Hålla inne del av fakturerat belopp till efter slutbesiktning

3k läst  11 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag har i dagarna startat mitt livs första och förmodligen sista byggprojekt. Jag har en totalentreprenör som efter upprättande av en kalkyl för hela projektet fått uppdraget att riva det gamla och bygga oss ett nytt fritidshus.

Vår kalkyl innefattar en hel del markarbeten. Alla underentreprenörer kommer att fakturera via totalentreprenören. Arbetet kommer att faktureras löpande var 14:e dag. Kalkylen är på 6,5 miljoner och då ingår allt utom visst färdigställande av trädgård och stenlagda ytor.

Som ett incitament för att byggaren att bli klar i tid och som en säkerhet/påtryckning för att vi skall bli överens om eventuella framtida meningsskiljaktigheter mot slutet av projektet, tänkte vi att 10% av fakturerat belopp skulle betalas till ett ”låst” konto vilket vi bägge måste teckna för att kunna få loss pengarna.

Någon som har erfarenhet om hur man går tillväga för att få till något sådant?

Brukligt?

Tacksam för snabbt svar – snart lär den första fakturan dimpa ner.

2. P
    Medlem · Nivå 4
    10 procent per faktura upp till 5 procent av entreprenadsumman brukar vara standard.
    Står det inget i kontraktet om detta?
    Känns sent att komma med ändringar på avtal om arbetet redan startat

matsgran och Appendix gillar
  3. N
    Medlem Nivå 1
    Hej o tack för svar
    Avtalet (ABS09) innehåller följande
    "Fakturor betalas på 15 dagar, 10% av fakturabeloppet betalas till låst
    bankkonto som entreprenören får tillgång till efter slutbesiktning och att
    eventuella anmärkningar är åtgärdade.
    Kostnadsuppskattning enl. Bilaga 1"

Vi (entreprenören och jag) är alltså helt överens. Min fråga gäller mer hur man går tillväga med bankkonton, uppdelade fakturor, etc, etc.

Talade med min Bank, SEB, som verkade ovilliga att hjälpa till om inte både jag och entreprenören var SEB kunder, suck!

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter som en lite udda lösning. Du får prata med banken om en praktisk lösning kontomässigt.

Nu har du ju skrivit avtal om detta. Men det är inte en optimal lösning. Om du och byggaren inte är överens om vad som är fel så kan byggaren visserligen inte få ut de här pengarna, men det kan inte du heller. Du hamnar då i en situation där du tvingas stämma byggaren för att få ut pengarna.

Redigerat 1 nov 11:07
  5. W
    Medlem · Nivå 6
    Har just avslutat ett liknande projekt, dock mot fast pris och sett hur otroligt viktiga de innehållna sista 10% var.
    Ditt upplägg föranleder en del frågor.
    Eftersom du skriver kalkyl så uppfattar jag det som att du har ett kontrakt mot löpande kostnad med rätt att hålla inne 10% jämtemot försening, du har dvs inget påtryckningsmedel ifall kostnaderna skenar iväg, dvs oavsett hur dyrt det blir så måste du fortsätta betala fakturorna och de 10%en till ert specialkonto?
    Det finns ju ett viss informationsövertagsproblem i ditt upplägg där entreprenören teoretiskt sett skulle kunna överfakturera efterhand, i slutet av projektet ha fått betalt för allt, sen se de 10%en som står kvar som en potentiell bonus.
    Det låter även som ni justerat ABS09 på ett sätt som jag ställer mig lite frågande till.
    ABS09 säger uttryckligen (i den delen man inte får ändra på) att entreprenören har rätt att hålla inne 10% tills dess att entreprenaden godkännts vid slutbesiktning, lite krasst skulle man iofs kunna säga att du har rätt att hålla inne de 10% i tillägg till de 10% som ni satt in på kontot.

Men i efterklokhet av mitt eget projekt, där vi fortfarande många månader efter avslut av projektet, gnabbar med byggaren om sista betalningen och huruvida anmärkningar är åtgärdade etc. I tillägg har man styrkepositionen som konsument mot tjänsteföretag, kan jag ju se rimligheten i att ha ett gemensamt konto med låsta pengar för att tvinga båda till att vara lösningsorienterade.

