Om svärmodern och hustrun kunde lukta sig till problemen så tätt inpå inflytt skulle jag tro att det blir mycket svårt att hävda att felet inte var upptäckbart, tyvärr.O OMJ skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Jag tycker att du misstolkar tråden.Staffan2000 skrev:
Er fråga är typisk för yngre som köper sitt första hus. Vem skall betala reparationerna? Säljaren, försäkringsbolaget, kommunen, osv... Att de själva har ett ansvar för sitt eget hus, faller dem inte in. Skall man hårddra det, har de flesta bara bytt hyresvärd, från ett bostadsbolag till en bank. Skillnaden är att banken inte skickar ut "någon" som fixar felet, och står för kostnaderna. Denna villfarelsen är grunden till mången byggahusfrågeställning.
I ert fall, har skadan eskalerat. Men likt övriga anser jag av vad man kan se av bilderna, att det nog funnits tecken på röta, även innan väggen revs. Så försök få säljaren att betala en del av kostnaden. Vägrar denne? "Dra det inte till domstol"'.
Staffan
Det är väl minst sagt rimligt att man försöker ta reda på om antingen någon försäkring man har, eller regler runt husköp kan hjälpa när man hittar ett oväntat fel efter köp?
Att undersöka vilka oväntade hjälpkanaler som kan finnas, är ju inte detsamma som att tycka att någon annan skall ta ansvar för mitt liv.
För en del år sedan hade jag en kollega. Värmepannan rasade kort efter köp av fastigheten. Han fick till sin egen stora förvåning ut typ 10 000 på villaförsäkringen, pannan var 30 år. Det vore väl himla dumt om han inte hade frågat?
Jobb och material för under 10 tusen. Fönster skulle du ändå byta.
Jämför med att ta ledigt (förlorad arbetsinkomst), prata med advokat och betala denna.
Sedan att kanske ändå få stå notan pga undersökningsplikt det kanske tredubbla.
Man får vara hyfsat säker på att vinna för att driva sin rätt.
Jämför med att ta ledigt (förlorad arbetsinkomst), prata med advokat och betala denna.
Sedan att kanske ändå få stå notan pga undersökningsplikt det kanske tredubbla.
Man får vara hyfsat säker på att vinna för att driva sin rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Håller med Kest, även om jag misstänker att det kan bli lite dyrae än 10 000, om man inte gör någonting överhuvudtaget av det själv.
Men det kan vara läge att anmäla till säljaren att man har hittat ett dolt fel. Och föreslå någon lämplig uppdelning av kostnaden. Många säljare väljer att betala mer eller mindre frivilligt. De vill inte heller strula med advokater osv. Så så länge man håller sig till rimliga krav, och säljaren är någorlunda vettig och rationell, så kan det räcka med ett samtal, och en redovisad kostnadsberäkning, och kanske föreslå en fördelning i stil med 50/50.
Om jag vore säljare i det här läget skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att vara med och betala till en nivå som jag uppfattar som rimlig. Ser man att köparen skriver upp värdet av skadan, eller på annat sätt ställer orimliga krav, så skulle jag nog tvärvägra, iallfall i första skedet.
Men det kan vara läge att anmäla till säljaren att man har hittat ett dolt fel. Och föreslå någon lämplig uppdelning av kostnaden. Många säljare väljer att betala mer eller mindre frivilligt. De vill inte heller strula med advokater osv. Så så länge man håller sig till rimliga krav, och säljaren är någorlunda vettig och rationell, så kan det räcka med ett samtal, och en redovisad kostnadsberäkning, och kanske föreslå en fördelning i stil med 50/50.
Om jag vore säljare i det här läget skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att vara med och betala till en nivå som jag uppfattar som rimlig. Ser man att köparen skriver upp värdet av skadan, eller på annat sätt ställer orimliga krav, så skulle jag nog tvärvägra, iallfall i första skedet.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tur att det finns folk som du.H hempularen skrev:Håller med Kest, även om jag misstänker att det kan bli lite dyrae än 10 000, om man inte gör någonting överhuvudtaget av det själv.
Men det kan vara läge att anmäla till säljaren att man har hittat ett dolt fel. Och föreslå någon lämplig uppdelning av kostnaden. Många säljare väljer att betala mer eller mindre frivilligt. De vill inte heller strula med advokater osv. Så så länge man håller sig till rimliga krav, och säljaren är någorlunda vettig och rationell, så kan det räcka med ett samtal, och en redovisad kostnadsberäkning, och kanske föreslå en fördelning i stil med 50/50.
Om jag vore säljare i det här läget skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att vara med och betala till en nivå som jag uppfattar som rimlig. Ser man att köparen skriver upp värdet av skadan, eller på annat sätt ställer orimliga krav, så skulle jag nog tvärvägra, iallfall i första skedet.
Själv hade jag sagt "see you in court"
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Beror väl på... som säljare vill man inte betala nånting till köparen. Det är köparen som vill ha pengarna. Alltså han som får gå via rätten. Jag är mer kompis med mina pengar än med köparen. Däremot är jag mer kompis med mina kompisar än med mina pengar.Staffan2000 skrev:
Så jo jag kan vara riktigt jävlig. Men det är när någon bråkar om mina pengar.
Då kan kan jag trösta er med att jag skulle inte själv som köpare försöka få pengar för eventuellt dolda fel. Inte ens ett badrum som var felaktigt. En process kostar för mycket både ekonomiskt och psykiskt. Det är inte värt det. Att ringa säljaren och bråka om mindre saker skulle jag aldrig göra.
Kanske därför jag har svårt att rekommendera andra att göra det.
Klicka här för att svara
