T Thomas Sakshaug i Järvsö skrev:
Hej
År 2004 så började jag hyra det småhus på lantbruk som min mamma äger. Jordbruksfastighet är enligt lag en näringsverksamhet och Skatteverket brukar ge anvisningar vilka blanketter som ska följa med inkomstdeklarationen
Skatteverkets K3-blankett ligger till grund för kallhyran då jag är närstående, K3 är dock numer bara ett underlag förbeställningar och ska ej med deklarationen. Det får aldrig bli ett minus på K3, men kan bli noll eller mer.

Skatteverket beräknade kallhyran, de menade att jag skulle stå för faktiska driftskostnader själv. Kallhyran sattes till 4000kr/månad med tanke på att villalån minskas över tid och så småningom försvinner helt.

Jag har före hyrestagandet bott här som inneboende mellan 1990 och 2004.

Mamma gick bort 28 maj 2018 blev 93 år gammal. Både min bror och syster är döda så deras barn hamnar enligt lag på deras respektive tredjedel.

Jag har alltså ett godkänt hyresavtal. Funderar dock kring besittningsrätt och besittningsskydd.
Mvh
Thomas
Det finns något som heter förvärvsrätt. Läste nånstans på nätet att jordbruksfastigheter från 1800-talet har förvärvsrätt, olika mellan län, och handlar om att man måste ha direkt koppling till fastigheten för att få förvärva.

https://data.kb.se/datasets/2015/02/sou/1977/1977_93(librisid_14681131).pdf

C
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.