9 405 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
få tomt som gåva? Enskild egendom och gåvobrev mellan makar?
Sida 1 av 3
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Min man får en bit mark av sin mamma, den ska avstyckas från hennes fastighet. Hans mor har upprättat ett gåvobrev där det framgår att gåvan ska vara enskild egendom men att han får göra den till giftorättsgods inom äktenskapet genom ett äktenskapsförord.
Är det så det funkar? Är äktenskapsförord och gåvobrev mellan makar samma sak? Vad är mest rätt från min synvinkel egentligen? Vi ska ju ta lån och bygga hus och använda tomten som insats till viss del...
Någon med liknande erfarenheter?
Är det så det funkar? Är äktenskapsförord och gåvobrev mellan makar samma sak? Vad är mest rätt från min synvinkel egentligen? Vi ska ju ta lån och bygga hus och använda tomten som insats till viss del...
Någon med liknande erfarenheter?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Tilläggas bör, att svärmor säger att gåvan måste stå som enskild egendom i gåvobrevet till min man. Är det verkligen så?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ingen egen erfarenhet. Men jag skulle tro att det mest korrekta sättet att "upphäva" den enskilda egendomen är genom ett äktenskapsförord som stipulerar att den här tidigare enskilda egendomen skall vara giftorättsgods.
Om han istället skulle ge dig halva tomten som gåva. Då förblir halva tomten hans enskilda egendom, medan den halva du fått som gåva blir giftorättsgods. Visserligen skulle det gåvobrevet också kunna stipulera att hans gåva till dig skall bli din enskilda egendom. Men det verkar rätt mycket enklare att upphäva den enskilda egendomen.
Om han istället skulle ge dig halva tomten som gåva. Då förblir halva tomten hans enskilda egendom, medan den halva du fått som gåva blir giftorättsgods. Visserligen skulle det gåvobrevet också kunna stipulera att hans gåva till dig skall bli din enskilda egendom. Men det verkar rätt mycket enklare att upphäva den enskilda egendomen.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är inga problem att skriva ett gåvobrev som inte stipulerar något om enskild egendom.catherineb skrev:
Så länge ni är gifta så äger din man tomten, han kan sälja den, du kan inte sälja den. Om ni bosätter er på fastigheten, så kan den bara säljas om ni båda samtycker.
OM ni skiljer er och tomten är giftorättsgods så har ni båda rätt till halva värdet av den och allt annat ni äger.
OM ni skiljer er, och tomten är hans enskilda egendom, men ni har ett gemensamt ägt hus på tomten. Då blir det jätterörigt, undvik den kombinationen.
Om han dör så får ägandet liten betydelse. Om tomten är giftorättsgods, så får du först hälften genom bodelning, det är inget arv, det är din egendom. Den andra hälften ärvs av hans arvingar, vilket i normalfallet är du (ev. särkullsbarn ärver). Är den enskild egendom så får hans dödsbo hela tomten genom bodelning, men sedan ärver du dödsboets tillgångar. Där uppstår en liten skillnad om det ex. finns särkullsbarn, så ärver de i ena fallet sin andel av hans halva. I andra fallet ärver de sin andel av hela tomten. Finns det särkullsbarn, men inga gemensamma barn så ärver de alla hans tillgångar.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Borde vi alltså kunna få gåvan gemensamt? Och att den helt och hållet är giftorättsgods? Jag har läst på några sidor nu att man inte kan göra enskild egendom till giftorättsgods i ett äktenskapsförord. Är det sant, trots att det framgår i gåvobrevet att det är ok för givaren?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Men om ni nu ska bygga hus på tomten, vem ska betala huset?
Ifall fastigheten står som enskild egendom, men massor med gemensamma pengar används för att finansiera huset, är det verkligen så bra att allt detta ska bli enskilt?
För det är väl fastigheten som sådan som blir det och inte bara värdet den hade vid gåvotillfället...
Behov att låna som påverkas om ni är en eller två som äger?
Ifall fastigheten står som enskild egendom, men massor med gemensamma pengar används för att finansiera huset, är det verkligen så bra att allt detta ska bli enskilt?
För det är väl fastigheten som sådan som blir det och inte bara värdet den hade vid gåvotillfället...
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Det är just dessa frågor jag ställer mig själv också. Svärmor vill skriva tomten som min mans enskilda egendom men med tillägg att han får göra den till giftorättsgods. Man måste skriva gåvan som enskild egendom säger svärmor.Räknenisse skrev:Men om ni nu ska bygga hus på tomten, vem ska betala huset?
Men ja, vi ska ta lån tillsammans och bygga hus för gemensamma pengar. Därför försöker jag nu förstå om det inte vore bättre att vi båda får gåvan eller att min make får den utan att skriva som enskild egendom.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det verkar som det är helt fastlagt att den inte skall förbli enskild egendom när det byggs på den. Och det är viktigt. För annars kan det bli jättestruligt för alla parter.
