Hej, hittade denna tjusiga rördragningen i badrummet efter att ha tagit bort duschhörnan...
Huset renoverades 2017-18
Exponerad rördragning längs badrumsgolvets kant med losstaget mörkert kakel och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack& mvh R.

• Wow
1
  • Laddar…
Ser ju inte så väldans dolt ut...
Snarare amatörmässigt....
Något kvalitetsdokument från en våtrumsfirma lär inte finnas så jag tror det bara är att gilla läget..
Det bör ju se ungefär lika amatörmässigt ut i hela badrummet?
Bara att planera för att renovera om...

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret

R R.H.H skrev:
Hej, hittade denna tjusiga rördragningen i badrummet efter att ha tagit bort duschhörnan...
Huset renoverades 2017-18
[bild]
Tack& mvh R.
Vad menar du/ni med renovering?
Många jobb man är på så tycker dom att renovering är, målat om/bytat lister.
Vem har fixat renoveringen, förra ägaren eller?

Jag köpte huset förra månaden och gick igenom det med besiktningsman.
f. d ägaren hade låtit en del göras"renovering" vatten, el osv.
Han sade att att allt var fackmannamässigt gjort och papper fanns skulle leta upp dem...
Visade sig att all jordade uttag saknade skyddsjord och nu hittade vi detta under duschkaret.

Redigerat:
Fann även en blandare var varmt/kallt felmonterats "fackmannamässigt" I ett annat badrum

Var det köparens egna besiktning som du "tog över" eller tog du in egen besiktningsman som gjorde en besiktning enl jordabalken?

Det där kan inte en besiktningsman missat. Vad står det i protokollet? Är det ”rent” skulle jag överväga att gå på besiktningsmannen.

Har säljaren gjort en tydlig utfästelse om att det är fackmannamässigt gjort kan du ha en chans, men har han sagt att han har papper på det och du inte följt upp detta bedömer jag chanserna att vinna som små.

Du har tyvärr undersökt för dåligt och nöjt dig med muntliga svar. Sånt kan kosta.

• Gilla
R.H.H
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Var det köparens egna besiktning som du "tog över" eller tog du in egen besiktningsman som gjorde en besiktning enl jordabalken?
Jag tog in Besiktningsmannen som rekommenderas av mäklaren

Så du har betalat för besiktningsmannen alltså? Vad står det i besiktningsprotokollet om badrummet?

Så "dolt" är det ju inte men det behöver det nödvändigtvis inte vara. Som köpare kan man inte förvänta sig att flytta på en duschkabin så alla argument om att "det där kan man inte ha missat" behöver inte stämma...

Besiktningsmannen borde definitivt ha sett det dock!
Han ska kontrollera avlopp och vatten till duschkabin och rören upp genom golvet borde han sett om han lyst in under duschkabinen kan man tycka.

Börja med att kontakta ditt försäkringsbolag och förklara läget, sen mäklaren och besiktningsmannen. Har du papper på att säljaren utlovat att det är "fackmannamässigt", eller mäklaren som vittne, har du ett bra förhandlingsläge. Kontrollera även med försäkringsbolaget vad de står för om du vill driva det till en rättegång.

• Gilla
R.H.H
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Som köpare kan man inte förvänta sig att flytta på en duschkabin /.../Besiktningsmannen borde definitivt ha sett det dock!
Hur tänker du där? Besiktningsmannen är ju bara köparens förlängda arm, så det som denne ”definitivt” borde sett är i mina ögon precis samma sak som man som köpare borde se. Det man betalar för är kompetensen att känna igen och bedöma risker och har besiktningsmannen misslyckats med det finns det sannolikt en möjlighet att stämma denne för det.

Jag börjar inse fakta att jag köpt en villa villekulla:)
Mitt första hus som inte är nybygge och har definitivt lärt mig vad att titta efter...
Nu gäller det bara att fixa vad som är fel och se framåt! Tack för er insikt och alla svar!

Mvh r.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
T
R R.H.H skrev:
Jag börjar inse fakta att jag köpt en villa villekulla:)
Mitt första hus som inte är nybygge och har definitivt lärt mig vad att titta efter...
Nu gäller det bara att fixa vad som är fel och se framåt! Tack för er insikt och alla svar!

Mvh r.
Tycker du ska gå på dolt fel, om rören kommer upp på det sättet ur golvet så är badrummet felgjort och dina försäkringar för badrum gäller inte, enligt branschregler får man inte komma upp med rör ur golvet, sedan med tanke på att det stod något över dessa rör när du köpte och titta på huset gör inte saken bättre för förra ägaren, när man gör badrum själv så måste man sätta sig in i branschens regler som gäller och dessa föreskrifter som gäller. detta har tidigare ägare helt missat, på så sätt har han även gjort en dolt fel.

Det är inte din skyldighet att sätta dig in i branschreglerna när du köper hus utan han som har utfört renoveringen. och han har även påtalat att badrum är utfört enligt reglerna som nu vissa sig inte stämma.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Tycker du ska gå på dolt fel, om rören kommer upp på det sättet ur golvet så är badrummet felgjort och dina försäkringar för badrum gäller inte, enligt branschregler får man inte komma upp med rör ur golvet, sedan med tanke på att det stod något över dessa rör när du köpte och titta på huset gör inte saken bättre för förra ägaren, när man gör badrum själv så måste man sätta sig in i branschens regler som gäller och dessa föreskrifter som gäller. detta har tidigare ägare helt missat, på så sätt har han även gjort en dolt fel.

Det är inte din skyldighet att sätta dig in i branschreglerna när du köper hus utan han som har utfört renoveringen. och han har även påtalat att badrum är utfört enligt reglerna som nu vissa sig inte stämma.
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.