Juridik
Håbbe01: Kan skarva på ett tips jag fick. Drar verksamheten mycket el så lägg över el abonnemanget på firman i stället så får du göra momsavdrag
skogstomten: Min farbror hade två vanliga hyreshus och var målare till yrket (=renoverade lägenheterna själv vid behov) Han sa alltid: ”-vad du än gör, bli aldrig hyresvärd” Samma sak när vår gård där vi växte upp blev tom efter att mina föräldrar flyttade till annat ställe. Hade hjälp av de som då kallades LRF-konsult/driftsbyrån”. Han sa: ”-inte värt att hyra ut. Blir ofta mer
Dowser4711: Jag har faktiskt råkat ut för en polisiär delgivningsman för en massa år sedan. Mitt tillstånd för övningskörning gick ut och jag hade fått några påminnelser från Trafikverket (eller om det var vägverket på den tiden?). I och med att jag hade fullt upp med jobb och sådant hade jag tänkt avvakta ett tag och söka nytt när jag hade tid att få det gjort och slängde breven när
cpalm: I det här fallet ser det ut som att huset sannolikt stod där långt innan den aktuella gränsen bildades, så det får nog ses som en miss, alternativ en kompromiss när gränsen fastställdes. Jag gissar att det är extremt ovanligt att man formaliserar sådana mindre avvikelser, i synnerhet när de funnits där från början. Vi har en liknande situation här med ett av våra uthus som ligger
MagHam: Omvänd skattskyldighet för moms kan tillämpas mellan företag, ofta vid handel inom EU. T ex om företaget i Sverige köper en vara från ett EU land så läggs inte momsen på fakturan. Istället, i momsredovisningen, lägger mottagande företag på momsen till i ruta 20 (för varor). Samma belopp adderas till ingående moms i ruta 48 så att det blir ett nollsummespel. Detta är inget som en
JLyck: Men räknar du inte med att betala för det, så varför ska du hålla inne en del på en faktura som han faktiskt levererat allt på? Bestrid en eventuell faktura som tar upp de fel som du vill anmärka på.
Anna_H: [citat] Du kanske ska kolla lite hur du citerar och inte bara hoppa på folk. Det är INTE mitt garage som är rivet, jag är inte heller TS. Skärpning!!!
JuliaUppsala: [citat] Man ska inte glömma att det är endast en rekommendation... tyvärr!
GargamelSE: [citat] Jag tror det handlar om att säger du cirka 400tkr om året, och så dyker det in 500tkr i en klumpsumma, så vill de lämna spelfältet öppet för att anklaga dig för att vara kriminell och sno alla dina pengar och frysa alla dina konton.
Alfredo: [citat] Verkar gå att beställa här exempelvis: http://www.tgross.se/yara_krista_k_plus_25_kg [bild]
Roger_Gustavsson: Det är så vi har haft det sedan länge ute i kommunerna.
Freddan#1: [citat] Detta var ett svar på ett annat ämne, men moderator har flyttatt det hit. Begriper inte varför. Bra om de kan ta bort det helt, tack.
hempularen: Tanken är iofs. intressant. Vid ett stopp som beror på en "vanlig olycka" är det nog helt omöjligt. Men om vi tänker oss ett trafikstopp som beror på att någon gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller liknande kriminell handling. Då känns det väl som rätt rimligt att den skyldige borde kunna göras ansvarig inte bara för direkta skador på andra
Hökaren: [citat] Tack för svar - misstänkte att det var för bra för att vara sant!
