”Samfällighet”? Att vi skulle vara med och finansiera lekplatsen var helt enkelt ett villkor för att vi skulle ”få” köpa på området. Stod allt detta att läsa i husannonsen? Svar: nej.

Såhär var det: Vi var villiga att köpa huset och vänta tills det blev klart.

Fast det skulle ta tid och bli rätt dyrt. Tomtmarken tog ju en dryg del av potten iofs. Så nog hade kommunen, tomtsäljarna, fått sitt. Tyckte vi. Men inte dom. För plötsligt fick vi veta, att om vi skrev på kontraktet så blev vi automatiskt medlemmar i en ”samfällighet” med syfte att finansiera och ta hand om en lekplats på området. Vad det skulle komma att kosta, nu och i framtiden, fanns det inga siffror på!

Och kolla här: Det gick inte att tacka nej till det ”medlemskapet”. Tvångsmedlemskap i samfällighet…

P.s Köpte vi? Hehe.

Hemmakatten
Det är väldigt vanligt att det finns samfälligheter i villaområden. För både lokalgator, gångvägar, sopstationen, grönområden och även lekplatser.

Hur många fastigheter blir det i samfälligheten? Ju fler, desto mindre kostnad men samtidigt fler områden att sköta. En lekplats har kanske en avskrivningstid på 10 år som fördelas ut.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Inget konstigt alls med det. En samfällighet är något som är skapat för att hela området/anslutande fastigheter r gemensamt ska ta hand om och bekosta gemensamma intressen som alla får nyttja. Det är dessutom inte ni som är medlemmar i samfälligheten utan det är fastigheten som är det så det är inte så att ni blir tvingade att gå med i föreningen vid köp eftersom fastigheten redan är medlem. Däremot blir ni betalningsskyldiga då det är ni som äger fastigheten och ni har även rösträtt enligt antingen mötets fastställda röstlängd eller efter andelstal.
Om det inte är en väldigt gammal samfällighet (vilket det inte verkar vara med tanke på att ni verkar ha köpt nybygge från kommunen) så finns all info om alla samfälligheter som belastar fastigheten hos Lantmäteriet så det är enkelt att kolla upp. Dock bör säljaren upplysa om detta innan kontrakt skrivs.

Är det så att det är ett helt nybyggt områden med en ny samfällighet skapad för att sköta lekplatserna så är det inte så konstigt att de inte har en budget i dagsläget. För det är antagligen så att samfälligheten är skapad men inte startas upp ordentligt förrän många av fastigheterna är sålda. Detta för att ni, tillsammans med era grannar, ska få bestämma hur området ska utformas och skötas och därmed även budgeten och medlemsavgiften

• Gilla
MarcusMolander och 4 till
  • Laddar…
B banjoatte skrev:
”Samfällighet”?/.../Stod allt detta att läsa i husannonsen? Svar: nej.
Det var väl synnerligen oansvarigt av er att köpa en fastighet utan att veta vilka samfälligheter den var ansluten till och vilka servitut den var belastad med.

För övrigt har jag mycket svårt att tro att det inte stod i prospektet om ni köpte via mäklare, även om det hur som helst faller under er egen undersökningsplikt.

• Gilla
bling och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hemmakatten
Nu var det iofs så att TS INTE köpte fastigheten när han fick reda på att det finns en samfällighet.

Fastigheterna var/är ett av kommunen nybildat område, så möjligt att samfälligheten inte ens är registrerad. Men bra att TS läste dokumenten från kommunen noga och kunde avstå köp.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var väl synnerligen oansvarigt av er att köpa en fastighet utan att veta vilka samfälligheter den var ansluten till och vilka servitut den var belastad med.

För övrigt har jag mycket svårt att tro att det inte stod i prospektet om ni köpte via mäklare, även om det hur som helst faller under er egen undersökningsplikt.
Mäklaren nämnde det i förbifarten. Så därför backade vi ur efter övervägande.

S hjulia skrev:
Inget konstigt alls med det. En samfällighet är något som är skapat för att hela området/anslutande fastigheter r gemensamt ska ta hand om och bekosta gemensamma intressen som alla får nyttja. Det är dessutom inte ni som är medlemmar i samfälligheten utan det är fastigheten som är det så det är inte så att ni blir tvingade att gå med i föreningen vid köp eftersom fastigheten redan är medlem. Däremot blir ni betalningsskyldiga då det är ni som äger fastigheten och ni har även rösträtt enligt antingen mötets fastställda röstlängd eller efter andelstal.
Om det inte är en väldigt gammal samfällighet (vilket det inte verkar vara med tanke på att ni verkar ha köpt nybygge från kommunen) så finns all info om alla samfälligheter som belastar fastigheten hos Lantmäteriet så det är enkelt att kolla upp. Dock bör säljaren upplysa om detta innan kontrakt skrivs.

Är det så att det är ett helt nybyggt områden med en ny samfällighet skapad för att sköta lekplatserna så är det inte så konstigt att de inte har en budget i dagsläget. För det är antagligen så att samfälligheten är skapad men inte startas upp ordentligt förrän många av fastigheterna är sålda. Detta för att ni, tillsammans med era grannar, ska få bestämma hur området ska utformas och skötas och därmed även budgeten och medlemsavgiften
Om det blir ett husköp så blir det inte med ansvar för en lekplats. När ens egna barn är vuxna och utflugna.

