15 868 läst ·
66 svar
16k läst
66 svar
2020-12-10: prejudikat från HD om undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt
Det stämmer. Varken undersökningsplikt eller dolt fel finns i lagstiftningen. Men de har i praktiken blivit förenklade beskrivningar av det som gäller beträffande möjlighet att få ersättning för brister i en köpt bostad.C cpalm skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 576 inlägg
Jodå, både undersökningsplikten och regler om dolda fel finns i jordabalken, det används bara andra ord. Sen att uttrycken blivit lätt arkaiska så att många missförstår dem, det är faktiskt en annan sak.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 576 inlägg
Ja, men det är lite som att vilja utmönstra orden giftermål och gifta för att de inte finns i äktenskapsbalken. Jag vet att den jämförelsen haltar lite eftersom att vi trots allt hade en giftermålsbalk till 1988, men jag tycker ändå att även juridiska termer som inte finns i lagen kan vara nog så bra.
Mitt resonemang var allmänt hållet för att bredda diskussionen utöver domen. Ett exempel är byggnadstillbehör och bedömningen av stadigvarande bruk. Ett annat exempel är feltyperna. I domen diskuteras ju dels utfästelser och vad köparen hade fog att kunna förutsätta (konkreta resp. abstrakta fel).S fiar4387 skrev:
Klicka här för att svara