10 342 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
mäklaren skruvade på siffrorna
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Du hänvisar till ett 20 år gammalt domslut medan lagen ändrades senast för sju år sen. Har du kollat om någon relevant det av lagen har ändrats under tiden?H husmuzen skrev:Ja det är inte ett solklart case. Men mäklaren lämnade en uppgift både muntligt och skriftlig till mig som ingav förtroende till att detta var trovärdiga siffror.
Kalla mig naiv och det kanske jag är men när jag tolkar lagtext och rättsfall - så känner jag att det finns en promille chans att jag skulle få rätt om jag tog det vidare till högre instans.
Ett rättsfall jag hittade
"Om inte förr borde mäklaren i det läget ha kontrollerat säljarens uppgifter om kakelugnen, hänvisat köparen till att ta direktkontakt med säljaren eller själv reserverat sig för riktigheten i uppgiften. En mäklare måste nämligen anses ha en självständig undersökningsplikt, alternativt skyldighet att reservera sig, avseende uppgifter som är av avgörande betydelse i affären och där mäklaren med sin branschkännedom bör ha anledning att vara misstänksam."
[länk]
Observera att 25 § gäller "Om fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt". I ditt fall låter det svårt att bevisa att det har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet, och inte i god tro.H husmuzen skrev:Men mäklaren är ju förmedlare av uppgifterna. Det är ju därför man kan tillämpa lagen på "förmedlande part" dvs fastighetsmäklare.
25 §
[bild]"Om mäklaren har betalat skadestånd till köparen på grund av skada som köparen har tillfogats genom att fastigheten avviker från vad köparen har haft anledning att räkna med, kan mäklaren kräva tillbaka skadeståndet från säljaren i den mån också säljaren är ansvarig för skadan och det inte är oskäligt att säljaren i sista hand får bära detta ansvar ensam."
Har mäklaren berättat varifrån prisuppgiften kommer?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det var ett väldigt intressant "rättsfall" från ARN. Jag är förvånad att ARN tar upp detta fall. Och jag tror att fastighetsmäklarinspektionen (som är en mer relevant instans) har sagt något i stil med att en mäklare bara behöver kontrollera en säljares uppgifter om det finns anledning att misstro uppgiften.
En hälsosam inställning är att misstro ALLT en mäklare säger. Fråga säljaren direkt, och där kan du själv bedöma om det finns anledning att misstro. Men att gå vägen via en som alltid bör misstros verkar ju lite dumt.
Klicka här för att svara