Har ett hus från 2003. Har bott där i snart 10år. Hade en auktoriserad besiktningsman som besiktigade huset när jag flyttade in. På vinden hittade han då inläckage på vindavledaren av Wellpapp (se bild) som också delvis hänger (vilket jag fattar är normalt). Dessutom så skrev han i protokollet att:
"Takboarden glipar ställvis, vilket ger risk för inläckage vid extremt väder."

Nu till frågan. Skulle sätta Solpaneler och när montören tar bort takpannorna så ser han vad han tycker att de fuskat med vindavdelaren/takpappen (se bild) Kan jag hävda detta som dolt fel? Fuktskadorna som finns är på olika ställen i undertaket men de har inte blivit värre under de nästan 10 åren vi bott i huset.

• Vattenfläckar och glipande takboard på en vind, indikation på tidigare läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tak med lyft takpanna som avslöjar underlagstak med potentiellt dåligt monterad vindavledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är det inte precis det som din bes. man konstaterade då för nästan 10 år sedan?

Då kan det ju inte vara ett dolt fel, om du kände ju till det redan vid köpet?

• Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Visst kände jag till fukten på insidan. Men iom att besiktningsmannen skrev att det var pga extrem väderlek det kommit in vatten och att besiktningsmannen sa till mig då att det var normalt som det såg ut så trodde jag på det. Han kollade aldrig vindavdelaren från takhållet dvs under takpannorna. Det är ju det som är orsaken. Att de inte gjort detta ordentligt. Det har säkert varit så sen taket byggdes. Jag får såklart leva med att det ser ut såhär. Det ända kag undrar om man rent juridiskt har någon som helst chans att få det som ett dolt fel? Känns ju fel att inte kolla upp det.

H hempularen skrev:
Men är det inte precis det som din bes. man konstaterade då för nästan 10 år sedan?

Då kan det ju inte vara ett dolt fel, om du kände ju till det redan vid köpet?

Nej tyvärr. Iom att noteringar finns av bes.man skulle ni kollat upp mer nogrannt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Toblin77 Toblin77 skrev:
Jag får såklart leva med att det ser ut såhär.
Eller så kan du ju lyfta av pannorna. Justera det ("limma", spika?). Och sen ha ett helt tak?

K
Inte en chans att du får igenom det.

Det är klart att jag kan det om jag vill. Fast masonitskivan eller vad set nu för material bågnar på insidan och har fuktfläktar på sig (som du ser på bilderna) så då hade jag nog bytt den. Dessutom har du läkt du måste ta bort först. Problem jag har nu är att jag installerar solceller över halva mitt tak ungefär vilket för detta mer tidskrävande. Dessutom har man jobb och 3 barn så var finns den tiden? Någon som har en ide bad det kostar att byta på ett enplanshus på 150 kvadrat?

Appendix Appendix skrev:
Eller så kan du ju lyfta av pannorna. Justera det ("limma", spika?). Och sen ha ett helt tak?

• Gilla
Malena12
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är nog absolut det minst tidskrävande och det billigaste. Frågan är vad för lim man skulle kunna använda? Själva takstolarna har ingen röta eller fukt vad jag kan se.

Nej du har ingen chans i världen att driva detta som doldt fel.
Egentligen borde du skämmas att ens tänka tanken.
Det är ditt hus du har bott där 10år.
Dra på dig brallorna och fixa :)

Dolt fel är inget som kommer betala ett nytt tak åt dig eller nått sånt det är helt lönlöst att driva

T TheGame skrev:
Nej du har ingen chans i världen att driva detta som doldt fel.
Egentligen borde du skämmas att ens tänka tanken.
Det är ditt hus du har bott där 10år.
Dra på dig brallorna och fixa :)

Dolt fel är inget som kommer betala ett nytt tak åt dig eller nått sånt det är helt lönlöst att driva
Jag precis som så många andra är lekman och ville bara kolla och var nyfiken på hur det ska se ut. Det är nog ganska många (mig inkluderad) som är alldeles för blåögda när de köper hus. Verkar också som om besiktningsmännen skriver bort det mesta av ansvaret för sitt jobb.

T
Toblin77 Toblin77 skrev:
Jag precis som så många andra är lekman och ville bara kolla och var nyfiken på hur det ska se ut. Det är nog ganska många (mig inkluderad) som är alldeles för blåögda när de köper hus. Verkar också som om besiktningsmännen skriver bort det mesta av ansvaret för sitt jobb.
Det är det som gör att man som säljare går omkring och oroar sig i tio år...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.