14 131 läst ·
51 svar
14k läst
51 svar
Lurendrejeriföretag
Stämmer. De plankar utseende och tom logga på skatteverket. Själva tjänsten är ju så klart värdelös, de kravlas säkert inte ens av Google. All text är så klart bara för att försöka hålla det vitt. I juridisk mening då. Knappast moraliskt.hsd skrev:
Inte enligt denna artikel:S Stefan1972 skrev:
https://www.driva-eget.se/nyheter/bluffakturor/bolagsupplysningen-forsoker-hindra-returportohamnd
Men PostNord verkar ha en tjänst svarspost direkt som bara funkar för upp till 250 g.
Alltså ... egentligen ...E erkka skrev:
Allt ska man egentligen reagera och agera på. Rent juridiskt är det tänkt så, och alltså bättre att man omedelbart bestrider eller invänder med vad det nu gäller.
Rent juridiskt finns det saker som framförallt "konkludent handlande" och "passiv avtalsbindning" (googla begreppen) som gör att det generellt är dåligt att inte agera direkt på ett missförhållande.
Att inte bestridit är aldrig någon fördel om det kommer till domstol.
Det kan gå bra ändå, men det ligger inte i den positiva vågskålen.
När det kommer till 100% skojare och kriminella blufföretag så kan det möjligen vara idé att inte alls bry sig, det är ju stor chans att de inte heller bryr sig. Deras "affärsidé" är ju inte att driva sina mål i domstol (där de troligen förlorar alla eller åtminstone de flesta) utan de vill bara utpressa pengar.
Men glöm inte att du aldrig står på plus rent rättsligt ifall du inte brytt dig, dock i vissa fall inte speciellt mycket på minus heller.
Dock anser jag att man åtminstone ska ge tillbaka i samma nivå.
En mycket uppenbar fuskfaktura ifrån ett rätt uppenbart skurkföretag kan man bestrida mycket kort och helt utan någon extra information, t.ex. skriva bestrides tvärs över och skicka tillbaka.
Ett något lite mer välputsat företag (kanske bara på ytan) kan man bestrida med texten "Ej beställt, bestrides" eller något annat lika kortfattat. Dvs en liten hint om varför man anser kravet felaktigt.
Men alla företag (och krav) som man känner att de faktiskt är typ på riktigt, även om de är felaktiga, anser jag att man bestrider på ganska korrekta vis, dock utan att gödsla på med alltför mycket information.
Det kan vara alltifrån "ej beställt" till "Tjänsten är ej fackmannamässigt utförd och inte heller färdig" som exempel.
Jag anser att man alltid i detta skede ska undvika långa omständliga resonemang om vad som är fel osv, utan (om det är en seriös motpart) bara ange skälet ganska övergripande.
Men ju mer oseriös motpart man har desto mer kan man sänka sin egen redovisning över vad felet är- ge inte de jävlarna något alls som de kan fortsätta jobba med ...
Och de absolut mest oseriösa kraven som kommer kan man kanske helt ignorera.
Det är ju synd om skurkarna kommer på det. Å andra sidan, att skicka med en pappersåtervinning till vikten 250g borde ge dem en högre kostnad iaf. Att det sedan står att priset är billigare än de 36 kr en sådan försändelse skulle kosta med vanlig inrikespost gör kanske inte så mycket, de är nog inte sugna på att betala något alls...C cpalm skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Se upp för Bolagsupplysningens nya bluff
http://www.svenskhandel.se/aktuellt...018/se-upp-for-bolagsupplysningens-nya-bluff/
Nämndes tidigare i tråden.
Svensk handels varningslista är ju en "trevlig" läsning.
http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/?page=1
Anmäl U-Security till svensk handel.
Protte
http://www.svenskhandel.se/aktuellt...018/se-upp-for-bolagsupplysningens-nya-bluff/
Nämndes tidigare i tråden.
Svensk handels varningslista är ju en "trevlig" läsning.
http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/?page=1
Anmäl U-Security till svensk handel.
Protte
Min kära moder fick hem ett paket härom dagen. Det visade sig innehålla en parabolantenn och tillbehör. Hon trodde hon pratat med det bolag hon köper tv-tjänst från och hade fått erbjudande om att sänka sitt kanalutbud och därmed avgiften. Det var naturligtvis en konkurent och kostnaden skulle bli något högre. De hade dessutom hävdat att hon nu betalar 379 kr per månad, enligt räkningarna som jag betalar åt henne kostar det 179 per månad. Hur som, jag ringde upp och efter lite dividerande hade jag sagt upp det ej ingångna avtalet. Till slut frågade jag:
Jag: Men hur är det. Måste ni inte skicka hem ett avtal som ska skrivas på nu för tiden?
Kundtjänst: Ehh, hur menar du?
Jag: Ja man kan väl inte ingå avtal per telefon längre?
Kundtjänst: Asså, vi skickar ett SMS som man svarar på och då ingås avtalet.
Jag: Jaha, hur lyckades ni med det när hon inte äger någon mobiltelefon?
Kundtjänst: Ehh, jag får kolla upp det. (Pausmusik i några minuter) Nä jag hittar inget SMS, jag får ta det med huvudkontoret. Hennes beställning är i alla fall bortplockad nu.
Han var väldigt trevlig och hjälpsam men det känns ju inte helt seriöst.
Jag: Men hur är det. Måste ni inte skicka hem ett avtal som ska skrivas på nu för tiden?
Kundtjänst: Ehh, hur menar du?
Jag: Ja man kan väl inte ingå avtal per telefon längre?
Kundtjänst: Asså, vi skickar ett SMS som man svarar på och då ingås avtalet.
Jag: Jaha, hur lyckades ni med det när hon inte äger någon mobiltelefon?
Kundtjänst: Ehh, jag får kolla upp det. (Pausmusik i några minuter) Nä jag hittar inget SMS, jag får ta det med huvudkontoret. Hennes beställning är i alla fall bortplockad nu.
Han var väldigt trevlig och hjälpsam men det känns ju inte helt seriöst.
Man får ju använda sitt omdöme lite grand också. 99.99% av dessa erbjudanden/bluffakturor är uppenbara bombmattor där skojarna skickar ut tusentals fakturor och inte har någon avsikt att följa upp de som inte betalar. Inte kan man hålla på och lägga energi på att bestrida sånt om man har viktigare saker att göra. Bestrida sånt kan man göra om det skulle komma en betalningspåminnelse, inkasso eller betalningsföreläggande. Det kommer knappast att ligga dig i fatet att fakturan inte bestridits omgående.Mikael_L skrev:
Rent juridiskt finns det saker som framförallt "konkludent handlande" och "passiv avtalsbindning" (googla begreppen) som gör att det generellt är dåligt att inte agera direkt på ett missförhållande.
Att inte bestridit är aldrig någon fördel om det kommer till domstol.
Det kan gå bra ändå, men det ligger inte i den positiva vågskålen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
