C cpalm skrev:
Så är det ju. Både undersökningsplikt och dolt fel är begrepp som är väldigt missvisande.
Det stämmer. Varken undersökningsplikt eller dolt fel finns i lagstiftningen. Men de har i praktiken blivit förenklade beskrivningar av det som gäller beträffande möjlighet att få ersättning för brister i en köpt bostad.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Jodå, både undersökningsplikten och regler om dolda fel finns i jordabalken, det används bara andra ord. Sen att uttrycken blivit lätt arkaiska så att många missförstår dem, det är faktiskt en annan sak.

C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, både undersökningsplikten och regler om dolda fel finns i jordabalken, det används bara andra ord.
Oops, jag menade så klart att de är väldigt missvisande termer. Jag tror vi alla är överens om att motsvarande begrepp är väl definierade i jordabalken.

C cpalm skrev:
Oops, jag menade så klart att de är väldigt missvisande termer. Jag tror vi alla är överens om att motsvarande begrepp är väl definierade i jordabalken.
Helt OT, men roligt med någon som verkar förstå terminologins terminologi. :)

Ja, men det är lite som att vilja utmönstra orden giftermål och gifta för att de inte finns i äktenskapsbalken. Jag vet att den jämförelsen haltar lite eftersom att vi trots allt hade en giftermålsbalk till 1988, men jag tycker ändå att även juridiska termer som inte finns i lagen kan vara nog så bra.

S fiar4387 skrev:
Hur menar du att HD i denna dom tar ledning från jordabalken? Tycker det framgår att de resonerar utifrån köplagen. Eller när och på vilket sätt ”tas ledning från jordabalken” när det gäller köp av BR?
Mitt resonemang var allmänt hållet för att bredda diskussionen utöver domen. Ett exempel är byggnadstillbehör och bedömningen av stadigvarande bruk. Ett annat exempel är feltyperna. I domen diskuteras ju dels utfästelser och vad köparen hade fog att kunna förutsätta (konkreta resp. abstrakta fel).

C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
jag tycker ändå att även juridiska termer som inte finns i lagen kan vara nog så bra.
Visst är det så. Kan likväl vara på sin plats att påpeka att det inte är lagstiftarens ordval.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.