nizzehult
Jag trodde att det var en av anledningarna att det fanns forum, att man ska kunna lära sig saker av varandra och hjälpa andra utan att anlita proffs.
Ja, jag har inte fått kläm på uppställningarna riktigt men jag har lärt mig mycket annat om hur separationer går till, t o m skrivit en guide.
Jurister kostar fyrsiffrigt per timme och just detta är inte direkt raketforskning. Det borde banne mig gå att lära sig - och att sen kunna lära ut!

Nu finns det en strimma hopp helt plötsligt, idag dyker det upp en ny spekulant helt oväntat. Som faktiskt verkar seriös...men det är inte klart ännu...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att du missuppfattar vad bodelningen handlar om.
Allt giftorättsgods ska fördelas och det ska finnas papper på vilken egendom som tillhör vem.
Det är det som banken vill ha. De kan inte bedöma er ekonomi om det finns kvar saker som inte är klargjort vem som har ensam äganderätt till.
Det har inte alls att göra med att man inte kan samäga saker.

Ta stuga t.ex. nu äger ni halva var, men den andra parten har giftorätt i er respektive halva. Om ni bodelar och gör en fördelning där ni äger hälften var så förfogar ni över er halva på ett självständigt sätt som motsvarar om den hade varit enskild egendom inom äktenskapet. Ni kan t.ex. sälja er halva utan den andra partens godkännande.

Om all egendom är förtecknad och fördelad i bouppteckningen är den fullständig. Sen spelar det ingen roll HUR ni fördelat den, det väljer ni helt själva. Ni kan tom fördela allt till att samägas med 50%. Poängen är att det samägs på villkor som är lika som för vilka människor som helst som aldrig varit gifta med varandra.

Alla anspråk som kan ställas baserade på giftorätten har blivit utsläckta.
Du virrar till det när du blandar ihop en fördelning till delat ägande med att egendomen inte blivit bodelad.

Tillgångar och skulder som ingår i giftorättsgodset:
Villa 4 M
Lån på villa -2,5 M
Stuga 1 M
Kontanter 1,5 M
Summa 4 M

Fördelas till TS:
Villa 4 M
Lån på villa -2,5 M
½ Stuga 0,5 M
Summa 2 M

Fördelas till EX:
½ Stuga 0,5 M
Kontanter 1,5 M
Summa 2 M

Klart!

Ni bodelar stugan = ej ofullständig bodelning.
Efter bodelningen så samäger ni stugan. Dvs. äger varsin av de två bodelade halvorna.

• Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…
En stor fördel med att dela lika på stugan är att det inte spelar så stor roll hur den värderas i bodelningen. Ni får ändå lika mycket av pengarna när den säljs.
Annars får den som säljer stugan hela beloppet den säljs för, vilket kan bli mer eller mindre än det värdet som sattes i bodelningen. Det blir den ena av er som får ta hela risken att förlora (eller tjäna extra) på stugaffären.

• Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…
nizzehult
Saker och ting har löst sig.
Stugan är såld så vi behöver inte krångla med den i bodelningen.
Halleluja!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Vad skönt! Det var den absolut bästa och enklaste utfallet =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.