S SvanteP skrev:
Måste ställa frågan, har ni verkligen tecknat avtal enligt ABK?

Allmänna bestämmelser konsulter är inte till för att reglera avtal mellan villaägare och hantverkare, utan det regleras isåfall i ABS 09 när det gäller husentreprenader. Är det bara "lösjobb" som altan, finplanering etc så finns det nog inget som är inriktat på privatperson mot entreprenörer utan då ska ni nog teckna enligt AB 04 för utförandeentreprenad och ABT 06 för totalentreprenad.

Jag försökte själv fixa ett av mina badrum och köra en total med grund i ABT 06, fick inte en enda offert.

"ABK 09 omfattar allmänna bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet.

ABK 09 kan användas inom alla teknikområden, från inledande skeden på idéstadiet till avslutande detaljprojektering under utförandeskedet. Bestämmelserna är utarbetade och antagna av branschorganisationen Byggandets Kontraktskommitté."
Ja det är vad han skrivit på avtalet åtminstone, sen om han vet vad det innebär är ju en annan femma.
Får väl erkänna att jag inte heller kan något om sånt men har för mig att ABK09 var inblandat när vi byggde huset nyckelfärdigt så det "lät" ju bra. :oops:
Även om man försöker läsa på nätet vad det betyder är det inte säkert man blir mycket klokare på hur det är applicerbart i ens egen situation när man inte är skolad i lingot.

Aha men då kan det vara jag som missförstått. Är det här alltså en byggare som skött allting från start till slut? Iofs så borde det då vara ABS 09.

Nej att förstå alla begrepp när man inte jobbar med det är svårt, och bara för att man jobbar med det så betyder det inte att man alltid gör rätt. När man hamnar i dom större bolagen och kommunen så är det vanligt att saker dras till tingsrätt pga avtalsfrågor, detta i sig borde få branschen att vakna upp och sätta upp klarare riktlinjer m.m.. Och att då vara privatperson som i många fall gör sin största affär någonsin kan inte vara en rolig sits, man är helt beroende av att den projektledaren och eller kontrollansvarige som man anlitar.

Byggbranschen är tyvärr väldigt svår då man går efter måttstockar som hantverkarmässigt m.m.. Hantverkarmässigt är tyvärr ett väldigt subjektivt mätsätt som kan bero på många faktorer.

• Gilla
SALVETA
  • Laddar…
S SvanteP skrev:
Aha men då kan det vara jag som missförstått. Är det här alltså en byggare som skött allting från start till slut? Iofs så borde det då vara ABS 09.

Nej att förstå alla begrepp när man inte jobbar med det är svårt, och bara för att man jobbar med det så betyder det inte att man alltid gör rätt. När man hamnar i dom större bolagen och kommunen så är det vanligt att saker dras till tingsrätt pga avtalsfrågor, detta i sig borde få branschen att vakna upp och sätta upp klarare riktlinjer m.m.. Och att då vara privatperson som i många fall gör sin största affär någonsin kan inte vara en rolig sits, man är helt beroende av att den projektledaren och eller kontrollansvarige som man anlitar.

Byggbranschen är tyvärr väldigt svår då man går efter måttstockar som hantverkarmässigt m.m.. Hantverkarmässigt är tyvärr ett väldigt subjektivt mätsätt som kan bero på många faktorer.
Nej huset byggde vi med Myresjöhus. Det är bara för att fixa saker i trädgården vi tagit hjälp av denna mannen.

SALVETA SALVETA skrev:
Ja det är vad han skrivit på avtalet åtminstone, sen om han vet vad det innebär är ju en annan femma.
Får väl erkänna att jag inte heller kan något om sånt men har för mig att ABK09 var inblandat när vi byggde huset nyckelfärdigt så det "lät" ju bra. :oops:
Även om man försöker läsa på nätet vad det betyder är det inte säkert man blir mycket klokare på hur det är applicerbart i ens egen situation när man inte är skolad i lingot.

Hantverkarformuläret 14 använder man vid rotavdragsarbeten, ytterligare ett argument för att använda BraByggare, där kan du nämligen kolla regler och avtalsmallar.
Gå gärna in på BraByggare så får du en inblick i hur det funkar, jag blir ändå förvånad över att ni återanvänder en person som redan visat sig vara undermålig redan vid första arbetet,
en andra detalj är ju att har man ett fastpris så har man, blir det några extra kostnader så är ju inte det erat problem.

så här säger magkänslan. Ni avbryter sammarbetet och lejjer in en annan firma som slutför det hela. Vissa saker är självklara. Man sågar sten så det inte går mot fasad eller bilar osv. En ren självklarhet. Stenskott på rutorna får ni anmäla till erat försäkringsbolag som sen får ta det med hans företagsförsäkring.
Ta tag i problemet och lös det med att byta handtverkare.
Jag jobbar själv som handtverkare och känner precis hans typ. Det kommer inte bli bättre. Och det är bättre att ni tar tag o det nu, även om det är obekvämt och olägligt.
mvh

I ItWasntMe skrev:
så här säger magkänslan. Ni avbryter sammarbetet och lejjer in en annan firma som slutför det hela. Vissa saker är självklara. Man sågar sten så det inte går mot fasad eller bilar osv. En ren självklarhet. Stenskott på rutorna får ni anmäla till erat försäkringsbolag som sen får ta det med hans företagsförsäkring.
Ta tag i problemet och lös det med att byta handtverkare.
Jag jobbar själv som handtverkare och känner precis hans typ. Det kommer inte bli bättre. Och det är bättre att ni tar tag o det nu, även om det är obekvämt och olägligt.
mvh
Ja fast nu är han i princip klar så det är ingen idé att skaffa någon annan om det inte är något som måste göras om, och det måste man väl ha någon besiktningsman till att avgöra först och det kostar väl också en del. Sen ska väl en hantverkare ha chans att själv åtgärda bristerna innan man tar in någon annan?
Men vi får väl kolla med KE, KV eller ARN och vårt försäkringsbolg och se vad kan göra.

Tack alla som tipsat och gett stöd.

Jag rättar mig: titta på 31 och 32 §§ i konsumenttjänstlagen.

• Gilla
SALVETA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.