21 111 läst ·
79 svar
21k läst
79 svar
Varning för Ica banken
Sida 1 av 6
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Detta är nog lite på gränsen till Byggahus topic område, ev. får ngn. annan moderator flytta det.
Ica banken erbjuder betalkort till studenter med 0 kr avgift, för övriga kostar kortet 25 kr i månaden. En fördel med deras kort är att de erbjuder kontantuttag utomlands utan uttagsavgift.
Min dotter skaffade ett sådant kort för flera år sedan inför en termin vid franskt universitet. Hon studerar fortfarande, fast nu i Sverige. Det fanns en mindre summa kvar på kontot, hon har därefter inte använt kortet överhuvudtaget.
Som kortinnehavare utsattes hon för den vanliga spamfloden med täta reklam-mail från Ica.
För ca 3 år sedan kom det ett sådant mail, där det framgick att Ica inte ansåg att hon var student längre, och att kortet skulle börja kosta pengar 12 månader senare. Detta mail var väldigt likt de vanliga spam-mailen. Dottern tog ingen notis om det. Det är först nu hon har hittat det i sin inkorg.
Så för 2 år sedan började de dra 25kr i månaden från kontot. Det har inte kommit ett enda meddelande varken per mail, sms, eller vanligt brev under de här åren med kontoutdrag, transaktionslista eller någon som helst information om att de drar pengar från hennes konto. Inga årsbesked.
Nu häromdagen kommer det ett betalningskrav, det första meddelande överhuvudtaget från Ica banken om hennes kontoställning. Som nu plötsligt är minus 180 kr. Det visar sig då att kontot precis gått negativt, varvid de debiterar dels, övertrasseringsavgift, dels påminnelseavgift, dels dröjsmålsränta. Straffavgifterna ligger totalt på nära 180 kr.
Detta är givetvis inget dramatiskt belopp. Men får det verkligen gå till så här?
För det första en negativ avtalsbindning. Där de automatiskt efter mer än ett år byter från avgiftsfri tjänst till avgiftsbelagd, och kräver att kunden skall agera för att säga upp kontot om man vill slippa betala.
För det andra att debitera kontot utan någon som helst avisering om att så sker.
Till Deras försvar kan man möjligen säga att det framgick av avtalet hon skrev på för snart 4 år sedan att ordinarie avgift för kontot var då 20 kr / månaden. Men att som student var det gratis. Däremot står det ingenstans att Ica har rätt att ensidigt bestämma att hon inte längre är student, förrän efter 6 år. Här skedde det redan efter ett halvår. Så detta med negativ avtalsbindning kanske de formellt klarar sig ifrån.
Ica banken erbjuder betalkort till studenter med 0 kr avgift, för övriga kostar kortet 25 kr i månaden. En fördel med deras kort är att de erbjuder kontantuttag utomlands utan uttagsavgift.
Min dotter skaffade ett sådant kort för flera år sedan inför en termin vid franskt universitet. Hon studerar fortfarande, fast nu i Sverige. Det fanns en mindre summa kvar på kontot, hon har därefter inte använt kortet överhuvudtaget.
Som kortinnehavare utsattes hon för den vanliga spamfloden med täta reklam-mail från Ica.
För ca 3 år sedan kom det ett sådant mail, där det framgick att Ica inte ansåg att hon var student längre, och att kortet skulle börja kosta pengar 12 månader senare. Detta mail var väldigt likt de vanliga spam-mailen. Dottern tog ingen notis om det. Det är först nu hon har hittat det i sin inkorg.
Så för 2 år sedan började de dra 25kr i månaden från kontot. Det har inte kommit ett enda meddelande varken per mail, sms, eller vanligt brev under de här åren med kontoutdrag, transaktionslista eller någon som helst information om att de drar pengar från hennes konto. Inga årsbesked.
Nu häromdagen kommer det ett betalningskrav, det första meddelande överhuvudtaget från Ica banken om hennes kontoställning. Som nu plötsligt är minus 180 kr. Det visar sig då att kontot precis gått negativt, varvid de debiterar dels, övertrasseringsavgift, dels påminnelseavgift, dels dröjsmålsränta. Straffavgifterna ligger totalt på nära 180 kr.
Detta är givetvis inget dramatiskt belopp. Men får det verkligen gå till så här?
