Byggahus.se

Parkeringsplats

1. L
    Medlem Nivå 1
    Jag bor i en samfällighet där styrelse har beslutat att bilarna som står på parkeringen måste användas var och varannan dag jag har ett garage och en parkeringsplats jag har en husbil registrerad som personbil som står på parkeringena anväder den med jämna mellanrum. Enligt byggherrens beslutat är det en biluppstälnlngsplats
    Har en styrelse rätt att besluta om detta

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Hyr du en parkeringsplats ?

3. D
    Medlem · Nivå 20
    Vad har byggherren med saken att göra?
    Det stämmer visserligen att det är skillnad på parkering och uppställning. Men om bilen inte är avställd och du använder den så är det inte uppställning.

4. H
    Medlem · Nivå 6
    Hur gör man om man blir sjuk eller åker på semester en 14 dagar ang att bilen ska användas var å varannan dag.
    Märkliga regler som gör att det skapas otrivsel i området

5. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Kan tänkas att föreningen anser att dessa platser är tänkta för gäster och tillfällig parkering och då inte veckoparkering. Inte svar på frågan om de får ställa dessa krav men en fundering om anledning.

6. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Styrelsen är ju utsedd av medlemmarna att ta beslut och har rätt att besluta om detta om det inte begränsas av stadgarna.
    Vart kommer byggherren in?

7. C
    Medlem · Nivå 16
    Man kan väl misstänka att styrelsens beslut är föranlett av att parkeringen på något sätt inte fungerat.

Vet av egen erfarenhet att just husbilsuppställning är ett perfekt sätt att skapa osämja. Uppställning 9 månader om året, skrymmande fordon som tar plats och kanske skymmer någons utsikt, gemensam el utnyttjas för underhållsvärme över hela vinterhalvåret, osv. Jag har full förståelse för att den som äger en husbil behöver någonstans att ställa den, men jag tycker det är trist att en del inte inser att det finns många platser som är mindre lämpade för detta ändamål.

Huruvida styrelsen sedan formellt har rätt att ställa detta krav har jag ingen uppfattning om, men man kan ju misstänka att de känner sig tvugna att ta fajten på något sätt.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Nej det ingår i mitt boende
    Är ett friköpt radhus där vi har ett garge och en parkering

9. L
    Medlem Nivå 1
    Vid bygget av området ställer vissa krav på vad samfällighet skall göra

10. L
    Medlem Nivå 1
    Har en parkering och ett garage som ingår i mitt boende några som är avundsjuk

11. B
    Allvetare · Nivå 7
    Det intressanta är om styrelsen kan fatta sådana beslut.

12. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Ja, styrelsen kan ta fram ordningsregler som beslutas på en stämma.
    Vi har sådana, där det bla står att husvagnar, husbilar, lastbilar mm inte får parkeras/ställas upp i området.

13. D
    Medlem · Nivå 20
    Jag är skeptisk till att det är okej. Uppställning förstår jag, men parkering tror jag inte att man kan hindra.

14. K
    Medlem · Nivå 8
    Det känns som det saknas lite information här.
    Är det en dedikerad parkeringsplats? Dvs, står det i samfällighetsreglerna att man har en specifik plats och är den märkt med nummer eller annat?
    Anledningen att jag frågar är att jag bodde i radhus med samfällighet. Vi hade varsitt garage.Framför varje garage fanns det en parkeringsplats. Dessa platser var till fritt förfogande, och var inte uppmärkta, men det fanns en del boende som var av åsikten att det hörde exakt en dedikerad plats till varje garage. Den skulle utnyttjas enbart av ägaren då.
    En granne blev sjövild om någon hade parkerat på platsen framför hans garage. Det var ju aldrig så att det var brist på P-platser förutom när dagiset bredvid hade luciafirande.
    Om man återgår till frågan, är det väl nog så att samfälligheten antagligen kan anta regler för hur länge man får ha bilen uppställd/parkerad. Kommer de på något som "var och varannan dag" får man väl anta att många vill byta ut styrelsen.

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är ju många hushåll som håller seg med två bilar, för att en familj med två vuxna skall klara sina dagliga transporter.
    Hur gör ni då?