6 933 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Takfirman har inte gjort besiktning
Sida 1 av 2
Bytte tak för några år sedan. I avtalet står att de ska göra en slutbesiktning, men även en besiktning 2 år efteråt. Det har inte gjorts och nu har det gått 3 år. Jag har försökt komma i kontakt med företaget, som är relativt stort, dels flera gånger per mail sedan i juni, utan svar. Ringt dem och då har den externa växeln vidarebefordrat att jag vill bli uppringt. Det har inte skett heller.
Vad göra?
Vad göra?
Har gjort det, de är aldrig där då.
Kan man skicka ett brev och säga att om de inte gör en besiktning inom en månad, så tolkar jag det som att jag kan skicka en faktura på prisavdrag på 10% av beloppet? 
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Är du säker på att avtalet föreskriver att firman skall besiktiga efter 2 år?
Det är vanligare att garantibesiktningar beställs separat av beställaren.
Det är vanligare att garantibesiktningar beställs separat av beställaren.
Ja, det står klart och tydligt i orderbekräftelsen. Besiktning efter jobbet, vilket de gjort, och sedan även efter 2 år.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej det kan du högst troligt inte göra med mindre än att ni har avtalat om att det ska göras ett sådant avdrag vid utebliven tvåårsbesiktning.M Mikaela123 skrev:
Givetvis kan du skicka en sådan skrivelse, utan att den har någon juridisk bindning, ändå och se hur företaget reagerar.
Redigerat:
Så här står det i orderbekräftelsen:
"Vi gör ALLTID en slutbesiktning innan fakturering och dessutom
en besiktning efter 2år för att säkerställa kvaliteten."
"Vi gör ALLTID en slutbesiktning innan fakturering och dessutom
en besiktning efter 2år för att säkerställa kvaliteten."
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Om det är ett relativt stort bolag så måste det ju finnas människor att få tag på.
Kontakta VD direkt. Ta reda på vad han heter, få det att låta som du känner honom när du ringer växeln. Jag lyckades få privat mobilnummer till Elit fönsters VD på det viset. Och när han fick klart för sig hur de hade skött mitt ärende så ställdes produktionen om hos en underleverantör. Det fönster de hade missat i min leverans tillverkades och levererades med en ledtid på 3 dagar, istället för 9 veckor (den ursprungliga felleveransen tog 17 veckor), och de bad om ursäkt för att det tog så lång tid som 3 dagar, det berodde som sagt på att de var tvungna att be en underleverantör pressa fram nya al profiler av en annan typ än de planerat.
Kontakta VD direkt. Ta reda på vad han heter, få det att låta som du känner honom när du ringer växeln. Jag lyckades få privat mobilnummer till Elit fönsters VD på det viset. Och när han fick klart för sig hur de hade skött mitt ärende så ställdes produktionen om hos en underleverantör. Det fönster de hade missat i min leverans tillverkades och levererades med en ledtid på 3 dagar, istället för 9 veckor (den ursprungliga felleveransen tog 17 veckor), och de bad om ursäkt för att det tog så lång tid som 3 dagar, det berodde som sagt på att de var tvungna att be en underleverantör pressa fram nya al profiler av en annan typ än de planerat.
Det är VD:s som är strulig.
Hoppas för din skull att firman inte heter Göta TakM Mikaela123 skrev:Bytte tak för några år sedan. I avtalet står att de ska göra en slutbesiktning, men även en besiktning 2 år efteråt. Det har inte gjorts och nu har det gått 3 år. Jag har försökt komma i kontakt med företaget, som är relativt stort, dels flera gånger per mail sedan i juni, utan svar. Ringt dem och då har den externa växeln vidarebefordrat att jag vill bli uppringt. Det har inte skett heller.
Vad göra?
Nix 
Oavsett vad ni avtalat om, behövs verkligen en 2 års besiktning? Är du missnöjd med något så antar jag att du redan påpekat det, iaf när det gäller ett tak?
Vad tror du takfirman kommer säga om dom kommer ut och genomför en besiktning? Troligtvis att allt är perfekt.
Vad tror du takfirman kommer säga om dom kommer ut och genomför en besiktning? Troligtvis att allt är perfekt.
