Jag hyr ut två hus utan problem så man behöver ju inte bara tro att det ska gå illa. Jag bestämde en starthyra och sedan följer jag höjningarna som det komunala bolaget gör. Hyran gäller bara kallt hus och uppvärmningen betalas separat. Jag betalar givetvis underhåll, ingen hyresgäst tycker väl att något löpande underhåll behöver göras.
Skottning från dörr till väg och gräsklippning får dom sköta själva.

K Kirre2 skrev:
I vårt fall, med vår tilltänkte hyresgäst, tror jag inte just det blir något problem. Vi tänker ju inte hyra ut till vem som helst, utan alternativet är att sälja.
Det som oroar mig är när nåt går sönder, vitvaror eller lvp tex. Då måste man ju fixa nytt. Och sen om han vill fräscha upp huset lite, vilket behövs, så måste väl vi stå för färg och tapeter och sånt? Det har man ju ingen lust att betala för i ett hus där man är hyresgäst. Eller hur löser ni sånt?
Om frysen går sönder åker man och byter den. Det ska ju hyran täcka.
Tapetsera och måla behövs ju någon gång ibland, kanske 10-15 år. Men det blir ju inte mycket pengar per år om man slår ut det.
Om gästen vill tapetsera om tidigare kanske man kan dela på materialkostnaden..

En fråga: Du skriver att din hyresgäst har ordnat med eget elavtal. Vad händer om hon inte betalar räkningen och elen stängs av mitt i vintern? Personligen hade jag hellre haft koll på alla löpande kostnader på huset och istället lagt det på hyran eller tagit betalt för sådana kostnader som kan fluktuera i efterhand.
Och som alla andra verkar tycka: Ta ut en vettig hyra och sköt underhåll och reparationer (ej snöröjning etc.) själv.

T ToRy skrev:
En fråga: Du skriver att din hyresgäst har ordnat med eget elavtal. Vad händer om hon inte betalar räkningen och elen stängs av mitt i vintern? Personligen hade jag hellre haft koll på alla löpande kostnader på huset och istället lagt det på hyran eller tagit betalt för sådana kostnader som kan fluktuera i efterhand.
Och som alla andra verkar tycka: Ta ut en vettig hyra och sköt underhåll och reparationer (ej snöröjning etc.) själv.
Det är ju en klok åsikt. I mitt fall står jag för elabbonemangt och skickar vidare kostnaden varje månad. Då vet man ju att det blir betalt.

Intressant tråd då jag själv står i tankarna att hyra ut ett fritidshus på ca 80 m2 som går att bo i året runt. Huset är lite sisådär men läget är jättefint med närhet till sjö. Huset har jag ärvt. Vad jag har landat i:

* Hyr ut för ca 3-4000 kr i månaden (husets värde är ca 800000 kr och det är lite slitet).

*Kallhyra. Alla vill vi ju ha olika varmt och jag vill inte riskera att hyra ut till någon som vill ha 30 grader och ger mig en elräkning utan dess like.

* Kakelugn finns men den kommer jag att bomma igen. Finns risk för skador med expansionskärl samt soteld etc om man eldar vårdslöst. Huset kommer således endast värmas upp via elektrisk värme

* Trädgården kommer hyresgästen att få sköta, jag står för bensin till gräsklippare. Det är i princip en gräsmatta och några fruktträd.

* Vatten finns i djupborrad brunn och är inget problem, jag kollar vattnet en gång om året. Inga jättepooler kommer att vara tillåtna dock.

* Jag kommer göra en ytrenovering samt byta någon vattenkran och äcklig toastol innan huset hyrs ut. I övrigt förväntar jag mig endast småsaker som går sönder, kommer att gå igenom varje rum och dokumentera skicket innan tillträde.

* Verktygsbod finns men kommer vara låst. Inga reparationer kommer att tillåtas av saker på huset. Går något sönder får man kontakta mig via mail så får vi se hur vi löser det. Sådant kommer givetvis att informeras om i ett informationsblad.

* Jag står för försäkring.

* Kommer ta 3 månadshyror i deposition som skydd vid allvarlig skadegörelse.

Det är ett enkelt hus med enkla material och enkla vitvaror. Dock finns det folk till allt, och det är med lite tveksamhet jag tänkte prova på att hyra ut det. Gissar att intresset kommer vara störst under sommarhalvåret pga dess närhet till sjö samt några km till havet.

/HLH

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Jag hyr ut en sommarstuga som används som permanent boende.
Tillgång, läge, efterfrågan styr priset, vi annonserade och fick 30 svar på en dag..
Har man möjlighet så tänkefter och försök välj rätt hyresgäst.

* Vi tar kallhyra
* Övriga kostnader för el, vatten osv. står vi på men hyresgästen får betala.
* Vi ser till att lägga undan så mycket att vi har möjlighet att renovera fastigheten om det skulle behövas.
* Vi har huset försäkrat men hyresgästen måste ha egen hemförsäkring (krav)
* Du kommer vara vaktmästare om något går sönder.. eller så får du anlita någon.
* Vitvaror har ju än benägenhet att ge upp. Någon gång kommer dom ringa och säga att fysen är trasig och jag har kött för flera tusen i den hur gör vi nu? - Då kanske man bara har valet att åka och köpa en ny till hyresgästen.
* Tomten skall hållas ren och trägården skall vara skött, Samt så skall det snöröjas. - (Detta har vi som krav.) (vår hyresgäst gick och köpte en ny gräsklippare själv för att kunna hålla tomten skött :) )

Jag tycker inte man skall lägga tre månadshyror på deponi. Det verkar som kapitalförstörelse .. ;)

• Gilla
  • Haha
Forsa16 och 7 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker inte man skall lägga tre månadshyror på deponi. Det verkar som kapitalförstörelse .. ;)
Deposition ska det såklart vara. Går inte att rätta i efterhand men förhoppningsvis är det ingen som lägger sedelbuntar i deponi-rest hehe

• Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
kolla att personen inte är svartlistad hos myndigheterna.
Vad mer konkret menar du med detta. Svartlistad, på vilket sätt och av vem? Hur ska man kontrollera det? Det finns över tvåhundra statliga myndigheter och jag känner inte till att de skulle ha någon form av (gemensamt) "svartlistningsregister".

En "UC" för att kontrollera om det finns betalningsanmärkningar kan dock vara bra.

Jag menar främst Kronofogdemyndigheten. Ligger det några ärenden där som tex skatteärenden, konkurs etc.?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.