För det första en negativ avtalsbindning. Där de automatiskt efter mer än ett år byter från avgiftsfri tjänst till avgiftsbelagd, och kräver att kunden skall agera för att säga upp kontot om man vill slippa betala.
För det andra att debitera kontot utan någon som helst avisering om att så sker.
Till Deras försvar kan man möjligen säga att det framgick av avtalet hon skrev på för snart 4 år sedan att ordinarie avgift för kontot var då 20 kr / månaden. Men att som student var det gratis. Däremot står det ingenstans att Ica har rätt att ensidigt bestämma att hon inte längre är student, förrän efter 6 år. Här skedde det redan efter ett halvår. Så detta med negativ avtalsbindning kanske de formellt klarar sig ifrån.
När jag hade ica-kort så var det även ett krav att få studiemedel insatta för att vara gratis? När jag slutade få studiemedel så började de debitera och då sa jag upp avtalet.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nej, de har nu bara ett förslag om att man kan sätta in studiemedel.
Man kan ju diskutera övertrasseringavgiften pga dom inte aviserat uttagen.
Och om hon kan visa att hon studerat hela tiden är ju avgiften felaktig.
Sen borde hon fått Årsbesked 2ggr men det kan ju vara svårt att komma ihåg kontoställningen från år till år... ;-)
Och om hon kan visa att hon studerat hela tiden är ju avgiften felaktig.
Sen borde hon fått Årsbesked 2ggr men det kan ju vara svårt att komma ihåg kontoställningen från år till år... ;-)
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Fast ni fick ju ett mail där de ansåg att hon inte var student? Där och då skulle man ju ha angripit saken och det är ju knappast icas fel att ni läser mailet först nu?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Givetvis borde hon ha agerat när det mail kom som hävdade att hon inte längre var student. Men det uppfattades som ytterligare ett spam-meddelande.
Men Ica banken har inte skickat någon som helst information om vare sig kontoställning, saldo osv, eller transaktionslistor under den här tiden. De har bara i tysthet dragit pengar.
Jag misstänker att de inte gjort ngt. formellt fel. men agerandet känns väldigt oseriöst.
Men Ica banken har inte skickat någon som helst information om vare sig kontoställning, saldo osv, eller transaktionslistor under den här tiden. De har bara i tysthet dragit pengar.
Jag misstänker att de inte gjort ngt. formellt fel. men agerandet känns väldigt oseriöst.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
För det första så har de inte skickat en enda avisering någonsin. Det enda som inte var spam, var meddelandet om att de inte längre ansåg att hon var studerande. och det meddelandet såg ut precis som de vanliga spam-meddelandena, så nej, det går inte att filtrera bort spam.Anna_H skrev:
Det går visst, på hemsidan.hempularen skrev:
Fast det är ju inte ICAs problem att din dotter inte läser korrespondens om hon uppgett sin email som kontakt.
Jag skulle kontakta ICA och påpeka att dottern är student, skicka in intyg från LADOK och sedan be dem att ta bort avgiften (om det nu inte finns någon specialklasul i avtalet).
Summan är så pass liten att det inte går att ta till ARN heller.
Jag skulle kontakta ICA och påpeka att dottern är student, skicka in intyg från LADOK och sedan be dem att ta bort avgiften (om det nu inte finns någon specialklasul i avtalet).
Summan är så pass liten att det inte går att ta till ARN heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
De har redan vägrat ta bort avgiften, Finns ingen anledning att ändra några uppgifter. Hon säger upp kontot omgående, och Ica blir från nu butiken jag och resten av familjen "aldrig" handlar i.DMOL skrev:Fast det är ju inte ICAs problem att din dotter inte läser korrespondens om hon uppgett sin email som kontakt.
Jag skulle kontakta ICA och påpeka att dottern är student, skicka in intyg från LADOK och sedan be dem att ta bort avgiften (om det nu inte finns någon specialklasul i avtalet).
Summan är så pass liten att det inte går att ta till ARN heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Men problemet är ju framförallt att Ica (medvetet?) varit väldigt noga med att inte skicka någon korrespondens att läsa, rörande deras debiteringar.
Det finns det väl ingen bank som gör? Min nuvarande bank (samt tidigare banker) debiterar också kortavgifter utan särskild korrespondens. Allt stipuleras i avtalet man tecknar i samband med att man blir kund.hempularen skrev:
(Det är förmodligen möjligt att det går att aktivera detta på något sätt? Den skriftliga korrespondensen alltså...)
Redigerat:
