1 978 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Måste halvbroders son ärva?
Tänkte be Forumet om hjälp i frågan som en äldre herre i grannskapet funderar på och oroar sig för...
Fiktiva namn i exemplet, försökt skriva övertydligt. Tack på förhand för tålamod!
Bertil +75 har inga barn, däremot en levande halvbror +90 som i sin tur har en son.
Bertil har skrivit testamente och han vill inte att något ska gå till halvbror och hans son. Nu har han kommit på det här med halvbrodern.
Kan Bertil bli tvungen via arvslott att ge dem något?
Om Bertil går bort före halvbrodern, får då denne ngt? Om Halvbrodern går bort och hans fru finns kvar?
Om Bertil överlever halvbrodern, ärver då halvbroderns son automatiskt Bertil?
Om det är så som i de 2 senaste frågorna, bör Bertil då pytsa ut sina tillgångar redan nu, men hur gör han med sin bostadsrätt?
Fiktiva namn i exemplet, försökt skriva övertydligt. Tack på förhand för tålamod!
Bertil +75 har inga barn, däremot en levande halvbror +90 som i sin tur har en son.
Bertil har skrivit testamente och han vill inte att något ska gå till halvbror och hans son. Nu har han kommit på det här med halvbrodern.
Kan Bertil bli tvungen via arvslott att ge dem något?
Om Bertil går bort före halvbrodern, får då denne ngt? Om Halvbrodern går bort och hans fru finns kvar?
Om Bertil överlever halvbrodern, ärver då halvbroderns son automatiskt Bertil?
Om det är så som i de 2 senaste frågorna, bör Bertil då pytsa ut sina tillgångar redan nu, men hur gör han med sin bostadsrätt?
* Finns inget testamente så är närmaste arvingar syskon eller halvsyskon när Bertil går bort.H Hispaniola skrev:Om Bertil går bort före halvbrodern, får då denne ngt? Om Halvbrodern går bort och hans fru finns kvar?
Om Bertil överlever halvbrodern, ärver då halvbroderns son automatiskt Bertil?
Om det är så som i de 2 senaste frågorna, bör Bertil då pytsa ut sina tillgångar redan nu, men hur gör han med sin bostadsrätt?
* Finns inget testamente eller andra syskon så står halvbroderns son på tur att ärva.
* Han kan ge bort pengarna eller testamentera bort dem utan problem, se tidigare inlägg gällande arvslott och bröstarvinge.
Bröstarvingar är vad jag förstått barn och barnbarn. Alla andra kan testamenteras bort.
Stort tack, alla, denna info kommer att lugna "Bertil"!
Som jag förstått det går arvsklassen i rakt nedstigande led, så länge som behövs. Och med behövs antar jag att det menas om ett barn inte längre finns kvar, tittar man på nästa led. Och i de flesta fall räcker väl det, men i något extrem-fall kanske man kan tänka sig att både barn och barnbarn försvunnit men barn-barns-barn finns kvar och då ärver de.
https://www4.skatteverket.se/rattsl.../340740.html#h-Arvsklasser-enligt-arvdabalken
Har ett barn avlidit, men ett annat finns kvar, stannar dock arvet på den "nivån".
https://www4.skatteverket.se/rattsl.../340740.html#h-Arvsklasser-enligt-arvdabalken
Har ett barn avlidit, men ett annat finns kvar, stannar dock arvet på den "nivån".
Om ett barn avlider är det föräldrarna till barnet som ärver om barnet inte har egna barn (Då är det väl inte ett barn... =))olni65 skrev:
Som jag förstått det går arvsklassen i rakt nedstigande led, så länge som behövs. Och med behövs antar jag att det menas om ett barn inte längre finns kvar, tittar man på nästa led. Och i de flesta fall räcker väl det, men i något extrem-fall kanske man kan tänka sig att både barn och barnbarn försvunnit men barn-barns-barn finns kvar och då ärver de.
[länk]
Har ett barn avlidit, men ett annat finns kvar, stannar dock arvet på den "nivån".
En intressant aspekt.olni65 skrev:
När jag dör, skulle då min ex-fru ärva min döda dotters del? Jag har två döttrar till men skulle hon få en tredjedel?
Sorry, vill inte kapa tråden men tyckte det kunde vara relevant för sakfrågan.
Om du inte har testamente så kan det inte bli så. Du har två bröstarvingar i form av dina döttrar i livet.G gaidin skrev:
Klicka här för att svara