktamentet bör du ha rätt till även om du avsäger dig restidsersättning.
Antag att du skall vara på ett möte i Paris kl. 08.30 på Måndag. Du reser på söndag kväll. Resan inkl. resa till och från flygplatser, väntetid vid gaten osv. tar 5h.
Då har du rätt till lön, fast på en nivå som ofta är lägre än din ordinarie lön, för den restiden.
När du väl är framme vid hotellet i Paris på kvällen, så slutar du få lön. Men har givetvis din vanliga lön på Måndagen när mötet börjar.
Skulle resan ske under ordinarie arbetstid, så har du din vanliga lön medan du sitter på planet. Kolla den punkten mot det refererade avtalet, inte så bra om du vanligen reser mellan kunder 4h om dagen, och inte får någon lön för de 4 timmarna.
Jag har som anställd aldrig fått restidsersättning. Däremot har jag haft det i konsultavtal numera när jag driver eget i vissa fall. Jag sysslade för några år sedan delvis med utbildning, jag och 5 andra konsulter drog runt och utbildade under några år ca. 8000 personer i ett globalt bolag i en speciell teknik. Jag vistades då 2- 4 dagar åt gången på något av kundens kontor någonstans i världen. Restiden debiterades med en nivå som motsvarade 1/3 av timersättningen för den tid jag höll kursen (som låg 2ggr högre än min normala taxa som teknikkonsult).
Utöver restidsersättningen har du rätt till traktamente, som framförallt vid utlandsresa är betydande. Och traktamentet bör du ha rätt till även om du avsäger dig restidsersättning.
Att avtala bort bort övertidsersättningen är en väsentlig lönesänkning i de flesta fall. Svårt att avgöra om det är vettigt att avtala bort detta utan att veta hur mycket övertid det rör sig om på ett år.
Detta hade jag aldrig accepterat. I värsta fall så kan du få jobba gratis.C camaro1969 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ja det är en 8h arbetsdag. Såvida inte den faktiska kurstiden är mer än 8h. Och den restiden är då inte heller övertid, så du har inte rätt att byta restimmarna timme mot timme. Men den punkten tror jag en del bryter mot, fast det vore nog inget bra sätt att börja nytt arbete.C camaro1969 skrev:
tack för bra svar!H hempularen skrev:Restidsersättning är att du i vissa avtal har rätt till en reducerad lön när du reser. Det gäller då tid som du faktiskt färdas, med flyg, bil, tåg osv. Om en sådan resa sker utanför ordinarie arbetstid så har du alltså normalt rätt till lön.
troligen rätt liten del restid utanför ordinarie arbetstid.
säkert några utbildningsdagar per år där man isf får "offra" några timmar av fritiden.
men eftersom det är så sällan uppskattar man ju en hotellnatt då och då som en förmån, till skillnad mot de som ständigt är på resande fot så detta kan jag acceptera=)