Tänkte be Forumet om hjälp i frågan som en äldre herre i grannskapet funderar på och oroar sig för...
Fiktiva namn i exemplet, försökt skriva övertydligt. Tack på förhand för tålamod!

Bertil +75 har inga barn, däremot en levande halvbror +90 som i sin tur har en son.
Bertil har skrivit testamente och han vill inte att något ska gå till halvbror och hans son. Nu har han kommit på det här med halvbrodern.
Kan Bertil bli tvungen via arvslott att ge dem något?

Om Bertil går bort före halvbrodern, får då denne ngt? Om Halvbrodern går bort och hans fru finns kvar?
Om Bertil överlever halvbrodern, ärver då halvbroderns son automatiskt Bertil?
Om det är så som i de 2 senaste frågorna, bör Bertil då pytsa ut sina tillgångar redan nu, men hur gör han med sin bostadsrätt?
 
Ett syskon är inte bröstarvinge och kan göras arvlöst med testamente
 
H Hispaniola skrev:
Om Bertil går bort före halvbrodern, får då denne ngt? Om Halvbrodern går bort och hans fru finns kvar?
Om Bertil överlever halvbrodern, ärver då halvbroderns son automatiskt Bertil?
Om det är så som i de 2 senaste frågorna, bör Bertil då pytsa ut sina tillgångar redan nu, men hur gör han med sin bostadsrätt?
* Finns inget testamente så är närmaste arvingar syskon eller halvsyskon när Bertil går bort.
* Finns inget testamente eller andra syskon så står halvbroderns son på tur att ärva.
* Han kan ge bort pengarna eller testamentera bort dem utan problem, se tidigare inlägg gällande arvslott och bröstarvinge.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Bröstarvingar är vad jag förstått barn och barnbarn. Alla andra kan testamenteras bort.
 
Stort tack, alla, denna info kommer att lugna "Bertil"!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Som jag förstått det går arvsklassen i rakt nedstigande led, så länge som behövs. Och med behövs antar jag att det menas om ett barn inte längre finns kvar, tittar man på nästa led. Och i de flesta fall räcker väl det, men i något extrem-fall kanske man kan tänka sig att både barn och barnbarn försvunnit men barn-barns-barn finns kvar och då ärver de.

https://www4.skatteverket.se/rattsl.../340740.html#h-Arvsklasser-enligt-arvdabalken

Har ett barn avlidit, men ett annat finns kvar, stannar dock arvet på den "nivån".
 
olni65 olni65 skrev:
Som jag förstått det går arvsklassen i rakt nedstigande led, så länge som behövs. Och med behövs antar jag att det menas om ett barn inte längre finns kvar, tittar man på nästa led. Och i de flesta fall räcker väl det, men i något extrem-fall kanske man kan tänka sig att både barn och barnbarn försvunnit men barn-barns-barn finns kvar och då ärver de.

[länk]

Har ett barn avlidit, men ett annat finns kvar, stannar dock arvet på den "nivån".
Om ett barn avlider är det föräldrarna till barnet som ärver om barnet inte har egna barn (Då är det väl inte ett barn... =))
 
G gaidin skrev:
Om ett barn avlider är det föräldrarna till barnet som ärver om barnet inte har egna barn (Då är det väl inte ett barn... =))
Javisst. Men situationen jag försökte beskriva var vad som hände när föräldrarna dör, och något barn eller barn-barn tidigare har gått bort.
 
olni65 olni65 skrev:
Javisst. Men situationen jag försökte beskriva var vad som hände när föräldrarna dör, och något barn eller barn-barn tidigare har gått bort.
En intressant aspekt.
När jag dör, skulle då min ex-fru ärva min döda dotters del? Jag har två döttrar till men skulle hon få en tredjedel?

Sorry, vill inte kapa tråden men tyckte det kunde vara relevant för sakfrågan.
 
G gaidin skrev:
En intressant aspekt.
När jag dör, skulle då min ex-fru ärva min döda dotters del? Jag har två döttrar till men skulle hon få en tredjedel?

Sorry, vill inte kapa tråden men tyckte det kunde vara relevant för sakfrågan.
Om du inte har testamente så kan det inte bli så. Du har två bröstarvingar i form av dina döttrar i livet.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.