ArneTW: [citat] Gemensamt ägd mark. Det går alldeles utmärkt att äga mark ihop... Dock kanske inte direkt utan genom din fastighet. en samfällighet gräsplätten S:12 ägs av grästorp 1:23, grästorp 1:24 osv. Ute i bygderna finns det ett otal vägstumpar/myrar/sandtag mm mm som ägs av diverse fastigheter... För det mesta går det bra med minimala problem tills det kommer nytt blod som vill styra
Lowley: [citat] Ja det gör dom. Våra pengar, och vet inget. Gör hur dom vill. Lowley
dthompa: Mycket kan ändå hända på marknaden på 6 månader, visst 40% är mycket Sen svårt att lita på en mäklare som sagt, man bör ta flera och själv sätta sig in på vad priset är i området. Det jag tycker man ska göra är att helt enkelt sälja huset så får dom som vill köpa det. Då får man fram det pris som marknaden tycker det är värt. Annars får man svälja det att man valde ett
ArneTW: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/skydd-av-egendom-naera-enskild-vaeg.391045/ Det har väl inte hänt så mycket för TS än... /ATW
KTM950: [citat] Finns nog en och annan som klarar båda momenten :)
hempularen: [citat] I princip så gäller den försäkring som fanns när skadan uppstod. Om man sedan kan hävda det ex. efter 5 år vet jag inte, men även om det i teorin skall gå, så lär man ha lite uppförsbacke. Men det är lite samma princip som att du hittar fel som en firma, numera i konkurs har ställt till. OM de hade en gällande ansvarsförsäkring när felet gjordes, och OM felet är av
SvanteGp: [citat] skall återmonteras alt plockas ner i oskadat skick hade jag antagit allt nytt och monterat när jobbet var klart.[/QUOTE] Det som hantverkarfirman eventuellt gjort fel här- Är att om de vill få detta till att vara ett tillkommande arbete, så måste de meddela dig omgående när de upptäcker att plåtarna inte går att återanvända. Det duger inte att komma med det som extra
kindvall: Fast risken är väl rätt stor att hyresvärden säger nej om TS svarar att han ska starta en ny förening som ska svara för hyra och ansvar för ev. skador. Från hyresvärdens synpunkt finns det ju en risk att föreningen blir upplöst eller bara försvinner vid problem.
Hemmakatten: [citat] Jag förstod det som att det var en hel ny väg med tillhörande fastigheter som skulle anslutas.
Ontrack: [citat] Hej, gör en sista uppdatering här så det blir fullständigt, om nån skulle va intresserad efter så lång tid :) Det sista som hände 2016 var som jag skrev att de ändrade sig (trots hot) och slutförde jobbet i tid efter snack med husfirman. Jag tillbakavisade alla "extra" fakturor (med referens till kontrakt och markundersökning i bilaga) då i närtid när det hände. Nu har det
harry73: Först lite bakgrund: Första generation köpte plötsligt en sommarstuga i Norge (50-60-talet) Andra generation ärvde stugan på 70-talet. Stugan skulle ägas tillsammas och planen/syftet var att fastigheten skulle behållas i släkten i all framtid. Vi tillhör 3de generationen och idén att behålla stugan i släkten känns lockande och med tanke på andra generationens ålder och hälsa
larka742: Har två trådar slagits ihop? Iallafall - det refereras till HD som om det vore ett tvärstopp på större skadestånd, jag uppfattar det inte så. Och tror att en advokat i ett rättsfall skulle kunna driva genom skadestånd OM det skiljer sig från HD's dom. Detta är från HD [citat] Det fanns alltså INTE möjlighet att ersätta tallarna med likvärdiga. Om man har att grannen sågat ned ett
Diablito: Precis, är det någon som någonsin tagit upp sin pump om det inte är problem med den? Något annat jag stör mig på är när firmor, och det är inte bara denna, sätter 10 dagars betaltid och skriver att alla invändningar ska ske inom 8 dagar när man får fakturan 7 dagar efter fakturadatum. Hade vi varit borta ett par dagar hade vi missat båda. Det med 8 dagar spelar iofs ingen roll, jag
kazzler: Jag säger inte att så är fallet här, men jag jobbar inom entrepenadbranchen och det är otroligt ofta man stöter på folk i samband med vägbyggen och dikningar och kabeldragning som är upprörda att man är inne på deras tomt och inte anvisad kommunmark. 98 % av gångerna har kommun stenkoll på vart dom får vara och inte och tomtägare är flera meter ute och cyklar med vart deras tomt