Jag trodde att ett äktenskapsförord kan användas även för att lösa upp enskild egendom, men OM ni skall göra det, så bör du kolla det med en advokat.
Så som situationen låter så vore det troligen enklast med att givaren ger er tomten som en gemensam egendom. Men det kan finnas skäl för att givaren vill att det skall vara enskild egendom, även om det enskilda löses upp genast.
Bara som ett exempel, så kan det finnas syskon, där förhållandet är sådant att det kan finnas goda skäl att hålla gåvan enskild, då kanske givaren inte vill markera det genom att propsa på "hårdare skydd" i det ena fallet, utan lägger skyddsnivån lika. Sådant kan vara väldigt känsligt.
Jag trodde att ett äktenskapsförord kan användas även för att lösa upp enskild egendom, men OM ni skall göra det, så bör du kolla det med en advokat.
Så som situationen låter så vore det troligen enklast med att givaren ger er tomten som en gemensam egendom. Men det kan finnas skäl för att givaren vill att det skall vara enskild egendom, även om det enskilda löses upp genast.
Bara som ett exempel, så kan det finnas syskon, där förhållandet är sådant att det kan finnas goda skäl att hålla gåvan enskild, då kanske givaren inte vill markera det genom att propsa på "hårdare skydd" i det ena fallet, utan lägger skyddsnivån lika. Sådant kan vara väldigt känsligt.
Redigerat:
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Makens bror har tidigare fått en likvärdig tomt, så det kan vara orsaken precis som du skriver Hempularen. När jag läser vidare hittar jag följande info:
"Det går inte att omvandla en enskild egendom till giftorättsgods som tillkommit som arv eller gåva om det inte framgår i gåvobrevet att givaren samtycker.
Så då borde ju gåvobrevet vara OK och resten löser sig med ett äktenskapsförord som registreras hos Skatteverket?
"Det går inte att omvandla en enskild egendom till giftorättsgods som tillkommit som arv eller gåva om det inte framgår i gåvobrevet att givaren samtycker.
Så då borde ju gåvobrevet vara OK och resten löser sig med ett äktenskapsförord som registreras hos Skatteverket?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jaa. det låter ju så, jag skulle nog konsultera någon lagkunnig för säkerhets skull. En sådan här sak kan du kanske få svar på hos tingsrätten. Annars brukar de flesta advokater svara på enklare juridiska frågor gratis över telefon, tror att de är skyldiga till det. Just det här borde vara en enkel väl definierad fråga.
Man måste INTE ge det som enskild egendom. Syftet med att sätta enskild egendom är ju just att skydda mottagaren i händelse av skilsmässa.
Möjligen kan det vara så att hon skrev så till brodern och att det ska avräknas som förskott på arv och att då avsaknaden av "enskild egendom" skulle göra att gåvan för hans del bara får halva värdet eftersom halva gåvan då automatiskt blir din, dvs att din man ärver mer av det som återstår när svärmor där om "enskild egendom" inte står med.
Möjligen kan det vara så att hon skrev så till brodern och att det ska avräknas som förskott på arv och att då avsaknaden av "enskild egendom" skulle göra att gåvan för hans del bara får halva värdet eftersom halva gåvan då automatiskt blir din, dvs att din man ärver mer av det som återstår när svärmor där om "enskild egendom" inte står med.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
andersmc: ja så är det förstås. Har nästan för mig att det var så svärmor förklarade det hela. Hon har ärvt fastigheten av sin mamma, som ärvde av sin pappa. Det är en jättestor jordbruksfastighet som de vill ha kvar inom familjen.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det förekommer att folk stoppar in "konstiga" förbehåll i testamenten eller gåvobrev. Som att man ex. bara får sälja till en annan arvinge. Normalt så är sådana förbehåll inte tillåtna i fastighetsaffärer. Om du köpr en fastighet så är köpet inte giltigt ifall förbehåll av den typen finns i köpekontraktet.
Men när sådant kommer in via ett testamente (vet inte om gåvobrev) så blir det en konflikt mellan lagarna, jordabalken kolliderar med ärvdabalken. Och då vinner tydligen ärvdabalken.
Det finns exempel på människor som ärvt en del av ett fritidshus, där testamentet förbjuder försäljning annat än till någon av de andra arvingarna, och där arvingen fått ekonomiska problem, vägras att ens få socialbidrag pga. den ägda andelen. Och de övriga delägarna vägrar ta över.
Men när sådant kommer in via ett testamente (vet inte om gåvobrev) så blir det en konflikt mellan lagarna, jordabalken kolliderar med ärvdabalken. Och då vinner tydligen ärvdabalken.
Det finns exempel på människor som ärvt en del av ett fritidshus, där testamentet förbjuder försäljning annat än till någon av de andra arvingarna, och där arvingen fått ekonomiska problem, vägras att ens få socialbidrag pga. den ägda andelen. Och de övriga delägarna vägrar ta över.