Fairlane
Samfällighet är som nämnts vanligt på många platser så TS bör nog vara beredd på det i fortsättningen.

Där mina föräldrar bor så finns en samfällighet som sköter vägar, lekpark och tv. En ny granne valde att inte betala "jag vill inte vara med. Jag kan skotta själv utanför min tomt, jag kan ha egen parabol och mina barn kan leka hemma". Smidig lösning tills inkassofakturan kom...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Samfällighet är som nämnts vanligt på många platser så TS bör nog vara beredd på det i fortsättningen.

Där mina föräldrar bor så finns en samfällighet som sköter vägar, lekpark och tv. En ny granne valde att inte betala "jag vill inte vara med. Jag kan skotta själv utanför min tomt, jag kan ha egen parabol och mina barn kan leka hemma". Smidig lösning tills inkassofakturan kom...
Så därför gäller alltså att alltid kolla först. Om man man inte vll köpa ett hus med samfällighet. Dessutom är ju en ännu icke inrättad samfällighet en okänd kostnad tills dess att byggnationen är färdig.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jo, man blir tvingad vare sig man vill eller inte.
Jag bor i ett radhusområde, vi är en bostadsrättsförening och äger idag hela området ink vår väg. Det finns en liten gångväg, ca 100 meter lång från området som kommunen äger, men slutade underhålla för 10 år sen.
Om några år ska det byggas ett nytt område bredvid i öster med villor, då ska det samtidigt dras en gång och ridväg söder om vårt område som ska anslutas till vår bilväg i väster.
Vägarna i villaområdet, gång/ridvägen och den lilla gångvägen ska bli en samfäld, vilken vi kommer bli tvingade in i.

Nesligt.

En samfällighet kan ju skapas senare också, utan att du har blivit informerade i förväg. Det är inga konstigheter med det.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
B banjoatte skrev:
Mäklaren nämnde det i förbifarten. Så därför backade vi ur efter övervägande.
Det var väl bra att ni fattade ett överlagt beslut, även om jag har svårt att förstå att en samfällighet med en lekplats är en dealbreaker för ett bostadsköp. Men det är klart, är det bara nästan rätt i övrigt också kan det förstås vara det som får det att väga över.

H hempularen skrev:
En samfällighet kan ju skapas senare också, utan att du har blivit informerade i förväg. Det är inga konstigheter med det.
En intressant poäng, men hur många samfälligheter kan skapas tvångsvis? Vägar, absolut, men en lekplats likt i TS fall? Det kräver nog enighet vilket väl enklast fås på just det beskrivna sättet, att samfälligheten skapas före det att fastigheterna säljs.

B banjoatte skrev:
Så därför gäller alltså att alltid kolla först. Om man man inte vll köpa ett hus med samfällighet. Dessutom är ju en ännu icke inrättad samfällighet en okänd kostnad tills dess att byggnationen är färdig.
Vill ni köpa hus i ett "villaområde" är det nog svårt att lyckas hitta ett område utan samfälligheter då många åtminstone har en samfällighet för vägen/vägarna i området. Det är inte helt ovanligt att det även finns någon typ av grönområden som en samfällighet tar hand om. Så min gissning är att om ni inte har väldig tur så får ni antingen leta hus inne i stan eller hus på landet som ligger lite mer avsides (inte i ett villaområde) precis vid en av kommunen/statens vägar

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En intressant poäng, men hur många samfälligheter kan skapas tvångsvis? Vägar, absolut, men en lekplats likt i TS fall? Det kräver nog enighet vilket väl enklast fås på just det beskrivna sättet, att samfälligheten skapas före det att fastigheterna säljs.
Finns det mark tillhörande området (gissar att det är vanligt om det finns DP) så kan det vara så att den sköts av en ideell förening och den kan inte tvinga fram medlemskap. Är det sen en enda person som begär att det ska skapas en samfällighet så måste Lantmäteriet skapa en och då tas alla fastigheter med som anses kunna ha nytta av grönområdena och den nya samfälligheten. Detta är nog inte så troligt att det kan hända i ett relativt nytt område då en samfällighet för grönområden, gemensamhetsanläggningar och vägar troligen skapas i samband med DP. I äldre områden däremot så kan det hända då det inte är säkert att det skapades en samfällighet för detta utan det kan ha skapats någon annan typ av förening istället.

Så är det hos oss. Grönområdena började de boende sköta om genom en egen sammanslutning (ingen förening) på 70-talet och i mitten på 00-talet kom de på att de kanske borde registrera en förening så att de kunde ha ett bankkonto och då blev det en ideell förening. Nu har det varit uppe på tapeten att göra om det till en samfällighet när styrelsen insåg att det inte går att tvinga någon att vara med i en ideell förening och inte heller tvinga dem att betala för sitt nyttjande av vatten. Så man kan vägra vara med och därmed inte behöva betala en krona för sin vattenförbrukning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.