3 696 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Hur göra vid skilsmässa?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaaa.. Många mäklarfirmor erbjuder gratis värdering. Men man bör tänka på att det är ett marknadsföringsverktyg de har. De gör det för att de vill få uppdraget att sälja.Humlo skrev:
Det innebär att i någon mån kommer värderingen att påverkas av hur de tror att de får störst chans att kapa åt sig uppdraget. Det innebär ex. att i fall där en part vill bo kvar, så kommer mäklaren att försöka få upp värderingen så högt att den personen inte har råd att lösa ut sin partner. Fastigheten kommer då ut på marknaden, och mäklaren hoppas att få uppdraget. Sedan finns det alla möjligheter att priset efter försäljningen blir avsevärt lägre än "värderingen".
Om man anlitar en mäklare som värderingsman, han får betalt för uppdraget, så minskar risken för den här typen av beteende. Jag tror att man bör vara väldigt försiktig med att diskutera för mycket med "värderingsmannen". I stil med att bara värderingen inte går över 3 milj, då har jag råd att bo kvar. Det ökar nog risken att värderingen komme att läggas en bit över 3 milj. Utan betala för att få ett värde, och gå inte in på onödigt mycket detaljer om hur ni tänker. Den diskussionen kan man ha med banken om man är den som vill behålla huset.
När man pratar med en mäklare så får man aldrig glömma att det är en säljare. Men många har missuppfattat vad en mäklare säljer. De säljer inte hus och bostadsrätter. De säljer tjänsten att sälja hus/bostäder. Det viktiga för mäklaren är att få uppdraget, vad det sedan blir för resultat i försäljningen av bostaden är av mindre intresse.
Hej
Jag fick tre skriftliga värderingar av olika mäklare gratis. Skillnaden mellan dem var förvånansvärt liten med tanke på hur "udda" mitt hus är. så någon relevans måste siffran ha. Ett grannhus såldes nyligen, priset där antyder att mäklarnas värdering inte var för hög i alla fall.
Jag fick tre skriftliga värderingar av olika mäklare gratis. Skillnaden mellan dem var förvånansvärt liten med tanke på hur "udda" mitt hus är. så någon relevans måste siffran ha. Ett grannhus såldes nyligen, priset där antyder att mäklarnas värdering inte var för hög i alla fall.
Klicka här för att svara