Byggahus.se

I konflikt med elfirma

1. E
    Medlem · Nivå 22
    Det är många år sedan möjligheten för "privata" att få ROT utbetalt till sig försvann, det går till företaget som söker. I ansökan ska även vissa uppgifter om jobbet bifogas.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det gick bara under första året med ROT, har för mig att det ändrades under det året (2009).

• Laddar…
  3. G
    Medlem Nivå 4
    Det finns faktiskt en anledning till som det inte pratas så mycket om här på forumet, och det är att kunden inte är kreditvärdig eller på annat sätt ej trovärdig.
    Så att helt kategoriskt säga att förskott är fel är inte helt korrekt.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Och då kan man ju lämpligen låsa pengarna på ett bankkonto så att ingen kommer åt dom innan allt är klart.

5. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Har du inget vettigt råd att inkomma med utan väljer enbart att inta rollen som moralpolis rekommenderar jag att du startar en egen tråd om fiffel med ROT.

Det du skriver hjälper varken mig, dig eller någon annan läsare.

Om du hade varit uppmärksam och följt med i tråden hade du vid det här laget insett att jag inte har fifflat med ROT. Om någon har fifflat med ROT så är det väl elfirman. Att det förekommer fiffel med ROT är väl inga nyheter i övrigt.

• Laddar…
  6. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 14
    DT: Företaget gjorde inget rot-avdrag.

Från Skatteverket förklarar Henrik Westerlund att om du som kund vill använda rot-avdraget, så måste du förse företaget med personnummer och fastighetsbeteckning. Det ska framgå tydligt på fakturan både hur stor arbetskostnaden är och hur stort rotavdrag som dragits av. ”
    ...
    ”DT: Kan man som kund få rot och rut retroaktivt om man glömt fråga?
    – Tyvärr inte. Du har fått fakturan och betalat. Ni skulle ha varit överens innan samt att rot eller rut skulle ha
    framgått av fakturan.”

Dessutom måste betalning ske med digitala bankpengar, giro, swish etc, inte kontanter.
    Antar att man valt att göra så för att unvika luftfakturor och felaktiga rot-avdrag.

7. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 19
    Nu har ROT-avdrag belysts tillräckligt och den diskussionen får anses vara avslutad. Vi återgår till att hjälpa TS./moderator