Vi behöver hjälp i en samfällighet (bostadsområde) att få fram regler som ger oss rätt att forsla bort fordon (avställda "skrotbilar") som ställs upp dels på gemensamhetsytor, dels på parkeringsplatser där parkeringstiden är begänsad till 7 dygn. Vi vill också kunna tillåta uppställning av husvagnar och husbilar på anvisad plats under "säsong" (typ april till september).

Det vi behöver hjälp med är hur man utformar reglerna som sedan får läggas fram till ett årsmöte, dels hur det sedan, om reglerna antas, skall skyltas för att det ska vara rätt så att man kan bötfälla och vid behov låta bortforsla fordon.

Någon som har tips på var man kan hitta detta?

Enklast tror jag är att anlita ett parkeringsbolag. De ordnar då korrekt formulering på skyltar, och sköter indrivning av parkeringsböter, som ju är första steget även för skrotbilarna.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag skrev i en annan tråd för ett tag sen där vi tog upp just bortforslingsregler för motorfordon. Tråden handlade egentligen om en jordhög, så det var lite off topic och kanske svårt att hitta tråden igen.

Men slutsatsen var att bara vissa myndigheter för flytta på dessa fordon (om nu ägaren inte gör det). Så jag tror inte att ni kan utforma regler (och skylta) så att ni får ta bort dessa fordon utan ägarens tillstånd.
Och då är det mycket bättre att skylta med parkeringsförbud och ge 'böter'.
Dessa regler är enklare att uppfylla, och anlitar ni ett P-bolag som @hempularen föreslår, uppfyller de automatiskt alla regler.

Risken med P-bolag är väl att de vill ge så många böter som möjligt, och att ni kanske får fler böter än ni räknade med.

• Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Det är inte så många som missköter sig, men de som gör det, gör det desto mer...

När jag var ordf. i bostadsrättsföreningen för en massa år sedan, så hade vi en person som varje kväll parkerade sin Porsche precis utanför en av entréerna, visade sig vara en pojkvän till en medlem. Han monterade dessutom bort sina nummerskyltar varje gång. Det var en passage där som var märkt som brandväg. Efter en incident när en ambulans tvingades backa och köra runt kvarteret så tog vi i med hårdhandskarna.

Då skrev vi en formell varning till henne, och hotade med att förverka bostadsrätten om bilen parkerades där igen. Hon ansåg sig oskyldig, det var ju inte hennes bil. Jag påpekade att hon ansvarar för sina gäster som för sig själv. Vi hade också en diskussion om huruvida vi verkligen kunde få bostadsrätten förverkad för en sådan förseelse. Och jag höll med om att det är tveksamt, men OM vi lyckas med det så räcker det inte att sluta parkera efter ett domslut, får vi rätt i domstolen så är det försent att vidta rättelse.

Och det fungerade, bilen parkerades senare istället på gatan, ca 40m från entrén...

• Gilla
  • Wow
Maria T och 9 till
  • Laddar…
@fia_mstd PM:a mig, mkt parkeringsbevakning inom bevakningsföretaget jag jobbar på, mkt kompetens som kan svara på dina frågor.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
När jag var ordf. i bostadsrättsföreningen för en massa år sedan, så hade vi en person som varje kväll parkerade sin Porsche precis utanför en av entréerna, visade sig vara en pojkvän till en medlem. Han monterade dessutom bort sina nummerskyltar varje gång. Det var en passage där som var märkt som brandväg. Efter en incident när en ambulans tvingades backa och köra runt kvarteret så tog vi i med hårdhandskarna.

Då skrev vi en formell varning till henne, och hotade med att förverka bostadsrätten om bilen parkerades där igen. Hon ansåg sig oskyldig, det var ju inte hennes bil. Jag påpekade att hon ansvarar för sina gäster som för sig själv. Vi hade också en diskussion om huruvida vi verkligen kunde få bostadsrätten förverkad för en sådan förseelse. Och jag höll med om att det är tveksamt, men OM vi lyckas med det så räcker det inte att sluta parkera efter ett domslut, får vi rätt i domstolen så är det försent att vidta rättelse.

Och det fungerade, bilen parkerades senare istället på gatan, ca 40m från entrén...
Funkar kanske i en brf men inte i en samfällighet

harry73
fia_mstd fia_mstd skrev:
Det är inte så många som missköter sig, men de som gör det, gör det desto mer...
Samma granne som parkerade på vändplatsen?

Om ytorna det gäller är inom samfällighetens område bör det väl vara något som styrelsen kan ta beslut om. Det ska ju inte behövas ett årsmöte för det, så länge det är vettiga regler som tillvaratar medlemmarnas möjlighet till att parkera.

Fast om det handlar om att begränsa parkeringsmöjligheter, så är det nog en fråga som jag kan tänka mig kan vara känslig i en samfällighet. Och det bör nog hanteras av en föreningsstämma. Om det bara handlar om att skärpa övervakningen av efterlevande av redan gällande parkeringsregler, så håller jag med om att det är en styrelsefråga.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
PMa medlemmen Troberg och be han att bidra i tråden, jag vill minnas att han har satt sig in i regelverket för att forsla bort bilar.

Till att börja med lär ni vara säkra på det det ligger i samfällighetsföreningens ansvarsområde/mandat att hantera och besluta i sådana frågor. Vad står det i stadgarna att uppdraget och dess avgränsningar är?

• Gilla
Latitud79
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Samma granne som parkerade på vändplatsen?
Självklart ;)

harry73
Samma bilar?

harry73 harry73 skrev:
Samma bilar?
Ja... nu flyttas de mellan samfällighetens gräsmattor, samfällighetens 7-dygnsparkering och den av kommunen ägda vändzonen. 3st avställda fordon och nu även ett nytt, fjärde fordon. Det står oftast i vändzonen.

Så vi måste få in bra och riktiga regler i samfällighetens stadgar, skyltar som hänvisar till dessa och någon som har mandat att bötfälla. Finns inget i stadgarna idag utan man har förlitat sig på att folk ska göra som de ska. Vilket alla utom han gör. Samt elda på kommunen mer/igen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.