G
Vi blev i våras rekommenderade av vårt husföretag att anlita en entreprenör som skulle uppföra huset vi köpt av husföretaget. Vi var skeptiska då vi fick en dålig magkänsla efter att ha träffat entreprenören samt eftersom var svår att komma i kontakt med gällande prisuppgifter etc.
Säljaren ordande då ett besök i den stad där entreprenören var verksam (grannlänet) så vi fick träffa entreprenören samt se ett hus denne byggt. Vi skrev därefter ett entreprenadavtal med en byggfirman som skulle ansvara för markarbete, stomresning, invändiga sickerier, el och VVS.

Under våren och sommaren hade vi svårt att komma i kontakt med entreprenören. Vi lämnade meddelande hos dennes sekreterare, mejlade samt försökte ringa personen i fråga men utan framgång. Hussäljaren lovade att ta över kontakten med entreprenören men utan framgång. Vi fick inga svar på frågor om priser och tillval etc. som entreprenören ansvarade för.

För några veckor sedan blev vi uppringda av hussäljaren som meddelade att de bryter med entreprenören som dessutom ej längre går att få tag i. Vi har sedan ryktesvägen hört att personen i fråga gått in i väggen och har stora skulder.

Entreprenören har ej gjort något jobb åt oss, då vårt hus ännu ej tillverkats. Vi har i efterhand hört att vi är 3 st familjer som köpt varsitt hus, i vår kommun skall tilläggas, och där entreprenören anlitats. Enligt säljaren har en av familjerna skrivit en hävning som vi ska få ta del av och som är tänkt att mejlas till entreprenören. Vi blev även ombedda att ringa en jurist som gratis skulle svara på frågor i ärendet. Denne jurist sa att vi hade skäl för hävning då vi ej fått svar av entreprenören som dessutom ej gått att få tag i. Juristen var dock en företagsinriktad jurist som ej tar sig an privatpersoners ärenden, även om han gick med att svara på vissa frågor i ren goodwill.

Vi är nu oroliga för att det kanske inte är så enkelt som juristen fick det att låta. När vi läst om hävning på internet så verkar det som det är väldigt svårt och att man måste ha giltiga skäl.
Finns det någon som har juridisk erfarenhet och som kan bedömma om vi har giltiga skäl?
Vad bör vi tänka på när vi kommunicerar hävningen?

Vi har börjat sondera terrängen om att kontaka jurist, men då priserna är väldigt höga vill vi först skaffa mer kunskap så ev. juristkompetens används på bästa sätt.

Hemmakatten
Entreprenadföretaget har gått i konkurs. De kommer inte att åtgärda något på ett hus. Om ni har krav så vänd er till konkursförvaltaren vilket ni absolut borde göra . Och betala ABSOLUT INGENTING till det gamla bolaget eller konkursförvaltaren.
Se samtidigt efter en ny entreprenör.

Du har pm

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Entreprenadföretaget har gått i konkurs. De kommer inte att åtgärda något på ett hus. Om ni har krav så vänd er till konkursförvaltaren vilket ni absolut borde göra . Och betala ABSOLUT INGENTING till det gamla bolaget eller konkursförvaltaren.
Se samtidigt efter en ny entreprenör.
Hur vet du det?

Hemmakatten
Jag tydde TS inlägg som att entreprenören gått i KK . Oavsett så bör inte TS betala något i förskott.

Nej förskott är aldrig en bra ide.

G
Tack för era svar.
Vad jag vet har entreprenörn ej konkursat ännu även om det är högst troligt.
Vi har inte betalat nått och kommer ej göra det. Det jag undrar över är vad en hävning bör innehålla, hur den ska se ut och om de skäl jag nämnt ovan är tillräckliga som grund.

Huggan jag återkopplar till dig under morgondagen.

Att enrepenören är okontaktbar borde vara skäl nog

När det gäller ett avtal som gäller så pass stora belopp som ett husbygge, så är det värt att kontakta en egen jurist och få hjälp av denna istället för att fråga i ett forum. Nu vet jag att du skrev att du redan har fått med en del frågor gratis av en jurist, men om du betalar för hjälp så kan de be dem formulera ett brev och skicka det å dina vägnar.

Vad är ett par tusenlappar extra mot att få lugn och ro och slippa alla funderingar.

Du bör kanske även fråga juristen om hävningen skall ske med rekommenderat brev så du har mottagningsbevis.

G
Update:
Vårt avtal är ett standardavtal upprättat av konsumentverket, Villaägarnas riksförbund m.fl. som följer ABS09.

Vi har varit i kontakt med jurist och fått svar att ABS09 hänvisar till konsumenttjänstlagen. Enligt denna lag, paragraf 21, stycke 4, har vi rätt till hävning då entreprenörens frånvaro ligger till grund från att vi kan förvänta oss fel av betydelse i det fortsatta arbetet.
Juristen rekommenderade oss skicka med rekommenderat brev. Vi kommer även komplettera med mejl.

Redigerat:
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.