Hej! Det är så att mina föräldrar vill ge bort deras fastighet till mig och de ska isf bo i en mindre stuga/hus som ligger på tomten. Min fundering är hur man ska gå till väga på bästa sätt? Jag bor idag i en hyresrätt och om de skriver över huset på mig så ska jag också ta över de lån som finns på huset. Vi kommer även att behöva utöka lånet för att bygga ut. Är det någon här som har erfarenhet av detta?
Jag har i nuläget svårt att få ta bolån trots att jag har en fast anställning och inga anmärkningar. Kan det vara mig till hjälp att få ta bolån om jag blir ägare till en fastighet, som då kan ses som en säkerhet?

I princip blir det lättare när du står som ägare till en fastighet men banken kommer i första hand att ta hänsyn till din inkomst samt lånen du tar över. Värdet på fastigheten spelar idag mindre roll än tidigare när det gäller belåningen.

T
Har du fler syskon,? då kommer arvsrätten in om ni får för förmånligt pris,

Charlottepaulamaria Charlottepaulamaria skrev:
Jag har i nuläget svårt att få ta bolån trots att jag har en fast anställning och inga anmärkningar. Kan det vara mig till hjälp att få ta bolån om jag blir ägare till en fastighet, som då kan ses som en säkerhet?
Hur menar du? Man måste alltid ha en fastighet, eller bostadsrätt som säkerhet för ett bolån.

Eller menar du att du inte har haft tillräckligt hög kontantinsats?

Vad är det du ska få? Är fastigheten högt belånad är ju gåvan ganska liten, är den lågt belånad (och värdefull) är den större. Du kommer också att få dina föräldrar som hyresgäster, hur ska det hanteras? Ska de betala hyra, ska de eller du ansvara för drift och underhåll av deras bostad? Hur blir det när de blir äldre? Och vad händer med dem om du inte klarar av ägandet, utan måste sälja fastigheten?

Det finns några saker att reda ut. Och allt det kan vara knepigt nog om du är ensambarn. Har du hel- eller halvsyskon att ta hänsyn till blir det än mer komplicerat.

P
Är du ensambarn?
Varför har du svårt att få lån idag?
Hur mycket klarar du av att amortera?

Som tidigare nämnts om du har syskon kan huset räknas som förtida arv och dina syskon kan behöva kompenseras.

Banken behöver göra en lånebedömning på dig om du ska ta över något lån som finns på fastigheten. Banken kan också ställa andra krav på dig än dina föräldrar dvs kräva amortering upp till 2%

Banken kommer att titta på två saker huvudsakligen:
- Belåningsgrad av fastigheten. Är den tillräckligt låg jämfört med marknadsvärde för att det ska finnas en säkerhet?
- Lånesumman. Ryms totalbeloppet av lån (befintligt+ombyggnad) i en boendekalkyl för dig?

Det är inte en möjlighet att föräldrarna fortsätter att äga, och att du hyr?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.