Hej,

Vi misstänker att vi har någon form av leakage utifrån genom vår vägg i suterräng, det har tagit sig in myror, det hänger ett gäng spindlar precis vid samma ställe bakom listen och nu mätte jag upp högre fukt precis där (0.5% för byggmaterial om jag förstår mätaren rätt, i vilket fall så är det enda stället den ger utslag) samt att det verkar trivas små yttepytte fuktbaggar precis vid den vinkeln där jag tagit bort listen och sett myror komma in tidigare.

Vad gäller med garantin efter två år för detta, det känns ju som ett väsentligt fel som kan medföra stora problem med tiden om det fortsätter sippra in fukt, att det är lågt i ytskiktet inne ger ju bara en indikation på att det då rimligen lär vinnas högre grad av fukt bakom.

Hittade bland annat detta, vet inte om det är relevant samt vad som räknas som vårdslöshet, men att inte säkerställt att en vägg mot mark håller tätt kanske kan tänkas vara det vill jag tycka?

Ds 2007:008 Skydd mot fel och obestånd inom bostadsbyggandet

2.1.3 Ansvar för fel under garantitiden och efter garantitiden slut

"Där omtalas bl a följande. "Vid bedömningen av om ett fel är väsentligt kan avseende inte fästas endast vid själva felet, utan hänsyn bör även tas till vilken skada som uppkommit eller som kan befaras uppkomma. Vid väsentlighetsbedömningen bör även gälla att det skall vara fråga om ett fel som ytterst påverkar byggnadens eller anläggningens goda bestånd. Klart är att om en byggnad saknar vissa kärnegenskaper, så föreligger ett väsentligt fel. Byggnaden skall sålunda ha fungerande väggar, tak, golv och grund samt vara tät. Beror avsaknad av kärnegenskap på utförandet kan entreprenören vara ansvarig."
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Låter allvarligt. Bilder?
 
Jag tror att du behöver utreda lite bättre om det verkligen finns fukt där och i så fall var den kommer ifrån.

Angivelsen från din mätning är inget värde jag känner igen. 0,5% fukthalt är torrare än torrt (så torrt kan det inte vara).

Om du anlitar en mer professionell fuktutredare, så kan de ofta mäta på djupet också. Sedan är frågan om fukten verkligen kommer igenom väggen, det kan även vara fråga om en köldbrygga så att det blir kondens på insidan. Problemet kan ev. handla om ventilationen snarare än en läcka.
 
Spindlar är aktiva på hösten. De tar sig in överallt. Dom försvinner när tempen sjunker. Samma sak gäller för myror.
 
Att du har diverse insekter inne är inget byggfel i sig, ska du helt säkra dig från det behöver du nog gjuta in hela huset i epoxy, vilket kan vara rätt opraktiskt vid användning.

Att du har fukt på ett ställe i huset är något du behöver kolla vidare på.
Men, frågan är om fukten kommer utifrån eller innifrån.
Om du uppmätt fukt och insekterna trivs där antar jag att det är *ytan* som är fuktig. Frågan är om det är fuktigt längre in, på grund av inträngande fukt, eller om det helt enklet är kondens etc.

Kolla med ditt försäkringsbolag, de skickar ofta ut nån som kan göra en mer ingående fukt-kontroll (genom att exempelvis borra ett smalt hål bakom listen i ditt hörn och mäta fukten längre in) utan kostnad för dig.

Visar det sig att det är inträngande fukt utifrån är det aktuellt att gå vidare mot byggbolaget.

Men, om det som jag själv tror är sanolikare, att det är torrt redan några millimeter in så är det snarare frågan om att det är lite kallare i hörnet (vilket det brukar vara och knappast är ett "väsentligt fel" om du inte har byggt ett plusenergihus eller har liknande speciella villkor i ditt avtal.

Att det blir lite fuktigare så här på hösten, när luftfuktigheten i luften är hög och eldningsperioden inte *riktigt* kommit igång ännu är inte speciellt allvarligt och övergående, så snart det börjar bli kallare ute och luften torrare.
Enklaste sättet att lösa det är att införskaffa en luftavfuktare.

Ett annat sätt att diagnosticera det på är att sätta in en hygrometer i rummet och mäta temperaturen på väggen vid hörnet.
Då kan du se om den relativa luftfuktigheten i rummet i kombination med temperaturen på väggen närmar sig daggpunkten under någon tid på dygnet.
 
M Metafor skrev:
Låter allvarligt. Bilder?
Det syns inte så värt mycket, jag har plockat bort listen vid golvet sedan tidigare då myrinvasionen kom den vägen. Det är mer att det verkar finnas något väg in där, det är under jord på andra sidan, fuktbaggarna och indikationen av någon form av fukt i skivan längst ut mot rummet.
 
H hempularen skrev:
Jag tror att du behöver utreda lite bättre om det verkligen finns fukt där och i så fall var den kommer ifrån.

Angivelsen från din mätning är inget värde jag känner igen. 0,5% fukthalt är torrare än torrt (så torrt kan det inte vara).

Om du anlitar en mer professionell fuktutredare, så kan de ofta mäta på djupet också. Sedan är frågan om fukten verkligen kommer igenom väggen, det kan även vara fråga om en köldbrygga så att det blir kondens på insidan. Problemet kan ev. handla om ventilationen snarare än en läcka.
Jag har en sådan där liten mätare som man trycker in två piggar och mäter, den har två skalor, en för trä som säger lite över 10% och andra skalan som är för byggmarial som jag förstått det så blir det 0.5-0,6%.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att du har diverse insekter inne är inget byggfel i sig, ska du helt säkra dig från det behöver du nog gjuta in hela huset i epoxy, vilket kan vara rätt opraktiskt vid användning.

Att du har fukt på ett ställe i huset är något du behöver kolla vidare på.
Men, frågan är om fukten kommer utifrån eller innifrån.
Om du uppmätt fukt och insekterna trivs där antar jag att det är *ytan* som är fuktig. Frågan är om det är fuktigt längre in, på grund av inträngande fukt, eller om det helt enklet är kondens etc.

Kolla med ditt försäkringsbolag, de skickar ofta ut nån som kan göra en mer ingående fukt-kontroll (genom att exempelvis borra ett smalt hål bakom listen i ditt hörn och mäta fukten längre in) utan kostnad för dig.
Ok tack för tipsen. Det är inte myrorna och de i sig, det är det sammantagna, fuktindikatorn, fuktbaggar och precis där myrinvasionen kom ifrån samt att det är under jord på andra sidan. Det är just där det indikerar fukt också, 3dm åt andra håll är det inget och det är ju spånplatta plus gips bakom med isolering mot betong så det verkar konstigt att det skulle vara lite fuktigare precis där och inte på andra ställen nära vinkeln. Jag ska försöka mäta lite närmare och kontakta försäkringsbolaget.
 
Staffans2000
"Fuktbaggar". Vad är det för gynnare?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.