Men för att hjälpa till med att svara på din fråga.
    Jag bodde tidigare i Norge, där hade bankerna ett speciellt upplägg med speciella konton för depositioner på lägenheter för att reglera mellan uthyrare och hyresgäster. Dock förekom fall där någon av parterna hade lyckats ta få ut pengarna utan att mellanhavanden hade blitt lösta likväl.

Ev kunde ni tagit kontakt med någon advokat och använt denna till funktionen, ett par timmar debiterar de väl för att etablera avtalet/kontraktet, hos en större advokatfirma borde väl pengarna kännas rätt trygga?

6. Bart
    Medlem · Nivå 7
    I kontraktet ska det finnas en lyftplan. D v s en faktureringsplan. Planen ska vara kopplad till vissa färdigställande moment. T ex att färdig grund innebär att 10% av totalsumman faktureras.

Ett sådant moment är en godkänd slutbesiktning. Ni ska alltså inte bli fakturerade de sista 10% innan en godkänd slutbesiktning.

Om ni där får anmärkningar kommer besiktningsmannen sätta ett belopp som ska hållas inne för åtgärder. Ni kan alltså hamna i situationen att ni efter besiktningen blir fakturerade en del av den kvarvarande summan. Resten ska betalas när anmärkningarna är åtgärdade.

byggnisse99 och Appendix gillar
  7. N
    Medlem Nivå 1
    Många tack för uttömmande och bra svar!

Helt rätt, sökte länge efter en byggare som var beredd att lämna ett fast pris på arbetet lyckades inte pga att det ligger lite illa till och därför svårbyggt.
    Japp, så är det. Det blir för mig att låta någon med kunskap granska fakturorna om jag skulle fatta misstankar om att så är fallet.

När jag tittar på tillägget i avtalet ser jag att det där inte står något om att vi bägge måste teckna för att få tillgång till kontot, fel av mig i min ursprungliga fråga. Jag kan alltså förfoga över de medel som finns på ett sådant konto hur jag vill.

Jag vet att detta dryftades men att vi bägge tyckte att det passade dåligt i ett projekt med löpande fakturering.

En idé kann vara att jag öppnar ett privat bankkonto där alla inkommande medel är låsta till ett framtida datum som överensstämmer med planerad slutbesiktning och att jag skickar ett kontoutdrag till byggaren efter varje gjord inbetalning. Kanhända en framkomlig väg?

8. W
    Medlem · Nivå 6
    Tyvärr är det väldigt svårt att göra precist.
    Men för att ge dig själv bästa förutsättningar så kan jag rekomendera att skriva loggbok från dag 1, notera efter varje samtal tidpunkt och vad som diskuterats, avtalats, tvistats. Därefter ser du till att ta bilder på framdrift, och alla material som är levererade varje gång du är där. Ta alltid många bilder från långt håll, man missar alltid ta bild på just det som man behöver i efterhand. Bästa är egentligen att filma medans man promenerar igenom bygget, men det kan uppfattas lite provocerande/integritetskränkande om folk är där och jobbar.

Om inte kontot är "låst" från båda, så förstår jag nog inte riktigt hur ni tänkt att upplägget skal fungera?

Om jag vore din byggare så skulle jag inte acceptera det. Baserat på de premisser ni avtalat.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Ni kommer aldrig få en bank att öppna något slags gemensamt konto där besiktningen är avgörande för utbetalning, banken riskerar att hamna i ett tvistemål som kostar dem juristtimmar.
    Be banken utfärda en spärrförbindelse till byggaren, (vanligt vid husbyggen) dvs totalsumman står på ett spärrat konto tillhörande dig, utbetalning sker till byggaren enligt lyftplan i avtal där det framgår att de sista 10 % betalas ut vid godkänd besiktning.
    Byggaren vet då att samtliga pengar finns men kan inte få ut dem utan godkänd slutbesiktning.

10. S
    Medlem Nivå 5
    Hej!
    Jag är hantverkare. Innan du betalar sista fakturan se till att du är nöjd. Annars betalar du inte den eller delar av den.

När du väl betalt allt är det bara tinget som gäller vid en ev tvist.

11. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla tips. Har idag talat med flera instanser på banken och det verkar som det enda som funkar är enligt detta citat...

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är nog den vanligaste metoden. Observera att du även då kan vara med om att en byggare vägrar släppa sin spärr, om ni inte är överens.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: