Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Jag är sådär tråkig att jag kan förstå alla parter. Om TS nyttar en p-plats (dedikerad eller inte) för vad som i praktiken är uppställning av husbilen långa perioder (som nu under vintern kanske) har jag en ganska stor förståelse för att de som har platserna bredvid exempelvis kan känna att det är hopplöst att parkera då husbilen tar upp i det närmaste hela rutan i bredd och gör det svårt att stå bredvid. Motsvarande situation med en vanlig bil skulle nog störa mindre, då den med marginal håller sig inom rutan (om man står vettigt).
Samtidigt är det inte svårt att förstå TS känsla av att bara bruka det han har rätt till, sin/en parkeringsplats.
Med det sagt lutar jag åt att föreningen sannolikt har rätten på sin sida, eller i alla fall inte är helt snett ute. Man får inte bruka en parkeringsplats till vad som helst, så är det uppställning snarare än parkering så är det troligt att det ligger utom det avtalade användningsområdet. Vad som är uppställning är lite luddigt, men det är förstås längre än några dagar, men den typen av tidsuppgift ska vi kanske ta med en nypa salt. Står husbilen stilla från oktober till mars skulle jag säga att det är uppställning och inte parkering. Används den några gånger i månaden skulle jag säga parkering. Var gränsen går däremellan, tja, vem vet. Kanske har TS en egen moralisk uppfattning om ifall det han gör är att parkera eller att vinterförvara husbilen.
Samtidigt är det inte svårt att förstå TS känsla av att bara bruka det han har rätt till, sin/en parkeringsplats.
Med det sagt lutar jag åt att föreningen sannolikt har rätten på sin sida, eller i alla fall inte är helt snett ute. Man får inte bruka en parkeringsplats till vad som helst, så är det uppställning snarare än parkering så är det troligt att det ligger utom det avtalade användningsområdet. Vad som är uppställning är lite luddigt, men det är förstås längre än några dagar, men den typen av tidsuppgift ska vi kanske ta med en nypa salt. Står husbilen stilla från oktober till mars skulle jag säga att det är uppställning och inte parkering. Används den några gånger i månaden skulle jag säga parkering. Var gränsen går däremellan, tja, vem vet. Kanske har TS en egen moralisk uppfattning om ifall det han gör är att parkera eller att vinterförvara husbilen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Är inne på Nötegårdsgubbens linje. Finns flera sidor med en gråzon av tolkning i mitten. Både juridiskt sett och moraliskt sett.
Ifall det är brist på parkeringsplatser tillkommer ytterligare en aspekt som handlar om hur man ska göra beslut/prioriteringar om den gemensamma markanvändningen. Kanske dedikerade parkeringsplatser för vissa och lång tid av köande för andra ska ersättas med annat system t.ex. Eller att villkoren för att få ha dedikerade platser ska skärpas. Eller...?
Sen kan man fundera kring samfällighetens syfte också. Om den primärt är parkering för bostadsändamål så kan det diskuteras om "husbehovsparkering av personbilar" kan har högre dignitet pga. det. Och om "uppställning av andra fordon" tom kan riskera att hamna utanför.
Personligen skulle jag ha mycket högre tröskel innan jag ifrågasatte en sällan brukad personbil än en husbil. Även om det går månader mellan att den körs så finns en annan praktisk funktion i att kunna ha tillgången som jag ser som mer grundläggande knuten till boendefunktionen.
Beror lite på vad för upplåtelse av P-platsen TS har och hur den är reglerad, vad som faktiskt kan genomdrivas och hur. Det kan man nog inte svara helt klart på utan att läsa stadgar, avtal m.fl. dokument i detalj.
Ifall det är brist på parkeringsplatser tillkommer ytterligare en aspekt som handlar om hur man ska göra beslut/prioriteringar om den gemensamma markanvändningen. Kanske dedikerade parkeringsplatser för vissa och lång tid av köande för andra ska ersättas med annat system t.ex. Eller att villkoren för att få ha dedikerade platser ska skärpas. Eller...?
Sen kan man fundera kring samfällighetens syfte också. Om den primärt är parkering för bostadsändamål så kan det diskuteras om "husbehovsparkering av personbilar" kan har högre dignitet pga. det. Och om "uppställning av andra fordon" tom kan riskera att hamna utanför.
Personligen skulle jag ha mycket högre tröskel innan jag ifrågasatte en sällan brukad personbil än en husbil. Även om det går månader mellan att den körs så finns en annan praktisk funktion i att kunna ha tillgången som jag ser som mer grundläggande knuten till boendefunktionen.
Beror lite på vad för upplåtelse av P-platsen TS har och hur den är reglerad, vad som faktiskt kan genomdrivas och hur. Det kan man nog inte svara helt klart på utan att läsa stadgar, avtal m.fl. dokument i detalj.
Nej, det är just detaljerna om upplåtelsen vi saknar från TS. Om det är en dokumenterat dedikerad parkeringsplats, eller om det är en parkering som idag saknar formell reglering, men där vissa av hävd tycker att platsen framför deras garage är deras.
Klicka här för att svara