6 939 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Takfirman har inte gjort besiktning
Tycker man ska hålla ett avtal. Och svara på mail eller telefon när frågan ställs.
Absolut där är vi helt överens!M Mikaela123 skrev:
Det jag lärt mig dock; är att saker som inte är kopplade till pengar, det kommer aldrig heller att gälla. Hade det ist stått att sista 2000:- betalas efter genomförd 2 års besiktning, ja då hade man kanske haft förtroende för att det görs också.
Sant...
Jag kan inget om detta, men kan man inte se besiktningen som en del av det som ska göras i jobbet? Då borde man väl kunna be dem slutföra jobbet och om de inte vill det kan man väl (efter meddelande) ta in en annan entreprenör på deras bekostnad?
Se avtalstexten ovan.
Det jag skriver är inget annat än det som är "normalt", för kommen byggaren och besiktigar taket så är det knappast värt papperet. Hans besiktning kan ju sluta med att allt är helt perfekt även om det föreligger fel som han inte väljer att ta upp, har du då godtagit byggarens besiktning lär du knappast kunna komma och klaga senare.
Självklart så ska byggfirman svara ifall man ringer, eller ringa upp när man lämnar ett meddelande. Vill man få nya jobb eller inga alls. En missnöjd kund berättar oftast detta för alla man känner och det sprider sig. En nöjd kund tvärtom. Står det i kontraktet att det ska göras en besiktning efter 2 år, vad är det som går att misstolka.
E erkka skrev:
Vad har det med saken att göra? Firman skall slutföra jobbet, då står det besiktning efter 2 år.
Varför hitta på en egenhändig lösning? Det är som att strunta i sista fria service på en ny bil "Det kanske inte behövs"
Takfirman kanske redan har åkt förbi och besiktigat taket, det kan dom ju göra från bilen om dom vill.
Och att dra parallellen med en service på en bil är kanske inte så relevant då det handlar om två helt olika saker. Vid en service utför man visst arbete som innefattar byten och justeringar och vid en besiktning tittar man normalt bara.
Och att dra parallellen med en service på en bil är kanske inte så relevant då det handlar om två helt olika saker. Vid en service utför man visst arbete som innefattar byten och justeringar och vid en besiktning tittar man normalt bara.
Service != BesiktningT Thomas' skrev:
Givetvis ska man göra rätt för sig och utföra allt man avtalat om.
MEn vad jag menade var att om man nu märkt att nåt är fel, inte väntar man 2 år med att påpeka det? Iaf inte om det gäller yttertak. Kanske ok att vänta till en 2 års besiktning om man har klagomål på en golvlist som har dålig passning...
E erkka skrev:Service != Besiktning
Givetvis ska man göra rätt för sig och utföra allt man avtalat om.
MEn vad jag menade var att om man nu märkt att nåt är fel, inte väntar man 2 år med att påpeka det? Iaf inte om det gäller yttertak. Kanske ok att vänta till en 2 års besiktning om man har klagomål på en golvlist som har dålig passning...
Ts vill att firman följer avtalet, då skall dom utföra en besiktning efter 2 år enligt avtal.
Förstår inte varför det ”skall” vara något fel på taket för det. Har ingenting med saken att göra.
E elmont skrev:Takfirman kanske redan har åkt förbi och besiktigat taket, det kan dom ju göra från bilen om dom vill.
Det känns också som en rimlig jämförelse, att ”åka förbi och besikta”.
Varför ens försöka komma runt detta med förklaringar som ”är det ens fel på taket?”
Företaget som utfört arbetet har smitit undan sitt åtagande och har gjort ett dåligt jobb.
Klicka här för att svara